Τιμή και διαθεσιμότητα ολοκληρωμένου συστήματος αυτοπροστασίας για τα F-16 Viper ζητά η Αθήνα από την Ουάσιγκτον


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal

Μέσω της γνωστής διαδικασίας κατάθεσης επίσημου αιτήματος  η πολεμική αεροπορία έχει μπει στην διαδικασία έρευνας για την αγορά της θωράκισης των F-16 Viper

Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές το αεροπορικό επιτελείο μέσω Letter Of Request, price & availability (LOR/P & A) ζητά από τις Ηνωμένες Πολιτείες να μάθει την τιμή και την διαθεσιμότητα για 83 ολοκληρωμένα συστήματα αυτοπροστασίας ALQ-257, τα οποία δοκιμάστηκαν σε πλήρη ανάπτυξη στα F-16 Viper.
Η HellasJournal από τα τέλη Μαΐου είχε ενημερώσει ότι το αεροπορικό επιτελείο έχει επιδοθεί στο να κλείσει παλαιούς λογαριασμούς οι οποίοι είχαν παραμείνει ανοικτοί από την περίοδο της δημοσιονομικής κρίσης και των περιορισμών. 
Και το θέμα του συστήματος αυτοπροστασίας είναι ένα βασικό κομμάτι που αφορά τα νέα μαχητικά που αποτελούν την ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου. Σίγουρα το γεγονός ότι αν όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στην αρχική συμφωνία, επιτυγχάνεται διαφορετική τιμή προϊόντος, ενώ τώρα όπως επισημαίνεται είναι άγνωστο πόσο μπορεί να φτάσει αυτή η κίνηση.
Βεβαίως δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο ότι στην Αμερικανό-Τουρκική συμφωνία το ALQ-257, είναι το σύστημα που έχει επιλέξει και η γείτονα για τα δικά της F-16 Viper, με ότι σημαίνει αυτό…
Από το ASPIS II στο δικτυοκεντρικό σύστημα αυτοπροστασίας
Το γνωστό, αξιόπιστο αλλά και πολύπαθο ως πρόγραμμα του ASPIS II που φέρουν τα F-16 Block 52 plus & F-16 Blok 52 Advanced του ελληνικού αεροπορικού στόλου και τώρα έχει εφαρμοστεί και στα Viper φαίνεται ότι αγγίζει το επιχειρησιακό του όριο, από την στιγμή όπου η αεροπορία ήδη ψάχνει τον αντικαταστάτη.
Στο παζλ των ελληνικών Viper είναι το προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας που θα μπορεί ν’ ανταποκριθεί στις αναδυόμενες απειλές, να σταθεί απέναντι στα εξελιγμένα αντίπαλα οπλικά συστήματα και να έχει όλο το πλέγμα που χρειάζεται στο δικτυοκεντρικό περιβάλλον ώστε ν’ αντιμετωπίζονται πολλαπλές απειλές αλλά και άγνωστα όπλα.
Εκείνο που θέλει στο ALQ-257 η αεροπορία είναι οι δέκτες RWR (Radar Warning Receiver) που θα σκανάρουν για τυχόν εκπομπές εχθρικών ραντάρ, ειδοποιώντας τον ιπτάμενο.
Επιπλέον LWR (Laser Warning Receiver), που ελέγχει για εχθρική ακτίνα λέιζερ, σύστημα προειδοποίησης εισερχόμενου πυραύλου, αντίμετρα, αλλά και παρεμβολέα που «χτυπά» εχθρικά ραντάρ.
Τα Viper που διαθέτουν ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης, έχουν ως asset τον ηλεκτρονικό πόλεμο και τις παρεμβολές ο οποίος επιτυγχάνεται με το ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας.
Απέναντι στις προηγμένες απειλές 
Το σύστημα αυτοπροστασίας μπορεί να μην είναι πύραυλος που εξαπολύει ένα μαχητικό, αλλά αποτελεί την καρδιά επιβίωσης του μέσου.
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουν αναπτυχθεί τέτοια συστήματα, κυρίως για την έκδοση Viper και μάλιστα οι ερευνητές εστιάζουν στο να είναι πλήρως διαλειτουργικό με το AESA ραντάρ που είναι εγκατεστημένο στα έως τώρα 22 νέα F-16 της Σούδας.

Στρατιωτικές πηγές ξεκαθαρίζουν ότι το ASPIS II είναι πλήρως λειτουργικό με το AESA SABR των F-16 Viper και πως αυτό δοκιμάστηκε εκατοντάδες φορές κατά τη διάρκεια της παραμονής του πρωτότυπου «005 tiger» αεροσκάφους στις ΗΠΑ.
Η απόφαση για την ανανέωσή του σχετίζεται περισσότερο με το γεγονός ότι πρόκειται για ένα σύστημα που αγγίζει τα 30 χρόνια και πως από τώρα αλλά και στο μέλλον τα μαχητικά F-16 απέναντί τους, έχουν και θα έχουν πολύ πιο προηγμένες απειλές ν’ αντιμετωπίσουν.

Η πληρότητα του Rafale 
Το παράδειγμα της πληρότητας που έχει η προμήθεια των αεροσκαφών Rafale F3R είναι το πιο χαρακτηριστικό, αν κι εκεί στρατιωτικές πηγές δείχνουν δύο «αγκάθια». Την σημαντική έλλειψη ατρακτιδίου και όπλου κρούσης, πλην του υφιστάμενου Scalp EG. Ως πλατφόρμα πάντως η «ριπή ανέμου», πέραν των πυραύλων METEOR που προμηθεύτηκε η πολεμική αεροπορία, ξεχωρίζει για το κορυφαίο, σε παγκόσμιο επίπεδο σύστημα αυτοπροστασίας SPECTRA που διαθέτει. Είναι αυτό που δημιουργεί τις καλύτερες συνθήκες επιβιωσιμότητας για τον ιπτάμενο και το μέσο, ενώ η «βιβλιοθήκη απειλών» που διαθέτει μπορεί ν’ ανανεωθεί μετά από κάθε πτήση, εφόσον υπάρχουν νέα στοιχεία άμεσου ενδιαφέροντος.

hellasjournal.com



Σχόλια