Αυτόνομος Οικοδομικός Οργανισμός Αξιωματικών (ΑΟΟΑ) – Προβλήματα, ερωτήματα και προτάσεις από ΚΙΝΑΛ για να διατηρηθεί ενεργός...

Προς τους Υπουργούς: Εθνικής Άμυνας, κ. Ν. Παναγιωτόπουλο, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κ. Σκρέκα

 Κ.Ο. ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Θέμα: «Αυτόνομος Οικοδομικός Οργανισμός Αξιωματικών (ΑΟΟΑ) – Οικόπεδα στο Πικέρμι» Κύριοι Υπουργοί, 

O Αυτόνομος Οικοδομικός Οργανισμός Αξιωματικών (ΑΟΟΑ) ιδρύθηκε, ως ΝΠΔΔ, με τον ΑΝ 1563/50, ο οποίος κυρώθηκε με το Ν.2113/52 και συμπληρώθηκε - τροποποιήθηκε μεταγενέστερα κυρίως με το ΝΔ 2906/54, ΒΔ 17/5 έως 7/6 του 1955 και ΝΔ 89/73, ενώ εποπτεύεται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας διά του ΓΕΑ. Σκοπός του ΑΟΟΑ είναι η στεγαστική εξυπηρέτηση διά της παροχής κατοικιών/διαμερισμάτων, οικοπέδων και χορήγησης δανείων στους Αξιωματικούς και Ανθυπασπιστές των Ενόπλων Δυνάμεων που είναι μέλη του Οργανισμού. Στα μέλη του ΑΟΟΑ, από τους τρεις (3) Κλάδους των ΕΔ, κατατάσσονται σε τρεις (3) κατηγορίες, Α’, Β’ και Γ’, ανάλογα με τον χρόνο εγγραφής τους, όπως: Α’ (εγγραφή μέχρι 27/10/1973), Β’ (μετά το 1973 έως 1990) και Γ’ (1991 έως σήμερα). Σα μέλη των Α’ και Β’ κατηγοριών κατανέμονται σε 3 ανεξάρτητες κατά Κλάδο (ΣΞ, ΠΝ, ΠΑ) επετηρίδες, ενώ της Γ’ κατηγορίας κατανέμονται σε μία ενιαία επετηρίδα. Η εξυπηρέτηση των μελών γίνεται με βάση την Αρχή της χρονικής προτεραιότητας εγγραφής στον ΑΟΟΑ (Γνωμοδότηση ΝΣΚ υπ΄ αριθμ. 198/02). Μέλη του ΑΟΟΑ με εγγραφή από το 1951, τη δεκαετία του ’50 και του ‘60 δεν έχουν ακόμη εξυπηρετηθεί, πολλώ δε μάλλον νεότερα μέλη. Πολλά εξ αυτών έχουν αποβιώσει κατά την αναμονή τους να εξυπηρετηθούν. Αρχηγοί των Κλάδων των ΕΔ που έχουν αποστρατευθεί πάνω από 20 ή 30 έτη αναμένουν ακόμη την εξυπηρέτησή τους, ενώ η σειρά προτεραιότητάς τους είναι αρκετά πίσω στην επετηρίδα προκειμένου να εξυπηρετηθούν στο άμεσο μέλλον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι σημερινοί αρχηγοί Κλάδων των ΕΔ που είναι μέλη του ΑΟΟΑ είναι μακράν από κάθε πιθανότητα να εξυπηρετηθούν. Φαντασθείτε τι μέλει γενέσθαι με τα νεότερα μέλη. Ο ΑΟΟΑ είναι αυτόνομος οικονομικά και δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ οι πόροι του προέρχονται, μεταξύ άλλων, από τις χρηματικές παροχές των μελών: Συνδρομή 0,88€/μήνα και Ειδική Εισφορά Μελών 2,35 έως 3,52€/μήνα αναλόγως του βαθμού. Στο ποσό της συνδρομής (0,88 €) παραμένει στον ΑΟΟΑ και δεν επιστρέφεται, προκειμένου να καλύπτεται μέρος των λειτουργικών αναγκών του Οργανισμού., ενώ το ποσό της ειδικής εισφοράς επιστρέφεται εξ ολοκλήρου άτοκα, όταν το μέλος εξυπηρετηθεί ή ζητήσει την διαγραφή του από τον Οργανισμό. Από την ίδρυση του Οργανισμού μέχρι σήμερα, η δραστηριότητα του ΑΟΟΑ αναφορικά με την εξυπηρέτηση των μελών του βαίνει διαρκώς μειούμενη. Ειδικότερα: Στην χρονική περίοδο 1951-1980 εξυπηρετήθηκαν 6200 μέλη, δηλαδή 206 μέλη ανά έτος.

