Ετήσιο κόστος λειτουργίας υποστήριξης και συντήρησης αεροσκαφών F-16, Rafale και F-35 της Πολεμικής Αεροπορίας


Μπάμπης Παπασπύρος

Η διατήρηση υψηλής επιχειρησιακής διαθεσιμότητας για τα μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας απαιτεί σημαντικούς πόρους για Operations & Support (O&S) δηλαδή για τη λειτουργία, συντήρηση και συνολική υποστήριξή τους. Τα κόστη αυτά αντικατοπτρίζουν όλα όσα απαιτούνται για να μπορεί ένα αεροσκάφος να πετάει με ασφάλεια και ετοιμότητα, από τα καύσιμα και τα ανταλλακτικά έως το τεχνικό προσωπικό και την συντήρηση.

Τι περιλαμβάνει το O&S

Το συνολικό ετήσιο κόστος O&S (Operations & Support) κάθε αεροσκάφους περιλαμβάνει:

  • Καύσιμα και λειτουργικά έξοδα πτήσεων
  • Συντήρηση και ανταλλακτικά (προγραμματισμένη και έκτακτη)
  • Υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης
  • Κόστη προσωπικού (ιπτάμενοι, τεχνικοί, μηχανικοί, προσωπικό εδάφους, υποστήριξης κ.λπ.)

Με βάση διεθνείς εκθέσεις (Government Accountability Office-GAO: "Weapon System Sustainment", Κογκρέσο ΗΠΑ), Saab, Aviation Week), οι τιμές που ακολουθούν αποτελούν αξιόπιστες εκτιμήσεις μέσου ετήσιου κόστους ανά τύπο.





Εκτιμώμενο ετήσιο κόστος ανά τύπο αεροσκάφους


Οι τιμές αυτές αντιπροσωπεύουν μέσο ετήσιο (εκτιμώμενο με βάση τα ανωτέρω στοιχεία) κόστος
ανά ενεργό αεροσκάφος και βασίζονται σε στατιστικά της USAF (F-16 & F-35) και διεθνείς υπολογισμούς λειτουργικού κύκλου ζωής.

Παράδειγμα συνολικού κόστους για τον στόλο της Π.Α.

Ακολουθούν ενδεικτικοί υπολογισμοί για το ετήσιο κόστος υποστήριξης τριών βασικών τύπων αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι αριθμοί βασίζονται σε πιθανό αριθμό αεροσκαφών που υπηρετούν ή θα υπηρετήσουν τα επόμενα χρόνια.


Σύμφωνα με τα παραπάνω, η πλήρης υποστήριξη και συντήρηση αυτών των 144 αεροσκαφών απαιτεί σχεδόν 790 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, μόνο για να διατηρηθούν σε επιχειρησιακή κατάσταση.

Ανάλυση των διαφορών κόστους

  • Το F-16 παραμένει το πιο οικονομικό στη λειτουργία του, με ώριμο δίκτυο τεχνικής υποστήριξης και άφθονα διαθέσιμα ανταλλακτικά
  • Το Rafale, αν και πιο δαπανηρό, ενσωματώνει υψηλότερες τεχνολογικές δυνατότητες και απαιτεί πιο εξειδικευμένες διαδικασίες συντήρησης.
  • Το F-35, με το προηγμένο σύστημα stealth, τα σύγχρονα ηλεκτρονικά και την ψηφιακή του υποστήριξη (ALIS/ODIN), έχει σαφώς το υψηλότερο ετήσιο κόστος O&S.

Αν συγκρίνουμε, κάθε F-35 κοστίζει ετησίως περίπου όσο δύο F-16 ή ενάμιση Rafale σε λειτουργικά έξοδα.

Το συμπέρασμα με απλά λόγια

Η υποστήριξη και συντήρηση των τριών αυτών τύπων αεροσκαφών απαιτεί μεγάλα και σταθερά ετήσια κονδύλια

  • Κάθε F-16 κοστίζει περίπου 4,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
  • Κάθε Rafale κοστίζει περίπου 6,2 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
  • Κάθε F-35 κοστίζει περίπου 9,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο
Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι η συντήρηση και όχι η αγορά είναι το πραγματικό "βάρος" μιας σύγχρονης αεροπορικής δύναμης.

Σχόλια