Το ιρανικό drone Shahed-238 (Πηγή εικόνας: ISWNews) |
Πρόσφατα έγγραφα που διέρρευσαν αποκάλυψαν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες σχετικά με τις δυνατότητες του ιρανικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους Shahed-238, υπογραμμίζοντας τις προηγμένες δυνατότητές του και την τρέχουσα χρήση του στο πεδίο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που διέρρευσαν και δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο, αυτό το νέο drone τροφοδοτείται από κινητήρα τζετ και έχει την ικανότητα να αναχαιτίζει εναέριους στόχους, συμπεριλαμβανομένου του αμερικανικού drone MQ-9 Reaper. Αυτές οι πληροφορίες ευθυγραμμίζονται με αναφορές από ανοιχτές πηγές που υποδηλώνουν ότι το Shahed-238 χρησιμοποιείται ήδη από τις ρωσικές δυνάμεις στην Ουκρανία.
Τον Ιανουάριο του 2024, ουκρανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ένα μη επανδρωμένο εναέριο όχημα (UAV) το καμικάζι Shahed-238 καταρρίφθηκε στην Ουκρανία. Αυτές οι πληροφορίες προήλθαν από έναν στρατιωτικό ιστότοπο γνωστό στη χώρα. Ωστόσο, δεν έχει υπάρξει επίσημη επιβεβαίωση από την Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία σχετικά με αυτό το περιστατικό. Τον Φεβρουάριο του 2024, Ουκρανοί αναλυτές εξέτασαν τμήματα του αεροσκάφους που καταρρίφθηκε (Shahed-238) για να κατανοήσουν καλύτερα την τεχνολογία και τις δυνατότητές του.
Το drone αυτοκτονίας Shahed-238 αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά ανεπίσημα τον Οκτώβριο του 2023, και παρουσιάστηκε στο ντοκιμαντέρ "Parchamdar" (Flagship). Αυτό το drone μοιράζεται παρόμοια πλατφόρμα και διαστάσεις με το Shahed-136, αλλά ξεχωρίζει λόγω του συστήματος πρόωσής του. Σε αντίθεση με το Shahed-136, το οποίο χρησιμοποιεί έναν εμβολοφόρο κινητήρα, το Shahed-238 είναι εξοπλισμένο με κινητήρα mini-turbojet.
Αυτή η αλλαγή στη σχεδίαση της πρόωσης και του κινητήρα αυξάνει το βάρος του drone. Ενώ ο εμβολοφόρος κινητήρας MD550 ή ένας παρόμοιος κινητήρας που χρησιμοποιείται στο Shahed-136 ζυγίζει 17,59 κιλά, ο κινητήρας turbojet Toloue-10 του Shahed-238 ζυγίζει περίπου 20,5 κιλά. Η τοποθέτηση του κινητήρα micro-turbojet εντός του πλαισίου του αεροσκάφους μειώνει τον χώρο για τη μεταφορά καυσίμου, απαιτώντας τροποποιήσεις στο πάνω μέρος της ατράκτου για να χωρέσει την εισαγωγή αέρα. Αυτές οι αλλαγές αυξάνουν περαιτέρω το βάρος του drone και μειώνουν την ικανότητα μεταφοράς καυσίμου. Ο τύπος καυσίμου έχει επίσης αλλάξει από βενζίνη σε Jet-A για να καλύψει τις απαιτήσεις του νέου κινητήρα. Αυτές οι τροποποιήσεις, σε συνδυασμό με την αυξημένη ταχύτητα, έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της διάρκειας πτήσης του drone. Σημειωτέον, το μέγιστο βάρος απογείωσης έχει αυξηθεί από 250 κιλά σε 380 κιλά λόγω αυτών των αλλαγών.
Το drone Shahed-238 έχει παρουσιαστεί σε τρεις παραλλαγές, καθεμία σχεδιασμένη για συγκεκριμένες αποστολές. Το βασικό και τυπικό μοντέλο εξυπηρετεί γενικούς σκοπούς, ενώ μια πιο προηγμένη έκδοση είναι εξοπλισμένη με ανιχνευτή υπερύθρων (IR). Αυτή η παραλλαγή καθοδηγείται από αδρανειακή και δορυφορική πλοήγηση στην περιοχή του στόχου και χρησιμοποιεί τον ανιχνευτή υπερύθρων στην τελική φάση της κατάδυσης για να επιλέξει και να κλειδώσει σε κινούμενους στόχους, αυξάνοντας σημαντικά την ακρίβεια. Το άλλο μοντέλο, πιθανώς εξοπλισμένο με παθητικό ανιχνευτή anti radar, στοχεύει εχθρικά συστήματα radar. Χρησιμοποιεί αδρανειακή και δορυφορική καθοδήγηση για να προσεγγίσει την περιοχή στόχου, όπου εντοπίζει σήματα radar, κλειδώνει τους στόχους και τους επιτίθεται.
Τα έγγραφα που διέρρευσαν αποκαλύπτουν ότι το Shahed-238, εξοπλισμένο με θερμικό ανιχνευτή, μπορεί να επιτεθεί τόσο επίγειους όσο και εναέριους στόχους. Τα έγγραφα επισημαίνουν συγκεκριμένα μια περίπτωση όπου το Shahed-238, γνωστό και ως M-237, κλείδωσε επιτυχώς ένα αμερικανικό drone MQ-9 Reaper, επιδεικνύοντας την ικανότητά του να στοχεύει αποτελεσματικά drones και άλλες εναέριες απειλές.
Οι τεχνικές προδιαγραφές του drone Shahed-238 υπογραμμίζουν τον προηγμένο σχεδιασμό του. Πρόκειται για ένα drone αυτοκτονίας που προέρχεται από το Ιράν και παρουσιάστηκε το 2023. Με μήκος 3,5 μέτρα και άνοιγμα φτερών 3 μέτρα, το drone τροφοδοτείται από τον κινητήρα τζετ Toloue-10, επιτρέποντάς του να επιτυγχάνει ταχύτητες έως και 600 km/ h και ταχύτητες πρόσκρουσης άνω των 700 km/h. Η οροφή πτήσης του φτάνει τα 30.000 πόδια (περίπου 9.144 μέτρα), συγκρίσιμο με το μοντέλο Shahed-191, με αντοχή πτήσης 2 ώρες. Το σύστημα καθοδήγησης συνδυάζει GPS/INS και GNSS και μπορεί να μεταφέρει κεφαλή 50 κιλών. Το μέγιστο βάρος απογείωσης του drone είναι 380 κιλά και μπορεί να εκτοξευτεί από πλατφόρμες JATO ή υποβοηθούμενες από όχημα. Το drone προσγειώνεται χρησιμοποιώντας ένα σύστημα αλεξίπτωτου.
Το ιρανικής κατασκευής drone Shahed-238 αντιπροσωπεύει μια σημαντική πρόοδο στην τεχνολογία των drone του Ιράν. Οι δυνατότητές του και η ανάπτυξή του στην Ουκρανία υπογραμμίζουν την αυξανόμενη σημασία των drones στον σύγχρονο πόλεμο.
Οι επιπτώσεις αυτής της τεχνολογίας εκτείνονται πέρα από την άμεση χρήση της, εγείροντας ανησυχίες σχετικά με τη στρατηγική δυναμική των ζωνών σύγκρουσης και την ανάγκη για ισχυρά αντίμετρα εναντίον τέτοιων προηγμένων drones
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Η φιλοξενία και οι αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων, τα σχόλια και οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά. Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.