Σην χρονική περίοδο 1980-2004 εξυπηρετήθηκαν 1200 μέλη, δηλαδή 52 μέλη ανά έτος. Από το 2004 έως σήμερα η στεγαστική εξυπηρέτηση των μελών του ΑΟΟΑ έχει παρουσιάσει δραματικότερη μείωση. Ανάμεσα στα προγράμματα που έχει δημιουργήσει ο οργανισμός βρίσκεται και το οικιστικό πρόγραμμα στην περιοχή Πικερμίου, όπου ο ΑΟΟΑ αγόρασε το 1972 έκταση 3.300 στρεμάτων, εκ των οποίων τα 800 στρέμματα ήταν ενταγμένα στο σχέδιο πόλεως (Δεσαμάρι - Άγιος Σπυρίδων) και τα διέθεσε σε 800 μέλη του κατά τη τριετία 1987-1989, δημιουργώντας έτσι τον οικισμό «Διώνη». Στα υπόλοιπα, δηλαδή 2.500 στρέμματα περίπου, παραμένουν εκτός σχεδίου πόλεως και αναξιοποίητα τα τελευταία σχεδόν 50 χρόνια. Η έκταση του Οργανισμού δεν είναι ανεξάρτητη, αλλά αποτελεί τμήμα συνολικής έκτασης 6.000 στρεμμάτων περίπου, που ανήκει πλην του ΑΟΟΑ, σε τρείς Οικοδομικούς Συνεταιρισμούς (Προσωπικού ΟΣΕ, «Ο Ελληνικός Φοίνιξ», «Ολυμπιακή Στέγη») και πάνω από 1.000 ιδιώτες, με μορφή επάλληλων λωρίδων γης (κλήρων). Από την έναρξη, το 1972, το υπόψη πρόγραμμα είχε σχεδιασθεί (μέσω σχετικού εγγράφου) να διανεμηθούν οικόπεδα της παραπάνω έκτασης μέχρι το 1982. Έκτοτε το πρόβλημα του οικιστικού προγράμματος της περιοχής Πικερμίου γίνεται όλο και δυσκολότερο. Αρχικά, ο ΑΟΟΑ και οι συνεταιρισμοί είχαν λάβει όλες τις αναγκαίες εγκρίσεις μέχρι το 1980, στην συνέχεια όμως, η πολιτεία επέβαλε σειρά δεσμεύσεων, δηλαδή χαρακτήρισε ως δασικές ορισμένες εκτάσεις (τα έτη 1973 και 1983) (περίπου 2000 στρέμματα), κήρυξε ευρεία περιοχή, ως «ιδιαιτέρου κάλλους και αρχαιολογική» (το έτος 1984) (1000 στρέμματα) και επιπλέον περιέλαβε σημαντικές εκτάσεις (900 στρέμματα) στο Προεδρικό Διάταγμα «Περί Προστασίας του Όρους Πεντέλη» (το έτος 1988), δεσμεύσεις που κατέστησαν προβληματική την αξιοποίηση της έκτασης. Κατά το παρελθόν έγιναν τρεις προσπάθειες για την ένταξη της περιοχής στο σχέδιο πόλεως και επίλυσης του προβλήματος, με πρώτη την περίοδο 1976 -1981 και τις δύο τελευταίες το 2000 και το 2006. Και τα δύο σχέδια διατάγματος του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, κρίθηκαν τότε μη σύννομα από το Συμβούλιο της Επικρατείας (με τα Πρακτικά Επεξεργασίας 246/2000 και 104/2006), κάθε φορά με διαφορετική αιτιολογία και επιβολή νέων δεσμεύσεων, με αποτέλεσμα να καταστεί ακόμα πιο δυσχερής η ένταξη στο σχέδιο πόλεως και η αξιοποίηση της έκτασης. Ενώ ο Οργανισμός είχε βοηθήσει όσους Αξιωματικούς εξυπηρετήθηκαν από αυτόν, εντούτοις ζημίωσε το μεγάλο μέρος αυτών που δεν εξυπηρετήθηκαν, γιατί οι οικονομίες τους, ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια εξανεμίστηκαν στις τράπεζες ή σκούριαζαν στα μπαούλα τους διότι αν αποκτούσαν σπίτι έχαναν τι δικαίωμα εξυπηρέτησής τους από τον ΑΟΟΑ (διαγράφονταν). Οι δραστηριότητες και ειδικά το αντικείμενο «ΑΟΟΑ-ΠΙΚΕΡΜΙ» είναι ανοικτό θέμα δεκαετίες. Οι εμπειρίες παρά πολλές και οι εύλογες συγχύσεις, παράπονα και κατηγορίες, για αδράνεια αναποφασιστικότητα, αναπόφευκτες. Εντούτοις, μετά από πολύχρονες προσπάθειες και την ένταση σχετικών επαφών το διάστημα 2012-2014για να δοθεί μία λύση στο πρόβλημα,το 2014, με την ψήφιση του ν.4280/14 του ΤΠΕΚΑ (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής)για την «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση, βιώσιμη ανάπτυξη οικισμών, ρύθμιση δασικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις», μία αχτίδα φωτός άρχισε να δίνει μία νότα αισιοδοξίας στην επίλυση του χρονίζοντος προβλήματος, και φάνηκε να παρέχεται η δυνατότητα να επιλυθούν σημαντικά επί μέρους προβλήματα, που κρατούν την έκταση του Πικερμίου αναξιοποίητη. Με τον υπόψη νόμο μεταβάλλεται ριζικά η πολεοδομική νομοθεσία και δίνεται η δυνατότητα πολεοδόμησης, υπό νέα αντίληψη. Συγκεκριμένα: 

