Μόνο Ελλάδα και Βουλγαρία δεν έχουν γνωστοποιήσει λίστα με τους 100 μεγαλύτερους δικαιούχους χρηματοδοτήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης για το 2024
Μολονότι το «κεφάλαιο» του Ταμείου Ανάκαμψης αριθμεί αρκετές σελίδες – και αποτελεί από τα σημαντικότερα ορόσημα στην οικονομική ιστορία της εξαετίας- το γεγονός ότι υπάρχουν παραφωνίες έχουν γκριζάρει τις σελίδες πάνω στις οποίες γράφεται το ελληνικό σχέδιο. Το «πού», το «γιατί» και το «πως» διατίθενται οι πόροι είναι στην κορυφή της κριτικής (και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης).
Μόνο Ελλάδα και Βουλγαρία δεν έχουν γνωστοποιήσει τον κατάλογο με τους 100 μεγαλύτερους δικαιούχους χρηματοδοτήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης για το τρέχον έτος.
Μολονότι το «κεφάλαιο» του Ταμείου Ανάκαμψης αριθμεί αρκετές σελίδες – και αποτελεί από τα σημαντικότερα ορόσημα στην οικονομική ιστορία της εξαετίας- το γεγονός ότι υπάρχουν παραφωνίες έχουν γκριζάρει τις σελίδες πάνω στις οποίες γράφεται το ελληνικό σχέδιο. Το «πού», το «γιατί» και το «πως» διατίθενται οι πόροι είναι στην κορυφή της κριτικής (και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης).
Με αφορμή επίσης τις καθυστερήσεις σε έργα συνδεδεμένα με το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως για παράδειγμα ο ΒΟΑΚ, υπάρχει κίνδυνος να χαθούν πόροι. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Τραπέζης της Ελλάδος, λιγότερο από το ¼ των πόρων που είχε λάβει η Ελλάδα ως δάνεια από το ΤΑΑ μέχρι τον Απρίλιο του 2024 είχαν φτάσει στους τελικούς αποδέκτες τους (ιδιωτικές επιχειρήσεις). Ο λόγος; Κυρίως εξαιτίας της γραφειοκρατίας.
Για τις επιχορηγήσεις το ποσοστό αυτό ήταν σημαντικά μεγαλύτερο, στο 45% του ποσού που έχει ληφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ένα επιπλέον 31% είχε μεταφερθεί στις περιφέρειες, τους δήμους και άλλες αρχές και οργανισμούς υλοποίησης, χωρίς όμως να υπάρχουν δημόσια διαθέσιμα στοιχεία για την πορεία των επιμέρους χρηματοδοτούμενων έργων
Το 95% των επενδύσεων και πάνω από το 60% των μεταρρυθμίσεων του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» είναι προγραμματισμένες να ολοκληρωθούν την τριετία 2024–2026
Ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι αποδέκτες;
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Valdis Dombrovskis και Paolo Gentiloni προ ολίγων ημερών αναφέροντας εμμέσως πλην σαφώς πως η Κομισιόν δεν έχει λάβει ακόμα για τον τρέχον έτος τη λίστα με τους αποδέκτες. Από την απάντηση προκύπτει ότι μόνο η Ελλάδα και η Βουλγαρία δεν έχουν ακόμη γνωστοποιήσει τον κατάλογο με τους 100 μεγαλύτερους δικαιούχους χρηματοδοτήσεων γι το τρέχον έτος. Εάν δεν αποσταλούν τα στοιχεία μέσα στον Οκτώβρη θα ληφθούν μέτρα σύμφωνα με τον κανονισμό.
Σύμφωνα με στελέχη της κυβέρνησης ο κανονισμός αναφέρει να γνωστοποιείται η λίστα δυο φορές το χρόνο. Η Ελλάδα έχει δημοσιεύσει δυο φορές τη λίστα το 2023, όταν εντάχθηκε η πρόβλεψη αυτή στον Κανονισμό.
Ωστόσο, η Ελλάδα και η Βουλγαρία είναι οι μοναδικές χώρες που αναμένεται να στείλουν τα στοιχεία. Το ερώτημα είναι σημαντικό και είναι γιατί η Ελλάδα δεν έχει οριστικοποιήσει ακόμα τους 100 πρώτους αποδέκτες.
Αφορμή για τις απαντήσεις τις Κομισιόν στάθηκαν οι ερωτήσεις που έθεσε ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νικόλας Φαραντούρης για την πορεία του Ταμείου Ανάκαμψης στην Ευρώπη, μιλώντας στην Επιτροπή Προϋπολογισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με στελέχη της κυβέρνησης ο κανονισμός αναφέρει να γνωστοποιείται η λίστα δυο φορές το χρόνο. Η Ελλάδα έχει δημοσιεύσει δυο φορές τη λίστα το 2023, όταν εντάχθηκε η πρόβλεψη αυτή στον Κανονισμό.
Ωστόσο, η Ελλάδα και η Βουλγαρία είναι οι μοναδικές χώρες που αναμένεται να στείλουν τα στοιχεία. Το ερώτημα είναι σημαντικό και είναι γιατί η Ελλάδα δεν έχει οριστικοποιήσει ακόμα τους 100 πρώτους αποδέκτες
Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά και στην καινοτομία
Η συμμετοχή των επενδύσεων παγίων στο ΑΕΠ της Ελλάδας το 2023 βρισκόταν μόλις στο 14%. Αν και αυξημένη σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα, όταν είχε υποχωρήσει κάτω από το 11%, παρέμενε η χαμηλότερη μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ27.
Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά και στην καινοτομία, η οποία αποτελεί βασική κινητήρια δύναμη της οικονομικής ανάπτυξης και βρίσκεται σε σχέση αλληλοτροφοδότησης με τις επενδύσεις.
Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, η Ελλάδα το 2023 βρισκόταν μόλις στην 24η θέση στην ΕΕ27 και στην 37η θέση μεταξύ των 50 χωρών υψηλού εισοδήματος στον δείκτη καινοτομίας
Διαχρονικά εμφανίζει στασιμότητα, καθώς μετά από μια βελτίωση της σχετικής της θέσης κατά την περίοδο της κρίσης και των προγραμμάτων προσαρμογής, από το 2017 και έπειτα διακυμαίνεται μεταξύ της 40ης και της 50ης θέσης στη διεθνή κατάταξη, χωρίς εμφανή τάση βελτίωση
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Η φιλοξενία και οι αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων, τα σχόλια και οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά. Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.