Η Πολεμική Αεροπορία ψάχνει νέο αεροσκάφος αντί του Tecnam για την αρχική εκπαίδευση των Ικάρων


*Του Κώστα Σαρικά

Η Πολεμική Αεροπορία εξετάζει σε αυτή τη φάση σε επίπεδο σχεδιασμού και απαιτήσεων την επόμενη μέρα στην πρώτη, βαθμίδα εκπαίδευσης πτήσεων των Ικάρων, διότι στόχος είναι να αντικατασταθεί σταδιακά το πολύ ελαφρύ Tecnam P2002-JF, που σήμερα χρησιμοποιείται στην αρχική εκπαίδευση/φάση επιλογής, με ένα  πιο στιβαρό «military» εκπαιδευτικό αεροσκάφος.

Παράλληλα, το σκεπτικό προβλέπει τα Tecnam να διατηρηθούν σε βοηθητικό ρόλο, ώστε να συνεχίσουν να προσφέρουν φθηνές ώρες πτήσης και υποστήριξη, χωρίς όμως να αποτελούν τον βασικό κορμό της αρχικής εκπαίδευσης.

Η κρίσιμη παράμετρος είναι ότι το υπάρχον turboprop σκέλος της βασικής εκπαίδευσης δεν αλλάζει. Τα T-6 Texan II παραμένουν ο κορμός της βασικής φάσης. Το ζητούμενο είναι το «πρώτο σκαλί» πριν από το T-6 εκεί όπου σήμερα το Tecnam καλύπτει την αρχική αξιολόγηση και τη θεμελίωση των βασικών δεξιοτήτων. Η Πολεμική Αεροπορία αναζητά μια λύση με μεγαλύτερη αντοχή, πιο ολοκληρωμένη εκπαιδευτική χρησιμότητα και μεγαλύτερη εγγύτητα στη στρατιωτική λογική πτήσεων.

Στόχος να καλυφθεί  η απόσταση μέχρι το επόμενο στάδιο

Το Tecnam επιλέχθηκε με κριτήριο το χαμηλό κόστος ανά ώρα, την απλή λειτουργία, την εύκολη ένταξη και γρήγορη παραγωγή ωρών για την αρχική εξοικείωση. Αυτή η φιλοσοφία αποδίδει όταν το πρώτο στάδιο εκπαίδευσης αντιμετωπίζεται κυρίως ως εισαγωγή στην πτήση και ως εργαλείο διαλογής.

Όμως, η πραγματικότητα της σύγχρονης εκπαίδευσης χειριστών έχει μετακινηθεί. Το πρώτο στάδιο καλείται να προσφέρει περισσότερα από το να επιλέξει και να εκπαιδεύσει πιλότους στα βασικά. Καλείται να θεμελιώσει νοοτροπία, διαδικασίες, πειθαρχία οργάνων, κουλτούρα cockpit, τυποποίηση και «ρυθμό» στρατιωτικής εκπαίδευσης, ώστε η μετάβαση στο T-6 να μην μοιάζει με αλλαγή κόσμου.

Ειδικά όταν ακολουθεί η εκπαίδευση στα υπερσύγχρονα M-346. Όσο μεγαλώνει η τεχνολογική και επιχειρησιακή απόσταση μεταξύ ενός πολύ ελαφρού πολιτικού τύπου και ενός στρατιωτικού turboprop εκπαιδευτικού, τόσο αυξάνεται η πίεση για ένα ενδιάμεσο, πιο «δεμένο» πρώτο στάδιο. Στόχος δεν είναι η απαξίωση του Tecnam, αλλά η ανάγκη αναβάθμισης του αρχικού «φίλτρου» και της βάσης πάνω στην οποία θα πατήσει η βασική εκπαίδευση με T-6.

Τι σημαίνει «πιο στιβαρό» εκπαιδευτικό για την αρχική φάση

Στην αγορά της στρατιωτικής εκπαίδευσης ο όρος «primary» ή «elementary» trainer δεν αντιστοιχεί απλώς σε ένα μικρό διθέσιο. Αντιστοιχεί σε αεροσκάφος που αντέχει σε σκληρή χρήση, με υψηλό αριθμό απογειώσεων-προσγειώσεων, με ρυθμό εξόδων που θυμίζει παραγωγική μονάδα και όχι αερολέσχη. Αντιστοιχεί, επίσης, σε τύπο που μπορεί να προσφέρει στοιχειώδη εκπαίδευση οργάνων, σταθερό περιβάλλον διαδικασιών και ένα cockpit που προετοιμάζει τον μαθητή για «μεγαλύτερα» αεροσκάφη.

Η αντοχή δεν αφορά μόνο τη δομή. Αφορά την αξιοπιστία, τη διαθεσιμότητα, την ευκολία τεχνικής υποστήριξης, τη διαθεσιμότητα ανταλλακτικών, την ύπαρξη εκπαιδευτικού οικοσυστήματος (προσομοιωτές, εκπαιδευτικά βοηθήματα, ψηφιακή εκπαίδευση), αλλά και τη δυνατότητα να «γράφει» ώρες χωρίς να μετατρέπεται η συντήρηση σε μόνιμο φρένο.