α. Επιβάλλεται η παραχώρηση στο Δημόσιο του 50% της εκτάσεως των ενδιαφερομένων, με σκοπό την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής, επιτρέποντας έτσι να πολεοδομηθεί μόνο το υπόλοιπο 50%. Ειδικότερα, στην περίπτωση της Ζώνης Αστικού Αναδασμού Πικερμίου παραχωρείται στο Δημόσιο το σύνολο των δεσμευμένων εκτάσεων (άνω του 50%). β. Πολεοδομείται το υπόλοιπο, μη δεσμευμένο, με χαμηλό συντελεστή και παρέχεται η δυνατότητα να δημιουργηθεί ένας νέος οικισμός, με σύγχρονη πολεοδομική οργάνωση, σεβασμό στις δεσμεύσεις προστασίας και με υψηλή περιβαλλοντική ευαισθησία. Παράλληλα θα εξυπηρετήσει σημαντικό αριθμό μελών του Οργανισμού και των λοιπών Συνεταιρισμών και ιδιωτών, που αναμένουν επί δεκαετίες την στεγαστική τους αποκατάσταση. Μετά την ψήφιση του νόμου, αναμενόταν άμεσα η έκδοση όλων των απαραίτητων αποφάσεων για τη λειτουργία του με την εμπλοκή των αρμόδιων υπηρεσιών του ΤΠΕΚΑ σε συνεργασία με τον ΑΟΟΑ, για τα ειδικότερα θέματα της Ζώνης Αστικού Αναδασμού, όπως ήδη έπραξε και με τη διαμόρφωση του Νόμου. Δυστυχώς, η εξέλιξη επί του θέματος δεν έδινε πλέον ελπίδες για επίλυση του προβλήματος δεδομένου ότι: 

- Δημιουργήθηκε μία «χαοτική» αντίληψη στους χειρισμούς του Δημοσίου στο Οικιστικό θέμα. 

- Αναπτύχθηκαν και συνεχίζουν να αναπτύσσονται ιδιωτικές πρωτοβουλίες οι οποίες διευρύνονται στον εσωτερικό αλλά και εξωτερικό ιδιωτικό επιχειρηματικό χώρο, με συνέπεια «ξένες επενδυτικές πρωτοβουλίες» (Ευρωπαϊκών-Άπω Ανατολής & Μουσουλμανικών χωρών) που υποκαθιστούν το ελληνικό κράτος και την έννοια εντοπιότητας της ελληνικής γης, με βλέψεις οικονομικών ωφελημάτων. 

- Συνεχίστηκε η τεράστια αδράνεια από πλευράς του ΑΟΟΑ να διαχειριστεί το όλο θέμα. Αν και μετά από δεκαετίες προσπαθειών, το 2014νομιμοποιήθηκε η οικοδομική περιοχή στο ΠΙΚΕΡΜΙ, εντούτοις, από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία θετική εξέλιξη, μόνο αρνητικές, λόγω αδράνειας, σε τέτοιο βαθμό που αντικατοπτριζόταν επί σειρά ετών στην ιστοσελίδα του Οργανισμού, όπου φαινόταν καθημερινά η ακόλουθη ανακοίνωση: 

