Η σημασία της Ερυθράς Θάλασσας και οι επιθέσεις των ανταρτών Χούτι


Πως θα μπορούσε να επηρεαστεί η παγκόσμια οικονομία
 

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν έχει πλήξει τους καταναλωτές… ακόμα. Η αύξηση των τιμών που προκλήθηκε από τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία παραμένει συγκρατημένη. Όμως οι χρόνοι αποστολής αυξάνονται, ειδικά για έπιπλα και αυτοκίνητα.

«Αρκετές μεγάλες εταιρείες, ιδιαίτερα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έχουν πάρει απόφαση τώρα να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και αντ’ αυτού να πάνε γύρω από την νότια ακτή της Νότιας Αφρικής, γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, το οποίο προσθέτει περίπου 9.000 χιλιόμετρα στο ταξίδι και μεταξύ 6 και 14 ημερών, ανάλογα με τον τύπο του πλοίου. Και αυτό θα οδηγήσει σε αναστάτωση και καθυστερήσεις και δυνητικά θα επηρεάσει τις τιμές καθώς προχωράμε» δήλωσε ο Γκι Πλάτεν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου.

Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μια βασική οδός επικοινωνίας και από αυτήν διέρχεται περίπου το 12% των παγκόσμιων αγαθών, αξίας άνω του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων ετησίως.

«Οι Χούτι έχουν την ικανότητα να τους απειλούν πραγματικά, λόγω του νότιου άκρου της Ερυθράς Θάλασσας μέσω του στενού Μπαμπ αλ Μαντάμπ, που βρίσκεται μεταξύ της Υεμένης και του Τζιμπουτί. Έχει πλάτος 18 με 20 μίλια. Ένα σημείο που κολλάει η κίνηση» δήλωσε ο Κρις Ντόιλ, διευθυντής του Συμβουλίου Αραβο-βρετανικής Κατανόησης.

Οι Χούτι είναι οργάνωση που στηρίζει του Σιίτες και το Ιράν. Έχουν εμπλακεί στον πόλεμο του Ισραήλ με τη Χαμάς, υπερασπιζόμενοι τους Παλαιστινίους. Επιτίθενται σε δεκάδες πλοία και υπάρχουν φόβοι ότι θα μπορούσαν να προκαλέσουν κλιμάκωση της έντασης. Ομάδα υπό την ηγεσία των ΗΠΑ έχει στείλει πολεμικά πλοία για να αποκαταστήσει την ασφάλεια στην περιοχή. Όμως η διακοπή των επιθέσεων μπορεί να μην είναι εύκολη.

«Οι Χούτι δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις όσο συνεχίζονται οι επιθέσεις του Ισραήλ στη Γάζα. Έτσι αντιμετωπίζουν αυτόν τον τεράστιο θυμό για τη μαζική καταστροφή και την απώλεια αμάχων στη Γάζα, την φύση των ισραηλινών βομβαρδισμών. Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους έχουν κάποιες επιλογές. Μπορούν να είναι πολύ επιθετικοί. Μπορούν να αποφασίσουν να καταστρέψουν κάποιες από αυτές τις θέσεις. Αν και είναι πολύ δύσκολο στους λόφους της Υεμένης να πετύχουν αυτόν τον στόχο. Οι Χούτι μπόρεσαν να στείλουν πυραύλους στη Σαουδική Αραβία, να πλήξουν στόχους στη Σαουδική Αραβία, ανάμεσά τους και τη ζωτικής σημασίας υποδομή πετρελαίου, καθώς και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Έχουν πυραύλους που μπορούν να φτάσουν πολύ πάνω από 1.000 μίλια. Άρα είναι πολύ επικίνδυνο. Είναι μια τεράστια κλιμάκωση. Αλλά το να μην κάνουμε τίποτα θα μπορούσε επίσης να είναι πολύ προβληματικό» συμπλήρωσε ο Κρις Ντόιλ.

Την ίδια ώρα η αύξηση κατανάλωσης καυσίμων που προκαλείται από τα μεγαλύτερα ταξίδια των πλοίων έχει ήδη αντίκτυπο στο περιβάλλον.

«Υπάρχει ένα σίγουρο κόστος. Είναι το περιβαλλοντικό κόστος που θα πρέπει να πληρώσει ο πλανήτης μας. Θα υπάρξει ένα επιπλέον 25% ως 30% ακόμα και 35% των πρόσθετων εκπομπών άνθρακα. Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι υπεύθυνη για το 3% όλων των εκπομπών στον κόσμο. Στην πραγματικότητα είναι ένας τεράστιος αριθμός» δήλωσε ο Γκοκάι Μπαλ, καθηγητής του Πανεπιστημίου Bradford.

euronews

Σχόλια