Ρωσικά drones "Καμικάζι": Γιγαντιαίο νέο εργοστάσιο, τεράστια νέα απάτη;


Η μελέτη από το Conflict Armament Research (CAR) σε δύο drones καμικάζι που καταρρίφθηκαν πάνω από την Ουκρανία, δείχνει ότι αντί να κατασκευάζονται στο Ιράν όπως τα προηγούμενα μοντέλα, είναι ρωσικής κατασκευής. 

Όπως αναφέρουν οι New York Times, αυτό μπορεί να προμηνύει, χρήση drones που βομβαρδίζουν το Κίεβο σε κλίμακα που δεν έχει ξαναδεί. Αλλά οι αποκαλύψεις το τελευταίο τρίμηνο δείχνουν ότι η αλήθεια μπορεί να είναι κάπως διαφορετική: η απειλή δεν είναι αυτή που φαίνεται. Τα drones καμικάζι Shahed του Ιράν ήταν ένα από τα πιο αποτελεσματικά όπλα της Ρωσίας. 

Στις 3 Αυγούστου, ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Ζελένσκι δήλωσε ότι η Ρωσία είχε εκτοξεύσει σχεδόν 2.000 Shaheds στην Ουκρανία, υποδηλώνοντας ότι μπορεί να χρησιμοποίησαν τα περισσότερα από τα 2.400 που φέρεται να είχαν αποκτήσει από το Ιράν στην αρχική συμφωνία. 

Η Ρωσία σχεδιάζει τώρα να κατασκευάσει η ίδια τα drones και τον Ιούνιο ο Λευκός Οίκος δημοσίευσε φωτογραφίες του γιγαντιαίου εργοστασίου στη Ρωσία που επιλέχθηκε για το έργο. Αξιωματούχοι των ουκρανικών μυστικών υπηρεσιών ανέφεραν τον Ιούλιο ότι η παραγωγή είχε ήδη ξεκινήσει. Η νέα αναφορά του CAR επιβεβαιώνει ότι αυτή η έκδοση έχει τροποποιημένο σχεδιασμό και ορισμένα ρωσικά εξαρτήματα. 

Τον Ιούλιο, αναλυτές από την Υπηρεσία Πληροφοριών Άμυνας δήλωσαν στους δημοσιογράφους, ότι οι εγκαταστάσεις κατασκευής θα εξασφαλίσουν ένα απόθεμα drones μεγαλύτερης τάξης μεγέθους, από τους αριθμούς που έχουν γνωρίζαμε μέχρι σήμερα 

Όμως, μια έρευνα στον από Ρώσους ακτιβιστές κατά του Πούτιν υποδηλώνει ότι, ο σκοπός του εργοστασίου δεν είναι να κατασκευάζει drones, αλλά να αρμέγει χρήματα από το σύστημα σε μια παλιομοδίτικη απάτη προμηθειών

Καλώς ήρθατε στην Alabuga: Χαμηλοί φόροι, φθηνή εργασία, υψηλά κέρδη...

Το εργοστάσιο βρίσκεται στην Ειδική Οικονομική Ζώνη Alabuga στο Ταταρστάν, ένα απομακρυσμένο σημείο εξακόσια μίλια ανατολικά της Μόσχας. 

Οι εταιρείες λαμβάνουν μεγάλες φορολογικές ελαφρύνσεις επειδή δραστηριοποιούνται σε αυτήν την φτωχή περιοχή Πριν από την εισβολή η Alabuga (επίσης Elabuga ή Yelabuga), ήταν ένας ακμάζων κόμβος της βιομηχανίας υψηλής τεχνολογίας με πολλούς ξένους εταίρους που εδρεύουν εκεί, συμπεριλαμβανομένης της Ford. 

Τώρα οι ξένοι έφυγαν, ο άδειος χώρος του εργοστασίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή drones και ήδη υπάρχουν κατασκευαστές drone στην περιοχή.

