Οι Τέσσερις αμυντικές προτεραιότητες του ΝΑΤΟ


Στην 75η επετειακή σύνοδο κορυφής του τον Ιούλιο, το ΝΑΤΟ πρέπει να διασφαλίσει ότι είναι το ίδιο κατάλληλο για το μέλλον όπως ήταν τις προηγούμενες δεκαετίες όσον αφορά τον σκοπό του να ενισχύσει την αποτροπή και να διασφαλίσει τη συλλογική άμυνα. 

Η επίτευξη αυτού του στόχου, ωστόσο, θα απαιτήσει από τη Συμμαχία να μεταμορφώσει την προσέγγισή της στην άμυνα εστιάζοντας σε τέσσερις προτεραιότητες: 

1) ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στις στρατιωτικές δυνατότητες, 

2) εμπλοκή νέων οντοτήτων στο χώρο της άμυνας πέρα ​​από το παραδοσιακό κρατοκεντρικό στρατιωτικό μοντέλο, 

3) αύξηση της ικανότητάς για λειτουργίες πολλαπλών τομέων και 

4) προσθήκη νέων πόρων για την υποστήριξη αυτών των αλλαγών. 

Η απειλή που παρουσιάζει η Ρωσία στα μέλη του ΝΑΤΟ είναι ο πιο άμεσος λόγος που χρειάζονται αυτοί οι μετασχηματισμοί. Καθώς ο πόλεμος της κατά της Ουκρανίας συνεχίζεται, η Ρωσία ενισχύει τις στρατιωτικές της ικανότητες. Οι ρωσικές αμυντικές δαπάνες φέρονται να ανεβαίνουν στο 6 % του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) φέτος και οι ρωσικές αμυντικές βιομηχανίες επεκτείνονται σημαντικά. 

Αυτή η διευρυμένη προσπάθεια θα μπορούσε να επιτρέψει στη Ρωσία να ανασυγκροτήσει τις χερσαίες δυνάμεις της ήδη από τρία έως πέντε χρόνια μετά την ολοκλήρωση του πολέμου στην Ουκρανία, σύμφωνα με εκτιμήσεις που αναφέρονται σε πρόσφατο άρθρο των New York Times . Όταν προστεθεί στις σημαντικές αεροπορικές, ναυτικές, κυβερνο και διαστημικές δυνατότητές της, θα καταστήσει τη Ρωσία έναν τρομερό στρατό σχετικά σχεδόν μεσοπρόθεσμα. 

Επιπλέον, σε περίπτωση σύγκρουσης με το ΝΑΤΟ, η Ρωσία πιθανότατα θα λάβει σημαντική υποστήριξη από την Κίνα, το Ιράν και τη Βόρεια Κορέα. Εξάλλου, η Μόσχα βασίζεται ήδη στην οικονομική και τεχνολογική υποστήριξη που προκύπτει από τη σχέση της με το Πεκίνο «χωρίς όρια». 

Συγκρίσιμα, η Τεχεράνη και η Πιονγκγιάνγκ έχουν παράσχει πυρομαχικά και οπλισμό στη Ρωσία για χρήση κατά της Ουκρανίας, και θα μπορούσε να αναμένεται ότι θα παράσχουν παρόμοια υποστήριξη σε περίπτωση σύγκρουσης Ρωσίας-ΝΑΤΟ. 

Εν ολίγοις, οι σύμμαχοι του ΝΑΤΟ αντιμετωπίζουν έναν διαφενόμενο στρατιωτικό αντίπαλο στη Ρωσία, πιθανότατα μακροπρόθεσμα. Παρόλα αυτά, το ΝΑΤΟ μπορεί να διατηρήσει την αποτροπή και την αποτελεσματική άμυνα αναλαμβάνοντας τέσσερις μετασχηματιστικές προσεγγίσεις για να καθοδηγήσει τη Συμμαχία προς τα εμπρός. 

Ενσωμάτωση της τεχνολογικής επανάστασης

Πρώτον, το ΝΑΤΟ πρέπει να ενσωματώσει τα βασικά στοιχεία της συνεχιζόμενης τεχνολογικής επανάστασης, όπως αποδεικνύεται από τα μη επανδρωμένα οχήματα, την προσθετικές κατασκευές υλικών (additive manufacturing), τους δορυφόρους σε χαμηλή τροχιά της Γης και την τεχνητή νοημοσύνη (AI). 

Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία έδειξε τις σημαντικές επιπτώσεις στο πεδίο της μάχης που είχαν τέτοιες τεχνολογίες. Για παράδειγμα, τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα έχουν χρησιμοποιηθεί εκτενώς στην Ουκρανία για συλλογή πληροφοριών, ως δυνάμεις επίθεσης και υποστηρικτικές δυνατότητες, ακόμη και ως εκρηκτικά βλήματα αντί του πυροβολικού. Μη επανδρωμένα θαλάσσια οχήματα έχουν καταστρέψει τόσο ναυτικές υποδομές όσο και  πλοία. Το additive manufacturing έχει παράσχει κατασκευαστικές ικανότητες και υλικοτεχνική υποστήριξη για πυροβολικό, ειδικά σε κρίσιμα υλικά. 

Οι δορυφόροι σε χαμηλή τροχιά της Γης, ενισχυμένοι με τεχνητή νοημοσύνη, έχουν παράσχει πληροφορίες στόχευσης, επιτήρηση, αναγνώριση και επιχειρησιακές εικόνες, μεταξύ άλλων χρήσεων. Το ΝΑΤΟ πρέπει να ενσωματώσει αυτά τα βασικά στοιχεία της νέας τεχνολογικής επανάστασης στην αμυντική του αρχιτεκτονική, από την ανάπτυξη ικανοτήτων έως την απόκτηση και τις επιχειρήσεις. 

Οι Ηνωμένες Πολιτείες λαμβάνουν σημαντικά βήματα στα μη επανδρωμένα οχήματα μέσω της πρωτοβουλίας "Replicator" και στο διάστημα μέσω της εξάρτησης από εμπορικές εταιρείες για την εκτόξευση, την ανίχνευση και τις δυνατότητες επικοινωνίας ως γρήγορο τρόπο για να αντισταθμίσουν τα πλεονεκτήματα του αντιπάλου, αλλά η Συμμαχία στο σύνολό της πρέπει να υιοθετήσει αυτές τις νέες προσεγγίσεις. 

Στο άκρο της έρευνας και ανάπτυξης του φάσματος, ο Επιταχυντής Αμυντικής Καινοτομίας του ΝΑΤΟ (Defense Innovation Accelerator ) θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει μια σημαντική ενδοσυμμαχική πλατφόρμα για τον εντοπισμό, την επένδυση και, τελικά, την κλιμάκωση κρίσιμων αναδυόμενων τεχνολογιών. 

Ως σημαντικό βήμα για την αξιοποίηση της τεχνολογικής επανάστασης στις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ, η Συμμαχία πρέπει να υιοθετήσει δογματική και στρατηγική καθοδήγηση στη σύνοδο κορυφής της Ουάσιγκτον για την απόκτηση και τη χρήση προηγμένων τεχνολογιών. 

Το πιο κρίσιμο, η σύνοδος κορυφής θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι απαιτήσεις για νέες τεχνολογίες περιλαμβάνονται στους νέους στόχους ικανότητας της Διαδικασίας Αμυντικού Σχεδιασμού του ΝΑΤΟ (NDPP) που θα ξεκινήσει αργότερα φέτος. Για παράδειγμα, το NDPP θα χρειαστεί να καθορίσει στόχους συμμαχικής ικανότητας για το διάστημα, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών, της επιτήρησης και της αναγνώρισης. Τέτοιοι στόχοι μπορούν επίσης να καθοδηγήσουν το νέο Σχέδιο Δράσης Αμυντικής Παραγωγής του ΝΑΤΟ. 

Ενσωμάτωση αμυντικών προσεγγίσεων του ιδιωτικού τομέα 

Δεύτερον, το ΝΑΤΟ πρέπει να καθιερώσει μια συστημική προσέγγιση για την ενσωμάτωση νέων οντοτήτων άμυνας ως μέρος των επιχειρησιακών του δυνατοτήτων, συμπληρώνοντας το παραδοσιακό στρατιωτικό μοντέλο που καθοδηγείται από το κράτος με προσεγγίσεις του ιδιωτικού τομέα. Το ΝΑΤΟ πρέπει να δώσει προτεραιότητα στη δέσμευση του ιδιωτικού τομέα για κρίσιμες επιχειρησιακές δραστηριότητες σε καιρό πολέμου. 

Τέτοιες προσπάθειες του ιδιωτικού τομέα είναι ένας « έκτος τομέας » (συμπληρωματικός στους πέντε τομείς πολέμου του αέρα, της ξηράς, του ναυτικού, του κυβερνοχώρου και του διαστήματος), με ιδιαίτερη έμφαση στους βασικούς τομείς της ανθεκτικότητας των υποδομών ζωτικής σημασίας και των διασφαλισμένων επικοινωνιών εν καιρώ πολέμου. 

