Τρεις παραλίγο συγκρούσεις τρένων από το 2009...Η ιστορία όταν δεν διδάσκει επαναλαμβάνεται


Η ιστορία όταν δεν διδάσκει επαναλαμβάνεται ...

Αναφερόμαστε στο τραγικό και πολύνεκρο ατύχημα, με την σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, στις 26 Φεβ. 2023, που θρηνούμε 57 επιβεβαιωμένους νεκρούς ...

Ο σταθμάρχης στη Λάρισα ξέχασε το κλειδί σε λάθος θέση και έτσι βρέθηκαν δύο τρένα στην ίδια γραμμή της καθόδου από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα...

Ας πάμε όμως λίγο πίσω να δούμε το ιστορικό παρόμοιων περιστατικών...

21 Οκτ. 2022 

 

"Εκτροχιασμός τρένου στην Τιθορέα. Παραλίγο μετωπική σύγκρουση με άλλη αμαξοστοιχία"

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Όμως παρόμοιο περιστατικό με ξεχασμένο το κλειδί σε λάθος γραμμή, είχε συμβεί και στις 17 Φεβ. 2009...

Διαβάστε το ρεπορτάζ της εποχής από τα ΝΕΑ

Ντελέζος Κώστας

17 Φεβρουαρίου 2009 

Νέα τραγωδία στον ΟΣΕ αποφεύχθηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα, επαναφέροντας στο προσκήνιο τα δρομολόγια υψηλού ρίσκου που εξακολουθούν να εκτελούν τα τρένα του Οργανισμού, κυρίως λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.

Τα κενά στον τομέα της ασφάλειας εξακολουθούν να είναι σημαντικά, καθώς σε μεγάλα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου δεν λειτουργούν- λόγω των έργων- τα φωτοσήματα και τα συστήματα τηλεδιοίκησης. Το αποτέλεσμα είναι ότι η ρύθμιση της κυκλοφορίας των τρένων επαφίεται στον ανθρώπινο παράγοντα!

Το σοβαρό περιστατικό που καταγράφηκε μόλις την περασμένη Παρασκευή το μεσημέρι και απεκρύβη από τον ΟΣΕ, σημειώθηκε στον σταθμό Δοξαρά, λίγο πριν από τη Λάρισα. Μια «γρήγορη» αμαξοστοιχία με τέσσερα βαγόνια, με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη, βρέθηκε με μεγάλη ταχύτητα σε παρακαμπτήρια γραμμή και σώθηκε χάρη στην εμπειρία του μηχανοδηγού της που κατευθυνόταν λίγο πριν από το μεσημέρι προς τη Θεσσαλονίκη, βρέθηκε ξαφνικά με μεγάλη ταχύτητα σε παρακαμπτήριο (!) του συγκεκριμένου σταθμού, σκορπώντας τον τρόμο στους 180 επιβάτες της.

Επρόκειτο για την αμαξοστοιχία «50», η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα- Θεσσαλονίκη. Οι μηχανοδηγοί της αμαξοστοιχίας πήραν τηλεφωνικά εντολή από τον σταθμάρχη του Δοξαρά να αλλάξουν γραμμή στο ύψος του σταθμού και να κινηθούν μέχρι τη Λάρισα μέσω της αντίθετης γραμμής (υπό κανονικές συνθήκες εξυπηρετεί τα τρένα που κατευθύνονται προς την Αθήνα), λόγω των έργων που ήταν σε εξέλιξη στο συγκεκριμένο σημείο.

«Έπεσε» στα φρένα

Ωστόσο ο σταθμάρχης, πριν δώσει την εντολή αυτή στο επιβατικό τρένο, είχε βγάλει από την παρακαμπτήρια γραμμή του σταθμού Δοξαρά ένα άλλο εμπορικό τρένο, το οποίο κατευθυνόταν προς την Αθήνα. Όμως, όπως διαπιστώθηκε αργότερα, ξέχασε τα κλειδιά των γραμμών γυρισμένα προς την παρακαμπτήριο. Έτσι, το επιβατικό τρένο, μπαίνοντας στον σταθμό με ταχύτητα περίπου 120 χιλιομέτρων την ώρα, αντί να συνεχίσει την πορεία του προς τη Λάρισα- μέσω της αντίθετης γραμμής- βρέθηκε ξαφνικά τελείως αριστερά στην παρακαμπτήριο, με τους τροχούς του να... ουρλιάζουν και τους επιβάτες στο εσωτερικό του να τραντάζονται και να χτυπούν πάνω στα καθίσματα (τραυματίστηκε ελαφρά μια επιβάτισσα). Σύμφωνα με πηγές του ΟΣΕ, το περιστατικό αυτό θεωρείται ιδιαίτερα σοβαρό και θα είχε εξελιχθεί σε δυστύχημα, εάν ο ένας από τους δύο μηχανοδηγούς του δεν είχε μεγάλη εμπειρία. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν, το τρένο δεν εκτροχιάστηκε για δύο λόγους: πρώτον, γιατί ο μηχανοδηγός για προληπτικούς λόγους είχε μειώσει την ταχύτητα από τα 160 στα 120 χλμ. την ώρα. Και δεύτερον, γιατί μόλις αντιλήφθηκε τη λανθασμένη θέση των «κλειδιών», αντί να φρενάρει απότομα, έθεσε τους τροχούς της κινητήριας μηχανής σε ανάστροφη πορεία (σε «δυναμική» κατάσταση). 

Σημειώνεται ότι της αμαξοστοιχίας «50» προηγείτο το Ιντερσίτι «70» με περίπου 170 επιβάτες, το οποίο όμως «προδόθηκε» από τη μηχανή του και ακινητοποιήθηκε στον σταθμό του Αγίου Στεφάνου. Έτσι, η αμαξοστοιχία «50» πέρασε μπροστά και βρέθηκε πρώτη στον σταθμό του Δοξαρά. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές του ΟΣΕ, «εάν το Ιντερσίτι είχε βρεθεί στη θέση της αμαξοστοιχίας “50”, σήμερα θα θρηνούσαμε θύματα».

Είχε «ξεχαστεί» ο σταθμάρχης

ΑΠΟ ΤΙΣ πρώτες έρευνες που έγιναν, διαπιστώθηκε ότι η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε κανονικά, γεγονός που επιβαρύνει τη θέση του σταθμάρχη Δοξαρά, καθώς θα έπρεπε να έχει δει στην οθόνη του ότι τα κλειδιά των γραμμών ήταν σε λάθος θέση. Το ίδιο όμως θα έπρεπε να έχουν κάνει και οι υπεύθυνοι του σιδηροδρομικού κέντρου της Λάρισας, που εποπτεύουν την περιοχή. Όπως έγινε γνωστό από κύκλους του ΟΣΕ, λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό, αρκετοί σταθμάρχες δουλεύουν καθημερινά έως και 12 ώρες, ενώ αρκετοί κυνηγώντας περισσότερα χρήματα (μέσω υπερωριών) κανονίζουν τις βάρδιες μόνοι τους, δουλεύοντας συνεχώς ολόκληρα 24ωρα! Ήδη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τον περασμένο μήνα δόθηκαν μισθοί που ξεπερνούν τα 5.000 ευρώ.

Κι όμως τον Δεκ. 2009 είχαμε κι άλλο περιστατικό παρολίγον σύγκρουσης τρένων...


Διαβάστε την συνέχεια
ΕΔΩ

 

exomatiakaivlepo

Σχόλια