Το αναβαθμισμένο drone καμικάζι…θα πρέπει στο εγγύς μέλλον να απαλλαγεί εντελώς από τα ιρανικά εξαρτήματα και να μεταπέσει στην εγχώρια παραγωγή (κινητήρας, σύστημα εντοπισμού θέσης GLONASS, ηλεκτρονικά, πλαίσιο αεροπλάνου κλπ). Η έκδοση αυτή θα είναι πιο προηγμένη και ως εκ τούτου τα  χαρακτηριστικά του Geranium (το ρωσικό όνομα για το Shahed) θα αυξηθούν σημαντικά»...

Οι δημοσιογράφοι της ρωσικής ακτιβιστικής ομάδας Protokol και των ανεξάρτητων μέσων ενημέρωσης RZVRT, ενδιαφέρονται λιγότερο για την παραγωγή πυρομαχικών, από ότι για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη μεταχείριση των εργαζομένων σε ένα καταπιεστικό σύστημα. Η έρευνά τους για την εμπλεκόμενη εταιρεία αποκαλύπτει εκπληκτικές πληροφορίες. 

Το εργοστάσιο κατασκευής των Shahed δημιουργήθηκε με το πρόσχημα της κατασκευής σκαφών. Επί του παρόντος, τα drones συναρμολογούνται χειροκίνητα χρησιμοποιώντας κιτ από το Ιράν. Υποτίθεται ότι σε δύο έως τρία χρόνια όλα τα ανταλλακτικά θα κατασκευάζονται στη Ρωσία σε μια αυτοματοποιημένη γραμμή συναρμολόγησης υψηλής τεχνολογίας...αλλά αυτό φαίνεται πολύ απίθανο για λόγους που θα εξερευνήσουμε. 

Ένα δελτίο τύπου από την Alabuga από τον Ιανουάριο του 2023 ανέφερε: «Ο Alexey Florov, εκπρόσωπος της Dolphin-Alabuga LLC, δήλωσε ότι η έναρξη της παραγωγής στην ειδική οικονομική ζώνη έχει προγραμματιστεί για τον Απρίλιο του 2023. Στο αρχικό στάδιο, θα παράγονται 2 χιλιάδες σκάφη ετησίως. Μέσα σε 15 χρόνια, η παραγωγική ικανότητα θα αυξηθεί σε 20 χιλιάδες σκάφη ετησίως». Αυτό είναι σχεδόν ακατόρθωτο.... Η έκθεση RZVRT/Protokol λέει ότι ενώ το εργοστάσιο βγάζει 70 Shahed το μήνα, αυτά δεν κατασκευάζονται, αλλά συναρμολογούνται από τη μορφή κιτ σε μια απλή αλλά κουραστική διαδικασία. 

Αυτό το κατόρθωμα επιτυγχάνεται από ανειδίκευτους ανήλικους εργάτες από το τοπικό κολέγιο. Αρκετές εκατοντάδες μαθητές ηλικίας 15-17 ετών από το Πολυτεχνικό Κολλέγιο της Alabuga «προσφέρονται» σε 12ωρες βάρδιες στη γραμμή συναρμολόγησης των drone και αμείβονται με 300-400 δολάρια το μήνα. Το κολέγιο υπόσχεται ότι οι μαθητές κερδίζουν καθώς μαθαίνουν, αλλά σύμφωνα με την έκθεση RZVRT/Protokol οι μαθητές δεν έχουν καμία επιλογή να δουλέψουν εθελοντικά στη συναρμολόγηση drone, καθώς αποβάλλονται (με βαρύ πρόστιμο) εάν αρνηθούν. 

Γίνεται πόλεμος και ίσως αυτή η ανορθόδοξη μέθοδος στελέχωσης του εργοστασίου ήταν απαραίτητη. Όμως τίθεται εν αμφιβόλω η ποιότητα μιας εταιρείας που χρησιμοποιεί εξαντλημένους 15χρονους στη γραμμή παραγωγής της. Αυτό μοιάζει περισσότερο με μια εταιρεία, χωρίς επένδυση κεφαλαίου σε εξοπλισμό, που χρησιμοποιεί το φθηνότερο διαθέσιμο εργατικό δυναμικό για να μειώσει το κόστος και να μεγιστοποιήσει τα κέρδη. 