Τα κράτη του ΝΑΤΟ πρέπει να συνάψουν συμβατικές ρυθμίσεις με υψηλούς παρόχους κυβερνοασφάλειας για να προστατεύσουν τις κρίσιμες υποδομές που είναι απαραίτητες για αποτελεσματικότητα εν καιρώ πολέμου, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εγκαταστάσεων, σιδηροδρόμων, λιμανιών, του ηλεκτρικού δικτύου και των αγωγών. Θα πρέπει επίσης να καθιερωθούν συγκρίσιμες ρυθμίσεις με εταιρείες επικοινωνιών, και ιδίως εταιρείες που εκμεταλλεύονται δορυφόρους σε χαμηλή τροχιά της Γης. Αυτές οι ρυθμίσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν την εκπαίδευση και τις ασκήσεις που είναι απαραίτητες για αποτελεσματική ανθεκτικότητα σε καιρό πολέμου, με το απαιτούμενο κόστος να συμπεριλαμβάνεται στους εθνικούς προϋπολογισμούς άμυνας ή ασφάλειας. 

Τα μέλη του ΝΑΤΟ πρέπει επίσης να ενισχύσουν τις δικές τους στρατιωτικές ικανότητες στον κυβερνοχώρο. Ειδικότερα, κάθε έθνος του ΝΑΤΟ πρέπει να δημιουργήσει την ικανότητα να αυξήσει τον αριθμό του διαθέσιμου προσωπικού κυβερνοασφάλειας σε καιρό πολέμου. 

Οι τομείς των επικοινωνιών και της ενέργειας των χωρών του ΝΑΤΟ, εξαρτώνται σε σημαντικό βαθμό από υποθαλάσσια καλώδια και αγωγούς που είναι εξαιρετικά ευάλωτοι σε επιθέσεις. 

Αναγνωρίζοντας αυτό το ζήτημα, το ΝΑΤΟ έχει ήδη ιδρύσει το Ναυτικό Κέντρο του ΝΑΤΟ για την Ασφάλεια Κρίσιμης Υποθαλάσσιας Υποδομής. Ωστόσο, αυτός ο οργανισμός είναι ουσιαστικά μόνο μια οντότητα ανταλλαγής πληροφοριών. 

Το ΝΑΤΟ πρέπει να προχωρήσει πέρα ​​από την ανταλλαγή πληροφοριών και θα πρέπει να συνεργαστεί με τα έθνη για τη δημιουργία ενός διεθνούς σώματος προστασίας υποθαλάσσιων υποδομών που θα συνδυάζει κυβερνητικές και ιδιωτικές δραστηριότητες για την υποστήριξη επιχειρήσεων που παρέχουν ανθεκτική προστασία, συμπεριλαμβανομένης της επισκευής και ανασύστασης υποθαλάσσιων καλωδίων και αγωγών. 

Αυτή η ομάδα θα μπορούσε αρχικά να περιλαμβάνει τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Νορβηγία -όλα τα έθνη με υπάρχουσες υποθαλάσσιες δυνατότητες - καθώς και βασικές εταιρείες καλωδίων και αγωγών του ιδιωτικού τομέα. 

Εστίαση σε λειτουργίες πολλαπλών τομέων 

Τρίτον, το ΝΑΤΟ πρέπει να αναθεωρήσει την προσέγγισή του στον πόλεμο για να επικεντρωθεί σε επιχειρήσεις πολλαπλών τομέων. Αυτό θα απαιτήσει συνδυασμό δυνατοτήτων προηγμένης τεχνολογίας με τεχνολογίες χαμηλού κόστους, αλλά εξακολουθούν να είναι εξαιρετικά αποτελεσματικές. Οι σύμμαχοι του ΝΑΤΟ, εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αποκτούν περισσότερα από πεντακόσια αεροσκάφη F-35, που θα παρέχουν βασικά στοιχεία επικοινωνιών και δικτύων στόχευσης για επιχειρήσεις πολλαπλών τομέων εκτός από τις δυνατότητές τους stealth, για επιθετικές αποστολές όπως ως καταστολή της εχθρικής αεράμυνας. 

Στον τομέα του χαμηλού κόστους, η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ θα πρέπει να αναθέσει στις στρατιωτικές αρχές τη δημιουργία ομάδων δράσης πολλαπλών τομέων. Αυτή η πρωτοβουλία θα βασιστεί στις προσπάθειες που αναλαμβάνουν επί του παρόντος οι Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένης της υπάρχουσας ομάδας εργασίας πολλαπλών τομέων του αμερικανικού στρατού, η οποία λειτουργεί στην Ευρώπη. 