Για την Πολεμική Αεροπορία η αναζήτηση αντικαταστάτη του Tecnam, με δεδομένη τη διατήρηση των T-6, έχει μια σαφή λογική. Χρειάζεται αεροσκάφος αρχικής εκπαίδευσης που θα «γεφυρώσει» καλύτερα το πέρασμα προς το T-6, χωρίς να το υποκαταστήσει και χωρίς να δημιουργήσει επικάλυψη ρόλων.

Ξεκάθαρο «screening/primary» και μετά turboprop βασικής εκπαίδευσης

Η σύγκριση με άλλες αεροπορίες δείχνει ότι το μοντέλο «ελαφρύ για αρχικά – turboprop για βασικά» είναι κοινό. Η διαφορά βρίσκεται στο πόσο στρατιωτικά οργανωμένο είναι το εκπαιδευτικό σύστημα γύρω του.

Σε αρκετές περιπτώσεις, οι αεροπορίες που κρατούν turboprop για τη βασική φάση, επιλέγουν για την αρχική φάση όχι ένα πολύ ελαφρύ τύπο, αλλά ένα primary trainer με σαφή στρατιωτική φιλοσοφία.

Η ύπαρξη τέτοιου «ενδιάμεσου» μειώνει την απώλεια χρόνου στο T-6, περιορίζει το κενό  σε βασικές δεξιότητες και επιτρέπει στην turboprop βασική φάση να επικεντρωθεί νωρίτερα σε πιο ουσιαστικά αντικείμενα.

Οι βασικές προτάσεις στην αγορά για αντικατάσταση του Tecnam

Το πεδίο των υποψηφίων για την ελληνική απαίτηση μπορεί να χωριστεί σε τρεις μεγάλες κατευθύνσεις, όλες σχετικές με την αρχική εκπαίδευση. Η πρώτη κατεύθυνση αφορά σύγχρονα ελαφρά αεροσκάφη με έμφαση σε glass cockpit και διαδικασίες. Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται λύσεις όπως το Cirrus SR20 και το Diamond DA40 NG.

Αυτά τα αεροσκάφη μπορούν να υποστηρίξουν μια «μοντέρνα» αρχική εκπαίδευση με έμφαση σε avionics, διαδικασίες, πτήσεις με όργανα σε στοιχειώδες επίπεδο και ομοιογένεια cockpit. Είναι ελκυστικά όταν το ζητούμενο είναι η εκμάθηση σύγχρονου περιβάλλοντος και η παραγωγή ωρών με ανταγωνιστικό κόστος.

Το μειονέκτημα είναι ότι δεν παύουν να είναι πλατφόρμες με πολιτικό DNA, που σε ορισμένες περιπτώσεις χρειάζονται προσεκτικό σχεδιασμό χρήσης για να ανταποκριθούν σε «σκληρό» στρατιωτικό ρυθμό χωρίς να ανεβαίνει το αποτύπωμα συντήρησης.

Η δεύτερη κατεύθυνση αφορά καθαρόαιμους primary trainers με στρατιωτική φιλοσοφία, όπως η οικογένεια Grob G 120. Εδώ το ζητούμενο δεν είναι απλώς να πετάξει ο μαθητής φθηνά, αλλά να πετάξει σε ένα πλαίσιο που έχει σχεδιαστεί από την αρχή για στρατιωτική εκπαίδευση.

Το Grob έχει χρησιμοποιηθεί σε προγράμματα elementary training, ακριβώς ως εργαλείο screening και θεμελίωσης. Η αξία του σε αυτό το επίπεδο είναι ότι «δένει» με στρατιωτική τυποποίηση, αξιοποιεί εκπαιδευτικό οικοσύστημα, αντέχει σε συχνές εξόδους και προσφέρει πιο συνεκτική μετάβαση προς turboprop βασικής εκπαίδευσης.

Η τρίτη κατεύθυνση αφορά λύσεις με πιο «παραδοσιακή» σχολή χειριστή, αλλά με σκληρότερη πτητική αίσθηση και δυνατότητα να εκπαιδεύσουν με πιο απαιτητικό τρόπο από τα πολύ ελαφρά αεροσκάφη. Σε αυτή τη λογική εντάσσεται ο SF-260, ένας τύπος που έχει χρησιμοποιηθεί επί δεκαετίες ως primary trainer, ιδιαίτερα σε περιβάλλοντα που δίνουν βαρύτητα στη χειριστική ακρίβεια, στην αεροδυναμική κατανόηση και στη βασική «πειθαρχία» του χειριστή.

Για μια αεροπορία που θέλει να «σκληρύνει» το screening, τέτοιες επιλογές έχουν ενδιαφέρον, υπό την προϋπόθεση ότι το συνολικό πακέτο avionics, υποστήριξης και εκπαίδευσης ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες.

Η αναφορά σε Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Τουρκία και Ισραήλ προσφέρει καθαρή εικόνα για τις επιλογές στην αρχική εκπαίδευση, πριν από τα βασικά turboprop στάδια...

Onalert.gr

Σχόλια