Η Τέλεια Απάτη 

Η κατασκευή drones που έχουν σχεδιαστεί μόνο για να πετούν προς μία κατεύθυνση είναι η τέλεια απάτη, επειδή, όσο πετούν η κακή κατασκευή δεν θα εντοπιστεί ποτέ. Τα περισσότερα από τα Shaheds θα καταρριφθούν ούτως ή άλλως —τουλάχιστον το 80% αναχαιτίζονται — οπότε ποιος θα ξέρει εάν τα συστήματα καθοδήγησής τους είναι ελαττωματικά, οι κινητήρες τους αναξιόπιστοι ή τα εκρηκτικά τους δεν εκρήγνυνται; 

Η Ουκρανία φροντίζει να μην επιτρέψει τη διαρροή λεπτομερειών των ζημιών που προκλήθηκαν από τα ρωσικά drones. Το ρωσικό Υπουργείο Άμυνας, θα είναι το τελευταίο που θα γνωστοποιήσει εάν τα ρωσικής κατασκευής Shahed τους είναι μπάχαλο

Τι γίνεται όμως με τον μακροπρόθεσμο στόχο της τοπικής παραγωγής Shaheds; 

Οι ερευνητές του RZVRT/Protokol ανακάλυψαν ένα σωρό έγγραφα που δείχνουν ότι, η σύμβαση παραγωγής είχε προσφερθεί σε καθιερωμένους Ρώσους κατασκευαστές όπλων, συμπεριλαμβανομένης της ZALA Aerospace, του ομίλου Καλάσνικοφ που παράγει το επιτυχημένο drone καμικάζι Lancet. Όλοι απέρριψαν το έργο, αφήνοντάς το σε μια συγκριτικά άγνωστη startup. 

Το χαμηλό κόστος είναι η κύρια έκκληση του Shahed στον ρωσικό στρατό, με εκτιμώμενη τιμή μόλις 20.000 $ σε σύγκριση με 1,2 εκατομμύρια δολάρια για έναν πύραυλο κρουζ Kalibr. Αυτό δεν αφήνει πολλά περιθώρια κέρδους. Και η προοπτική κατασκευής ενός κλώνου Shahed χρησιμοποιώντας εξαρτήματα ρωσικής κατασκευής αντί για φθηνές ξένες εισαγωγές είναι τρομακτική. 

Ακόμη και οι χειροποίητες πολεμικές μηχανές χρειάζονται ξένα ανταλλακτικά 

Οι χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να συναρμολογούν αμφίβολης ποιότητας Shaheds στην Alabuga.

Οι άμυνες της Ουκρανίας βελτιώνονται σταθερά και λίγοι είναι πιθανό να τα καταφέρουν με αυτόν τον ρυθμό. Ωστόσο και άλλοι Ρώσοι αντισυμβαλλόμενοι στον τομέα της άμυνας, μπορεί να δυσκολεύονται να τηρήσουν τις ποσοστώσεις, ειδικά εάν η ροή των λαθραίων εξαρτημάτων έχει αποκλειστεί. 

Όπως σημειώνει η έκθεση του CAR, ο εντοπισμός και η αποκοπή των καναλιών μέσω των οποίων κρίσιμα εξαρτήματα που κατασκευάζονται από τη Δύση φτάνουν στη Ρωσία, εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας. 

Η Ρωσία εξακολουθεί να μην μπορεί να κατασκευάσει η ίδια εξαρτήματα υψηλής τεχνολογίας και αυτό το γιγαντιαίο εργοστάσιο δεν θα παράγει τίποτα εάν τα εξαρτήματα δεν είναι διαθέσιμα.


forbes.com

Σχόλια