The Economist: Γιατί αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες λένε ότι τα δίκτυα 5G θα καθηλώσουν αεροπλάνα τους;

Ισχυρίζονται ότι η τεχνολογία θα επηρεάσει τα όργανα σε ορισμένα αεροσκάφη. Οι ρυθμιστικές αρχές βρίσκονται σε σύγχυση

Οι επιβάτες αεροπορικών γραμμών είναι εξοικειωμένοι με το ότι τους ζητείται να απενεργοποιήσουν τα τηλέφωνά τους πριν από την απογείωση. Τώρα, τουλάχιστον στην Αμερική, οι αεροπορικές εταιρείες θέλουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να μην ενεργοποιούν τα δίκτυά τους. Στις 17 Ιανουαρίου, τα αφεντικά αρκετών αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών, προειδοποίησαν για μια «καταστροφική» κρίση, εκτός εάν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας καθυστερήσουν την ενεργοποίηση τμημάτων των νέων δικτύων 5G , κάτι που σχεδιάζουν να κάνουν στις 19 Ιανουαρίου. Μεγάλος αριθμός αεροσκαφών θα μπορούσε να καταστεί άχρηστος, ισχυρίστηκαν οι επικεφαλής των Delta, United, Southwest και άλλων. «Η συντριπτική πλειοψηφία του ταξιδιωτικού και ναυτιλιακού κοινού ουσιαστικά δεν θα μπορεί να πετάξει», έγραψαν σε επιστολή τους προς τον Λευκό Οίκο και τις ρυθμιστικές αρχές επικοινωνιών και αεροπορικών ταξιδιών της Αμερικής. Έχουν δίκιο; Και πώς μπορεί τα δίκτυα 5G να προκαλέσουν πρόβλημα στα αεροπλάνα;

Οι αεροπορικές εταιρείες ανησυχούν για πιθανές παρεμβολές μεταξύ πομπών 5G κοντά σε αεροδρόμια και ραδιουψομέτρων, σε αεροπλάνα που χρησιμοποιούν ραδιοσυχνότητες για να καθορίσουν το ύψος ενός αεροσκάφους. Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών (FCC), η οποία ρυθμίζει την εμπορική χρήση του ραδιοφάσματος στην Αμερική, μελέτησε το ερώτημα το 2020 και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα δύο συστήματα θα μπορούσαν να συνεργαστούν. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA), η οποία είναι υπεύθυνη για τα αεροπορικά ταξίδια, διαφώνησε και είπε ότι οι πτήσεις μπορεί να μην είναι ασφαλείς. Μετά από μήνες διαφωνιών, οι δύο υπηρεσίες κατέληξαν σε έναν συμβιβασμό αυτόν τον μήνα, σύμφωνα με τον οποίο τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας θα εφαρμόζουν «ζώνες αποκλεισμού» γύρω από ορισμένα αεροδρόμια, ενώ θα πραγματοποιούνταν περισσότερες μελέτες. Η ανακοίνωση της τελευταίας στιγμής των αεροπορικών εταιρειών υποδηλώνει ότι η συμφωνία έχει πλέον τερματιστεί, αν και στις 18 Ιανουαρίου η Verizon και η AT&T, δύο εταιρείες τηλεπικοινωνιών, συμφώνησαν να διακόψουν την ενεργοποίηση ορισμένων ασύρματων κεραιών. Την ίδια ημέρα, πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείες -συμπεριλαμβανομένων των Air India, Emirates και Air Japan- ακύρωσαν πτήσεις προς αρκετές αμερικανικές πόλεις, επικαλούμενες ανησυχίες σχετικά με το 5G.

Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν με την FCC. Παρόμοια δίκτυα 5G έχουν αναπτυχθεί σε δεκάδες άλλες χώρες και η FAA παραδέχτηκε τον Νοέμβριο ότι δεν υπήρξαν αναφορές για προβλήματα. Είναι δύσκολο να δούμε πώς τα δίκτυα 5G συγκριτικά χαμηλής ισχύος θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα όταν, για παράδειγμα, δεν το κάνουν πολύ πιο ισχυρά στρατιωτικά ραντάρ έρευνας. Και υπάρχει ένα σημαντικό χάσμα στο φάσμα ραδιοσυχνοτήτων μεταξύ των εν λόγω δικτύων 5G, τα οποία λειτουργούν μεταξύ 3,7 και 3,98 Ghz, και των ραδιουψομέτρων, που χρησιμοποιούν συχνότητες μεταξύ 4,2 και 4,4 Ghz. Μια πιθανή εξήγηση προέρχεται από το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες δεν απειλούν ότι όλα τα αεροπλάνα θα προσγειωθού παρά μόνο μερικά. Ορισμένοι σχολιαστές εικάζουν ότι τα αεροσκάφη που κινδυνεύουν μπορεί να έχει παλαιότερα ραδιουψόμετρα που είναι πιο επιρρεπή σε παρεμβολές. Η FAA παραδέχτηκε ότι το κόστος αντικατάστασης αυτών των οργάνων θα ήταν «σημαντικό». Πληγωμένες από τον Covid-19 , αεροπορικές εταιρείες μπορεί να μην είναι πρόθυμες να πληρώσουν.

Όποια και αν είναι η αλήθεια, είναι σπάνιο να λύσουμε τεχνικά ζητήματα όπως αυτό απειλώντας δημόσια ότι θα κλείσουν ολόκληρες εταιρείες. Πιθανότατα θα χρειαστεί πολιτική παρέμβαση για να λυθεί το πρόβλημα. Τίποτα από όλα αυτά δεν είναι καλή διαφήμιση για τις ρυθμιστικές αρχές της Αμερικής.  Είναι απίθανο να είναι και το τελευταίο τέτοιου είδους πρόβλημα. Το φάσμα ραδιοσυχνοτήτων είναι περιορισμένο, ήδη κατειλημμένο και η ζήτηση συνεχώς αυξάνεται. Πριν από δύο χρόνια, η Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας παραπονέθηκε ότι, οι αναπτύξεις 5G που χρησιμοποιούν διαφορετικό τμήμα του φάσματος, περίπου 24 Ghz, ενδέχεται να επηρεάσουν τα ραντάρ καιρού. Τελικά το να κρατάς τους πάντες χαρούμενους θα γίνει πιο δύσκολο.

economist.com

 

Σχόλια