Τεχνητή Νοημοσύνη: Πώς οι οργανισμοί αναδιαμορφώνουν τις δομές τους για να την αξιοποιήσουν


Η τεχνητή νοημοσύνη, και ειδικότερα η γενετική τεχνητή νοημοσύνη (gen AI), έχει αρχίσει να αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι οργανισμοί λειτουργούν, δημιουργούν αξία και σχεδιάζουν το μέλλον τους. Βασιζόμενοι στην τελευταία παγκόσμια έρευνα της McKinsey (Μάρτιος 2025) , παρατηρούμε ότι οι εταιρείες κάνουν τα πρώτα αποφασιστικά βήματα για να ενσωματώσουν την τεχνολογία αυτή σε κεντρικές επιχειρησιακές τους λειτουργίες, επηρεάζοντας τη διοίκηση, τις διαδικασίες, τους ρόλους και τις στρατηγικές διαχείρισης ρίσκου.

Ηγεσία και χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης

Η έρευνα καταδεικνύει πως η ενεργή ανάμειξη της ανώτατης διοίκησης — και ειδικά των διευθυνόντων συμβούλων (CEO) στη διακυβέρνηση της AI, σχετίζεται άμεσα με μεγαλύτερη θετική επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα των οργανισμών. Σχεδόν το 28% των εταιρειών που χρησιμοποιούν AI έχουν τον CEO υπεύθυνο για την εποπτεία της διακυβέρνησης της τεχνητής νοημοσύνης. Ειδικά σε μεγάλες επιχειρήσεις (με έσοδα άνω των 500 εκατομμυρίων δολαρίων), η συμμετοχή της ηγεσίας είναι καθοριστική.

Η επιτυχία στην εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης δεν αφορά μόνο την τεχνολογία. Απαιτείται ουσιαστικός μετασχηματισμός του οργανισμού, αλλαγή κουλτούρας και αναδιοργάνωση των διαδικασιών. Ένα απλό πέρασμα της υλοποίησης σε τμήματα IT ή digital αποδεικνύεται ανεπαρκές και συχνά οδηγεί σε αποτυχία.

Ανασχεδιασμός ροών εργασίας και δομών

Ένας βασικός μοχλός αξίας από την υιοθέτηση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης είναι ο ριζικός ανασχεδιασμός των ροών εργασίας. Το 21% των οργανισμών που χρησιμοποιούν gen AI έχουν ήδη ανασχεδιάσει θεμελιωδώς κάποιες από τις βασικές διαδικασίες τους. Οι εταιρείες κατανοούν ότι η αξιοποίηση της τεχνολογίας απαιτεί καινοτομία όχι μόνο στα προϊόντα ή στις υπηρεσίες αλλά και στον τρόπο που εκτελούν τις καθημερινές τους εργασίες.

Η τάση προς αξιοποίηση συγκεκριμένων στοιχείων της ανάπτυξης AI ειδικά στη διαχείριση ρίσκου, της συμμόρφωσης και της διακυβέρνησης δεδομένων ενισχύεται. Παρόλα αυτά, το τεχνικό ταλέντο και η υιοθέτηση λύσεων AI παραμένουν σε πιο υβριδικά ή αποκεντρωμένα μοντέλα.

Διαχείριση ρίσκων και προστασία ποιότητας

Καθώς οι οργανισμοί προχωρούν στην υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης, αυξάνονται και οι προσπάθειες διαχείρισης των κινδύνων που προκύπτουν. Οι κυριότεροι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν σήμερα είναι η ανακρίβεια, η παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας και η κυβερνοασφάλεια.

Το 27% των οργανισμών εξετάζουν κάθε αποτέλεσμα της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης πριν από τη χρήση του, διασφαλίζοντας την ποιότητα και την αξιοπιστία των συστημάτων τους. Παράλληλα, παρατηρείται σημαντική άνοδος στη δημιουργία ρόλων όπως οι ειδικοί συμμόρφωσης και δεοντολογίας AI.

Το μήνυμα από την έρευνα είναι ξεκάθαρο: όσες εταιρείες σκέφτονται ολιστικά και επενδύουν στην εσωτερική αναδιάρθρωση, κερδίζουν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Εξέλιξη των αναγκών ικανοτήτων και αναβάθμιση δεξιοτήτων

Η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης έχει άμεσο αντίκτυπο στις ανάγκες δεξιοτήτων των οργανισμών. Το 13% των οργανισμών έχουν ήδη προσλάβει ειδικούς συμμόρφωσης AI, ενώ 6% έχουν δημιουργήσει ρόλους ειδικών δεοντολογίας.

Παράλληλα, πολλές επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει εντατικά προγράμματα επανακατάρτισης (reskilling) εργαζομένων. Περίπου το 44% των οργανισμών έχει επανεκπαιδεύσει έως και το 5% του προσωπικού τους μέσα στο τελευταίο έτος, και αναμένουν ακόμα μεγαλύτερη αύξηση του αριθμού αυτού στα επόμενα τρία χρόνια.

Ειδικότερα στους τομείς όπως οι υπηρεσίες διαχείρισης πελατών και η διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας, η τεχνητή νοημοσύνη ενδέχεται να οδηγήσει σε μείωση του ανθρώπινου δυναμικού, ενώ σε άλλες περιοχές όπως η ανάπτυξη προϊόντων και το IT αναμένεται αύξηση θέσεων εργασίας.

Η συνεχής άνοδος της χρήσης AI

Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε επιχειρησιακές λειτουργίες έχει εκτιναχθεί. Το 78% των οργανισμών αναφέρει ότι χρησιμοποιεί πλέον AI τουλάχιστον σε μία επιχειρηματική λειτουργία, με τη γενετική AI να χρησιμοποιείται κυρίως στο μάρκετινγκ και τις πωλήσεις, την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών, και τις επιχειρησιακές λειτουργίες εξυπηρέτησης.

Παράλληλα, βλέπουμε ότι η πλειοψηφία των οργανισμών χρησιμοποιεί πλέον την τεχνητή νοημοσύνη σε τρεις ή περισσότερες λειτουργίες, αποδεικνύοντας τη βαθύτερη ενσωμάτωσή της στον επιχειρηματικό ιστό.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η χρήση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης αυξάνεται ταχύτερα στα ανώτερα στελέχη. Πάνω από το 50% των C-level στελεχών χρησιμοποιούν ήδη συστηματικά γενετική AI στην εργασία τους.

Ενώ η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να διεισδύει στις επιχειρήσεις, βρισκόμαστε ακόμα στα πρώτα στάδια της πλήρους αξιοποίησής της. Οι οργανισμοί που επενδύουν στη σωστή διοίκηση, στον ανασχεδιασμό διαδικασιών, στην επένδυση σε ανθρώπινο ταλέντο και στην ορθή διαχείριση των ρίσκων, είναι αυτοί που θα καταφέρουν να ξεκλειδώσουν τη μέγιστη αξία από την τεχνολογία αυτή.

Η εποχή της AI απαιτεί στρατηγική σκέψη, οργανωτική ευελιξία και συνεχές "ξαναγράψιμο" των κανόνων λειτουργίας. Όσοι οργανισμοί προσαρμοστούν έγκαιρα, θα πρωταγωνιστήσουν στον αυριανό επιχειρηματικό κόσμο.

Σχόλια