Προβλήματα στο GPS σε περιοχές της Βόρειας Νορβηγίας λόγω Ρωσικών παρεμβολών


Το αεροδρόμιο Kirkenes απέχει μόλις 10 χιλιόμετρα από τα σύνορα της Νορβηγίας με τη Ρωσία και περίπου 50 χιλιόμετρα από τα πλησιέστερα στρατιωτικά πεδία εκπαίδευσης στην Pechenga. 

Το μπλοκάρισμα που παρατηρείται τώρα σχεδόν καθημερινά στον εναέριο χώρο πάνω από το ανατολικό Finnmark, είναι πιθανώς μια δευτερεύουσα επίδραση (interference) των ρωσικών παρεμβολών, λέει ο Nicolai Gerrard από τη Νορβηγική Αρχή Επικοινωνιών.

Οι πιλότοι που πετούν στη βορειοανατολική γωνία της Νορβηγίας πρακτικά καθημερινά αναφέρουν για παρεμβολές στο GNSS (Παγκόσμια Δορυφορικά Συστήματα Πλοήγησης).

Είναι καλό να γνωρίζουμε λοιπόν, καθώς πλησιάζουμε στον διάδρομο προσγείωσης μέσα από πυκνή και πολύ χαμηλή νέφωση, ότι το αεροδρόμιο Kirkenes είναι ασφαλές για προσγείωση, λόγω αδρανειακής πλοήγησης στο πιλοτήριο και εναλλακτικές λύσεις πλοήγησης στο έδαφος.

Δεν προσφέρουν όλα τα μικρότερα αεροδρόμια στην περιοχή Finnmark παρόμοια καλά εναλλακτικά συστήματα. 

Μια έρευνα σχετικά με τις αναφερόμενες παρεμβολές που δημοσιεύτηκε στην πύλη gpsjam.org δείχνει τις περισσότερες παρεμβολές να βρίσκονται πιο κοντά στα σύνορα. Και ειδικά στον εναέριο χώρο δυτικά του αεροδρομίου Kirkenes, καθώς εκεί πλησιάζουν επιβατικά αεροσκάφη και ασθενοφόρα όταν ταξιδεύουν από το Όσλο ή το Τρόμσο.

Τα σήματα GPS στη βορειότερη περιοχή της Νορβηγίας έχουν επίσης "χαθεί" για τους πιλότους πάνω από το Vardø και δυτικά στον εναέριο χώρο πάνω από το Lakselv. Ένας πιλότος Widerøe λέει στο FlightRadar24 σε μια  αναφορά βίντεο για την απώλεια GPS κάπου στην πτήση μεταξύ Tromsø και Kirkenes σε κάθε πτήση μέχρι στιγμής το 2024.

Οι κόκκινες περιοχές σηματοδοτούν υψηλό επίπεδο παρεμβολής GPS νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, όπως φαίνεται εδώ νότια του Murmansk, δυτικά του Kirkenes, έξω από το Vardø και νότια του Lakselv. 

Σε αντίθεση με την περιοχή της Βαλτικής, η περιοχή Finnmark της Νορβηγίας αντιμετώπισε εμπλοκή GPS από το 2017. Όπως και στην άσκηση Trident Juncture του ΝΑΤΟ, η ρωσική εμπλοκή θεωρήθηκε τότε ως στρατιωτικό σήμα προς τη Νορβηγία.

«Αυτό που έχουμε δει μετά το φθινόπωρο του 2022 είναι πιθανότατα το ίδιο με αρκετές τοποθεσίες στη Ρωσία και τώρα επίσης στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας, μια επίδραση της ρωσικής ηλεκτρομαγνητικής αυτοάμυνας για τις δικές του στρατιωτικές εγκαταστάσεις», λέει ο Gerrard στο Barents Observer.

Το συνεχές μπλοκάρισμα ξεκίνησε αφότου η Ουκρανία άρχισε να εξαπολύει επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη εναντίον στόχων εντός της Ρωσίας.

«Αυτή η παρεμβολή πιθανώς γίνεται με κεραίες υψηλής ισχύος και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη εάν τα σήματα εμπλοκής εξαπλώνονται και ενοχλούν τις γειτονικές χώρες ή όχι».

Νωρίτερα τον Μάιο, η Finnair αναγκάστηκε να ακυρώσει πτήσεις προς την πόλη Tartu της Εσθονίας μετά από παρεμβολές . Οι καθημερινές πτήσεις έχουν πλέον επανέλθει. 

Η Ρωσία έχει εφαρμόσει τους τελευταίους μήνες άμυνα κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών για το αρχηγείο του ναυτικού Severomorsk βόρεια του Murmansk. Στη Θάλασσα του Μπάρεντς πραγματοποιούνται παρόμοιες ασκήσεις κατά των drone . 

Η αεροπορική βάση Olenya νότια του Μουρμάνσκ, είναι πολύ σημαντική για τα βομβαρδιστικά μεγάλου βεληνεκούς της Ρωσίας, που πετούν νότια και εκτοξεύουν πυραύλους κρουζ σε στόχους εντός της Ουκρανίας. Η προστασία αυτού του αεροδρομίου, μαζί με άλλες βάσεις της αεροπορίας και του ναυτικού στη χερσόνησο Κόλα, είναι πιθανώς ο κύριος λόγος για την τρέχουσα εκτεταμένη χρήση του ηλεκτρονικού πολέμου, συμπεριλαμβανομένης της εμπλοκής των σημάτων GPS. 

thebarentsobserver

Σχόλια