Η Ουκρανία ζητάει δύο μοίρες αεροσκαφών F-16...

Αμέσως μετά την πρόσφατη σύνοδο κορυφής του Ramstein, κατά την οποία ο πρόεδρος Ζελένσκι ζήτησε εκ νέου F-16, η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία είπε ότι επιλέχθηκε δυτικός τύπος αεροσκάφους και πιθανώς θα παρασχεθεί στην Ουκρανία. 

Αφού μπόρεσαν να αποκτήσουν μεγάλο αριθμό δυτικών αρμάτων μάχης (δυνητικά έως και 175 μέχρι στιγμής, συμπεριλαμβανομένων των αρμάτων M1 Abrams, Challenger 2 και Leopard 2), οι διαπραγματεύσεις των Ουκρανών επικεντρώνονται τώρα στην προμήθεια δυτικών μαχητικών αεροσκαφών και κάτι μπορεί ήδη να βρίσκεται σε εξέλιξη. Μάλιστα, στις 24 Ιανουαρίου, ο Σμήναρχος Yuriy Ignat, εκπρόσωπος της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας , δήλωσε ότι μια συνεργασία σε αυτόν τον τομέα συζητείται ενεργά. 

«Οι πιλότοι μας ταξίδεψαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, διατέθηκαν κονδύλια για την εκπαίδευση των πιλότων μας. Δηλαδή, το θέμα της αεροπορίας δεν έφυγε ποτέ από την ατζέντα», είπε ο Ignat σε δήλωση στην ουκρανική τηλεόραση. «Ο τύπος του αεροσκάφους που πιθανότατα θα παραχωρηθεί στην Ουκρανία και οι αντίστοιχοι όροι εκπαίδευσης έχουν ήδη καθοριστεί». Ενώ ο σμήναρχος Ignat δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς του, οι Ουκρανοί αξιωματούχοι τις περισσότερες φορές ζήτησαν συγκεκριμένα να τους προμηθεύσουν αεροσκάφη F-16 Fighting Falcon (ή «Vipers»). 

Μεταξύ αυτών, βρίσκουμε τον πρόεδρο Zelensky, ο οποίος κάλεσε τους συμμετέχοντες στη σύνοδο κορυφής Ramstein που πραγματοποιήθηκε στις 20 Ιανουαρίου να δώσουν στην Ουκρανία F-16 και πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς. 

Ο Oleksiy Danilov, Γραμματέας του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ουκρανίας, δημοσίευσε μάλιστα ένα βίντεο με F-16 στον επίσημο λογαριασμό του στο Facebook, συνοδευόμενο από το «Σύντομα στον ουρανό της Ουκρανίας». 

 

Η προμήθεια δυτικών μαχητικών αεροσκαφών ήταν ένα από τα κορυφαία αιτήματα της ουκρανικής κυβέρνησης από την έναρξη του πολέμου, αλλά μέχρι στιγμής αυτό το αίτημα δεν απέφερε συγκεκριμένα αποτελέσματα, επίσης λόγω του φόβου περαιτέρω κλιμάκωσης. Αντίθετα, η βοήθεια επικεντρώθηκε στην προμήθεια όπλων, συμπεριλαμβανομένου του AGM-88 HARM που προσαρμόστηκε σε MiG-29 και Su-27 , και ανταλλακτικών για να κρατήσει τα ουκρανικά αεροσκάφη στη μάχη. 

Στα τέλη του 2022, ο σμήναρχος Ignat περιέγραψε περαιτέρω τα ουκρανικά αιτήματα για μαχητικά αεροσκάφη. Καθώς η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία πετά σε μοίρες των 12 αεροσκαφών, είπε ότι δύο μοίρες F-16 συν εφεδρικά αεροσκάφη μπορεί να είναι αρκετές για να ανατρέψουν την πορεία του πολέμου με τη Ρωσία. Ενώ γνωρίζει ότι η μεταφορά των F-16 από οποιοδήποτε έθνος θα απαιτούσε την έγκριση των ΗΠΑ, ο Ignat είπε ότι η Ουκρανία είναι έτοιμη να ακολουθήσει το παράδειγμα της γειτονικής Πολωνίας και Ρουμανίας που ήδη έκαναν την ίδια μετάβαση από τα MiG-29 στα F-16. 

Ωστόσο, δεν υπάρχει επιβεβαίωση αυτών των ισχυρισμών, με το Πεντάγωνο να λέει επίσης ότι δεν έχει τίποτα να ανακοινώσει σε αυτό το μέτωπο. Το ίδιο δήλωσε και ο Ταξίαρχος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ Πατ Ράιντερ, όπως αναφέρει το The War Zone μετά από συνέντευξη Τύπου αυτή την εβδομάδα. 

