ΙΝΚΑ: Οδηγίες για τα χρωματιστά τιμολόγια ρεύματος – Όλα όσα πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές


Έναν ακόμη τρόμο να κάνουν -ακόμη πιο- δύσκολη τη ζωή των καταναλωτών βρήκαν οι πάροχοι ενέργειας, με τις αλλαγές στις χρεώσεις στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος από την 1η Ιανουαρίου 2024 να έρχονται «πακέτο» με τα περίφημα χρωματιστά τιμολόγια – μπλε, πράσινα, κίτρινα και πορτοκαλί!

Οι πάροχοι αναμένεται αρχές Δεκεμβρίου να κάνουν γνωστές τις τυχόν αλλαγές που έχουν επέλθει και, ως εκ τούτου, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα οι καταναλωτές καλούνται να επιλέξουν το τιμολόγιο ρεύματος στο οποίο θα ενταχθούν. 
 Όπως τονίζει το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), εάν δεν έχει γίνει καμία αλλαγή στο συμβόλαιο του καταναλωτή, ο πάροχος δεν είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει. 
Στην περίπτωση, ωστόσο, που το συμβόλαιο του καταναλωτή λήξει ή έχει ήδη λήξει, αυτός θα ενταχθεί αυτομάτως στο πράσινο κυμαινόμενο τιμολόγιο, το οποίο και θα έχει ισχύει για έναν χρόνο, δηλαδή μέχρι το τέλος δηλαδή του 2024. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο καταναλωτής είναι υποχρεωμένος να το ακολουθήσει. Θα μπορεί στη συνέχεια, αφού αποφασίσει ότι δεν είναι το τιμολόγιο που επιθυμεί, να το αλλάξει. 
Μπορεί να χρησιμοποιήσει τη σελίδα της ΡΑΕ ή τη σελίδα του e-katanalotis, για να συγκρίνει τις τιμές και τις προσφορές. Θα πρέπει, ωστόσο, να είναι πάρα πολύ προσεχτικός όσον αφορά στις προσφορές των παρόχων. 
Οι καταναλωτές Θα πρέπει να γνωρίζουν πως απαγορεύεται οποιαδήποτε επιπλέον χρέωση, σε περίπτωση που επιλέξουν να είναι ο λογαριασμός τους ένχαρτος, δηλαδή να τους έρχεται συστημένος στο σπίτι, αντί για το κινητό τηλέφωνο. 
Θα πρέπει, επίσης, να επιλέξουν ως προς το μεγαλύτερο δέλεαρ που έχουν οι εταιρίες αυτή τη στιγμή οι πάροχοι είναι η έκπτωση συνέπειας. Αν εφαρμόζεται μια έκπτωση συνέπειας καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης θα επιβραβεύεται για κάποιους μήνες.
Να μην παρασύρονται από πολύ μεγάλες προσφορές, γιατί θα μπορούσε να αφορά έκπτωση μόνο για τον πρώτο μήνα. Με τη δυνατότητα του κυμαινόμενου τιμολογίου, οποιεσδήποτε παραπλανητικές διαβεβαιώσεις ότι «σου εξασφαλίσαμε την καλύτερη δυνατή τιμή», δεν πρέπει να επηρεάζουν την κρίση του καταναλωτή
Επίσης, στο κυμαινόμενο τιμολόγιο ο καταναλωτής δεν προστατεύεται από τυχόν αυξήσεις στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. 
Στα νέα τιμολόγια θα δουν οι καταναλωτές ότι θα αναγράφεται ο σύνδεσμος που παραπέμπει στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ και του e-katanalotis και θα είναι και με QRcode. Εκεί θα μπορεί να ελέγχει τη χρέωση που έχει συνάψει ο πάροχος με τον καταναλωτή, σε σχέση με ανταγωνίστριες προσφορές ή εταιρίες. 
Αν δεν υπάρχει αυτός ο σύνδεσμος αυτό πρακτικά σημαίνει ότι έχει ελεγχθεί αυτός ο τύπος τιμολόγησης από τη ΡΑΕ και είναι εκτός πλαισίου. Επομένως, σε αυτό το σημείο θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός ο καταναλωτής. 
Όπως αναφέρει το ΙΝΚΑ, «καλό είναι να είναι οι καταναλωτές σε αναγνωρισμένες εταιρίες, κάτι που δεν έχει να κάνει με το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και με τις γενικότερες υπηρεσίες που προσφέρει ένας πάροχος, όπως είναι η ενημέρωση και η προστασία του πελάτη». Μπλε τιμολόγια σταθερής χρέωσης 