Τέτοιες ομάδες εργασίας μπορούν να παρέχουν ένα πλαίσιο για δυνατότητες όπως:

Xαμηλού κόστους δίκτυα παρακολούθησης πολλαπλών τομέων και αισθητήρων, δυναμικής υποστήριξης, συμπεριλαμβανομένης της AI για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας της υποστήριξης κατά τη διάρκεια συγκρούσεων υψηλής έντασης και ολοκληρωμένη επίθεση στον κυβερνοχώρο και την κινητική επίθεση, εστιασμένη κατά των αντιπάλων υλικοτεχνικής υποστήριξης και υποδομών που υποστηρίζουν τον πόλεμο. Είναι σημαντικό ότι τέτοιες δυνατότητες μπορούν να υιοθετηθούν βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. 

Αύξηση των αμυντικών δαπανών και της αποτελεσματικότητας

Τέταρτον, το ΝΑΤΟ χρειάζεται τους κατάλληλους πόρους για να επιτρέψει τον μετασχηματισμό της άμυνας και της αποτροπής του. Το να ξοδεύονται περισσότερα είναι σημαντικό όπως και ο επιμερισμός των βαρών θα είναι βασικό θέμα στη σύνοδο κορυφής της Ουάσιγκτον. 

Παρόλο που το 2023 μόνο έντεκα από τα τριάντα ένα κράτη μέλη του ΝΑΤΟ πληρούσαν τον στόχο δαπανών του 2% του ΑΕΠ της Συμμαχίας, η σύνοδος κορυφής θα πρέπει να αυξήσει αυτόν τον στόχο και να συμφωνήσει σε έναν στόχο 2,5%. Αυτό θα ήταν ένα σημαντικό πολιτικά μήνυμα ότι το ΝΑΤΟ αντιμετωπίζει σοβαρά την άμυνα και θα παρείχε έναν ενοποιητικό εσωτερικό στόχο για τους συμμάχους. 

Επιπλέον, οι σύμμαχοι θα πρέπει να εξετάσουν τρόπους στρατηγικής συγκέντρωσης πόρων όπου αυτό είναι επωφελές. Για παράδειγμα, το ανακοινωθέν του ΝΑΤΟ θα πρέπει να υποστηρίξει τη δημιουργία ενός προϋπολογισμού ασφάλειας και άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης με επίκεντρο την κινητικότητα, τη διατήρηση και την ανθεκτικότητα των υποδομών ζωτικής σημασίας. 

Το να ξοδεύετε αποτελεσματικά είναι εξίσου σημαντικό με το να ξοδεύετε περισσότερα. Για να μεγιστοποιηθούν τα αποτελέσματα των εθνικών δαπανών, το ΝΑΤΟ θα πρέπει να οργανώσει πολυεθνικές κοινοπραξίες για την ανάπτυξη και την απόκτηση βασικών δυνατοτήτων υπό την αιγίδα του Οργανισμού Υποστήριξης και Προμηθειών (NSPA) του ΝΑΤΟ . Ένα παράδειγμα τέτοιας κοινοπραξίας θα ήταν οι επενδύσεις σε μη επανδρωμένα οχήματα χαμηλού κόστους που έχουν επιδείξει συνακόλουθα αποτελέσματα στο πεδίο της μάχης στην Ουκρανία. 

Θα είναι σημαντικό για τις προσπάθειες επανεξοπλισμού της Ευρώπης να συμπεριλάβουν σε αυτές τις επενδύσεις παράγοντες όπως η πληροφόρηση, η επιτήρηση και η αναγνώριση, η αεροπορική και πυραυλική άμυνα και οι δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου και να εξισορροπηθούν οι υψηλές δυνατότητες όπως τα F-35... 

Η επερχόμενη Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στην Ουάσιγκτον, DC, προσφέρει μια ευκαιρία στη Συμμαχία να δώσει προτεραιότητα σε νέες και μετασχηματιστικές ικανότητες. Μαζί τους, το ΝΑΤΟ μπορεί να συνεχίσει να παρέχει αποτροπή και άμυνα για τους πληθυσμούς των κρατών μελών του (τώρα πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι) στο μέλλον, όπως έκανε τα τελευταία εβδομήντα πέντε χρόνια.

atlanticcouncil.org

Σχόλια