«Ούτε, πάλι, έχω να ανακοινώσω κάτι όταν πρόκειται για αεροσκάφη. Όπως έχουμε πει από παλιά, θα συνεχίσουμε να έχουμε μια σθεναρή συζήτηση με τους Ουκρανούς, για το ποιες είναι οι αμυντικές τους ανάγκες που περιλαμβάνει βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα». Η ολλανδική κυβέρνηση, η οποία μόλις πριν από λίγες ημέρες δήλωσε έτοιμη να εξετάσει την παράδοση μαχητικών F-16 στην Ουκρανία με «ανοιχτό μυαλό», απέσυρε τελικά τις δηλώσεις της λέγοντας ότι δεν υπάρχουν σχέδια για προμήθεια αεροσκαφών αυτήν τη στιγμή και ότι φαίνεται απίθανο να συμβεί βραχυπρόθεσμα. «Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο βήμα, μεγαλύτερο από τα τανκς», δήλωσε ο πρωθυπουργός Μαρκ Ρούτε, προσθέτοντας ότι δεν έχει ληφθεί τέτοιο αίτημα από το Κίεβο από την ολλανδική κυβέρνηση. 

Τον Νοέμβριο του 2022, ο συνταγματάρχης Ignat είπε ότι είχε ήδη επιλεγεί ένα κλιμάκιο πιλότων εάν προέκυπτε η δυνατότητα να τους εκπαιδεύσουν σε δυτικά μαχητικά αεροσκάφη. Αργότερα διευκρίνισε ότι τουλάχιστον 30 πιλότοι με επαρκή αγγλική γνώση επιλέχθηκαν για αυτό και είναι έτοιμοι να ταξιδέψουν ανά πάσα στιγμή στις Ηνωμένες Πολιτείες μαζί με πληρώματα εδάφους και συντηρητές για να εκπαιδευτούν. Ωστόσο, το να δώσεις F-16 στην Ουκρανία είναι πιο εύκολο να το πεις παρά να το κάνεις. 

Υπάρχουν τόσοι πολλοί παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης, της συντήρησης, της επιμελητείας κ.λπ. Το ευαίσθητο υλικό θα παίξει επίσης μεγάλο ρόλο. Ακριβώς όπως τα άρματα μάχης Abrams θα πρέπει να «καθαριστούν» πριν κατευθυνθούν στην Ουκρανία λόγω της διαβαθμισμένης τεχνολογίας θωράκισης και των ηλεκτρονικών συστημάτων τους, στα F-16 μπορεί να χρειαστεί να αφαιρέσουν εξαρτήματα, όπως ραντάρ AESA και συστήματα στόχευσης, για να μην καταλήξουν στα χέρια της Ρωσίας. Ο πρώην διοικητής της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στην Ευρώπη, πτέραρχος Jeffrey L. Harrigian, σχολίασε την πιθανότητα προμήθειας F-16 στην Ουκρανία . «Αυτό δεν θα συμβεί γρήγορα. Στο τέλος της ημέρας, πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτά που έχουν και να τους προσφέρουμε κάποιες άλλες μοναδικές δυνατότητες και μετά υπάρχει η μακροπρόθεσμη άποψη», είπε ο πτέραρχος. «Συλλογικά, πρέπει να επιταχύνουμε και να κατανοήσουμε ποιες είναι οι απαιτήσεις των Ουκρανών και να βρούμε έναν τρόπο να το κάνουμε γρήγορα.

Η μόνη επίσημη αναφορά για εκπαίδευση Ουκρανών πιλότων έφτασε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ, η οποία πρόσθεσε μια τροποποίηση στον Νόμο περί Εξουσιοδότησης Εθνικής Άμυνας του 2023 που θα εξουσιοδοτούσε 100 εκατομμύρια δολάρια για την παροχή εκπαίδευσης σε Ουκρανούς πιλότους και πληρώματα εδάφους σε αμερικανικά αεροσκάφη. Ωστόσο, συμβάλοντας στην αβεβαιότητα εάν η εκπαίδευση θα ξεκινήσει πραγματικά, αυτή η τροπολογία δεν βρέθηκε στην τελική έκδοση που υπέγραψε ο Πρόεδρος Μπάιντεν τον περασμένο Δεκέμβριο. Εάν η εκπαίδευση ξεκινήσει πραγματικά, δεν υπάρχει ακριβές χρονοδιάγραμμα. Ενώ ο πρώην διοικητής της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας είπε αισιόδοξα τον Απρίλιο του 2022 ότι, οι πιλότοι του θα μπορούσαν να μάθουν να πετούν δυτικά τζετ σε μόλις δύο ή τρεις εβδομάδες, ο σμήναρχος Ignat ήταν πιο προσεκτικός . «Για να μάθουμε το πρώτο στάδιο απογείωσης και προσγείωσης και να πετάξουμε από το σημείο Α στο σημείο Β, θα χρειαστούν μερικές εβδομάδες, αλλά για να μάθουμε πώς να πολεμάμε με αυτό, για να μάθουμε πώς να χρησιμοποιούμε πυραύλους, θα χρειαστούμε περίπου έξι μήνες» δήλωσε


Σχόλια