Θα έχουμε πλέον το μπλε τιμολόγιο ρεύματος, το οποίο θα είναι σταθερής τιμολόγησης. Θα είναι μια συμφωνία μεταξύ καταναλωτή και παρόχου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με σταθερή τιμή, ανεξαρτήτως της τιμής που θα έχει στο Χρηματιστήριο Ενέργειας. Μέσω αυτού ο καταναλωτής εξασφαλίζει ότι δεν θα δει υπέρογκους λογαριασμούς
Πράσινο τιμολόγια κυμαινόμενης χρέωσης, διαφορετική ανά μήνα 
Στο συγκεκριμένο τιμολόγιο θα ενταχθούν όσοι δεν έχουν επιλέξει κάποιον πάροχο. 
Όσων καταναλωτών δηλαδή λήγει το συμβόλαιο μέσα στο 2024 και δεν έχουν επιλέξει κάποια συγκεκριμένη προσφορά. Θα είναι λοιπόν κυμαινόμενο και η τιμή θα ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ, από όπου θα μπορεί ο καταναλωτής να δει με ποια τιμή θα τιμολογηθεί ανά μήνα. 
Κάθε μηνά θα δημοσιεύεται διαφορετική τιμή, ανάλογα με τη διακύμανση της χρηματιστηριακής αγοράς. 
Κίτρινο τιμολόγια μικτής χρέωσης 
Είναι ένα τιμολόγιο που θα είναι κατά βάση κυμαινόμενο. Το οποίο όμως θα κυμαίνεται ανάλογα και με τις προσφορές που μπορεί να επιλέξει ο καταναλωτής για τι τον συμφέρει. 
Πορτοκαλί τιμολόγια αποκλειστικά για τους καταναλωτές με έξυπνο μετρητή 
Σε αυτό το τιμολόγιο ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει τοποθετήσει έξυπνο μετρητή στο ρολόι του, που είναι και το πιο ασφαλές σύστημα, καθώς πληροφορείται τη χρέωση και γίνεται διακύμανσή της χρέωσης σε ημερήσια βάση και πάλι ανάλογα με την πορεία που έχει το Χρηματιστήριο Ενέργειας. Η ενσωμάτωση της ρήτρας αναπροσαρμογής φέρνει αυξομειώσεις στα τιμολόγια Η ρήτρα αναπροσαρμογής ήταν ένας σύνθετος τρόπος υπολογισμού του τελικού κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. 
Το μοντέλο που έχουμε στην Ελλάδα είναι ότι το 100% της παραγωγής περνάει μέσα από το Χρηματιστήριο της Ηλεκτρικής Ενέργειάς. Οπότε με αυτό τον μαθηματικό τύπο, υπολογιζόταν βάση της διακύμανσης ποιο ήταν το τελικό κόστος, σε σχέση με το κόστος πρώτης ύλης.
Οπως σημειώνει το ΙΝΚΑ, «θα εξακολουθήσουμε να έχουμε αυξομειώσεις στα τιμολόγια, γιατί παραμένει ίδιος ο τρόπος τιμολόγησης και η δομή της αγοράς χοντρικής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά, στους νέους λογαριασμούς δεν θα υπάρχει ξεχωριστά το ποσό όπως υπολογίζεται εν δύναμει με τη ρήτρα αναπροσαρμογής, ωστόσο θα υπολογίζεται η τιμή κόστους, όπου ενσωματώνεται η ρήτρα αναπροσαρμογής. 
Αλλάζει στην ουσία ο τρόπος υπολογισμού, δεν είναι κάτι διαφορετικό, πάλι θα έχουμε διακύμανση». «Οι πολύ υψηλές τιμές που είδαμε πριν από δύο χρόνια αντιμετωπίστηκαν με οριζόντια επιδότηση από το κράτος. 
Πλέον όμως δεν υπάρχει αυτό το ενδεχόμενο και από κεντρική επιλογή της Κομισιόν θα έχουμε μια σφιχτή οικονομική πολιτική και θα δοθούν οι όποιες επιδοτήσεις, όχι όμως με τρόπο οριζόντιο, όπως γινόταν που την έβλεπε ο καταναλωτής στον λογαριασμό του. 
Θα δοθεί αυτόματα σε κάποιες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και μόνο», συνεχίζει το ΙΝΚΑ και προσθέτει πως «επομένως, όσοι πλήρωναν ακριβά μπορεί να βρεθούν χαμένοι επιλέγοντας ένα σταθερό τιμολόγιο, αλλά μπορούν να βρεθούν κερδισμένοι σε μια πολύ μεγάλη διακύμανση αύξηση της τιμής». 
 «Οι καταναλωτές μπορούν να επικοινωνήσουν καθημερινά τόσο με το Νέο ΙΝΚΑ, όσο και με άλλες καταναλωτικές ενώσεις ανά την Ελλάδα, προκειμένου να συμβουλευτούν και να καθοδηγηθούν σε οποιαδήποτε απορία έχουν ή να προβούν σε καταγγελία. Επίσης, καταγγελίες ή παράπονα μπορούν να πραγματοποιηθούν και στην ίδια της ΡΑΕ, όπως και στο Υπουργείο Ανάπτυξης», καταλήγει το ΙΝΚΑ

Σχόλια