«Εντός των ημερών εκκρεμεί η υπογραφή της ρυμοτόμησης». Εντούτοις μέχρι σήμερα δεν έχουν εφαρμοσθεί οι διατάξεις του ν.4280/14 και η νόμιμη διαδικασία ρυμοτόμησης έχει παγώσει.
Δεδομένου ότι, το εν ενεργεία προσωπικό των ΕΔ ζει και αντιμετωπίζει τις καθημερινές εθνικές καταστάσεις με σθένος και αυταπάρνηση προασπίζοντας τα εθνικά μας συμφέροντα. Στο ηθικό του λαού μας υποστηρίζεται κυριολεκτικά, βασικά από τις ενέργειες των ΕΔ και τη συνδρομή τους στο κοινωνικό σύνολο. Δεδομένου ότι, και οι 3 Ενώσεις Αποστράτων Στελεχών είναι δίπλα τους και μεριμνούν για την επόμενη προσωπική και οικογενειακή ζωή τόσο των αποστράτων όσο και των «εν ενεργεία» και φυσιολογικά μετέπειτα «εν αποστρατεία». 

Δεδομένου ότι, πέραν των οικονομικών και θεμάτων υγείς, που αγγίζουν κάθε διάσταση της προσωπικής και οικογενειακής ζωής των εν ενεργεία στελεχών των ΕΔ και των αποστράτων, άμεσα τοποθετούνται και τα θέματα «στέγης», ήτοι μόνιμης κατοικίας.
Δεδομένου ότι, οι επί δεκαετίες ελπίδες των αποστράτων και των εν ενεργεία στελεχών των ΕΔ στηρίχθηκαν με συνέπεια στον ΑΟΟΑ για την αποκατάσταση του στεγαστικού τους ζητήματος. Δεδομένου ότι, το θέμα απασχολεί χιλιάδες Αξιωματικούς Αποστράτους και ενεργεία στελέχη των ΕΔ, οι οποίοι πλήρωσαν επί δεκαετίες και συνεχίζουν να πληρώνουν χωρίς να έχουν ποτέ την ευκαιρία να αποκτήσουν ούτε ένα μέτρο γης.
Δεδομένου ότι, κατά τη μακρά διάρκεια της ζωής του, ο ΑΟΟΑ, αν και υλοποίησε αρκετά οικιστικά προγράμματα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και στέγασε χιλιάδες Αξιωματικούς των ΕΔ, εν ενεργεία και εν αποστρατεία, εντούτοις στο οικιστικό πρόγραμμα στο ΠΙΚΕΡΜΙ αδράνησε, με την «συνδρομή» της πολιτείας, αδυνατώντας να παρέξουν ιδιόκτητη κατοικία για την επίλυση του στεγαστικού τους προβλήματος. Δεδομένου ότι, η διατήρηση του Οργανισμού εκλαμβάνεται ως μία ουσιώδης ενίσχυση των Αξιωματικών των ΕΔ και των αποστράτων, επιβάλλεται η επανεξέταση της διατήρησής του, καθώς επίσης και η ανάγκη ενημέρωσης των μελών του ΑΟΟΑ, αλλά και των νέων μελών που εγγράφονται σε αυτόν, επί των προοπτικών του. Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:
1. Ποιοι είναι οι λόγοι που δεν έχουν εφαρμοσθεί οι σχετικές με το οικιστικό πρόγραμμα ΠΙΚΕΡΜΙ διατάξεις του ν.4280/2014;
2. Προτίθεστε να προωθήσετε τη συνεργασία των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Περιβάλλοντος & Ενέργειας για την εφαρμογή των διατάξεων του ν.4280/14;
3. Τι προτίθεστε να πράξετε ώστε να διατηρηθεί ενεργός ο ΑΟΟΑ αλλά και να ενισχυθεί, προκειμένου να συνδράμει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις στεγαστικές ανάγκες των στελεχών των ΕΔ;
4. Έχετε πρόθεση επίλυσης του χρονίζοντος προβλήματος του οικιστικού προγράμματος στην περιοχή Πικερμίου και την απόδοση στα μέλη του ΑΟΟΑ τα οικόπεδα που τους αναλογούν;
5. Έχετε πρόθεση να συμπεριλάβετε στο ΔΣ του ΑΟΟΑ, αμισθί, από ένα μέλος εκ των τριών (3) Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών (ΕΑΑΣ, ΕΑΑΝ, ΕΑΑΑ) κατόπιν επιλογής-προτάσεως υπ’ αυτών, με σκοπό την συμβολή τους στην λειτουργικότητα του Οργανισμού;
6. Εν τέλει, πότε εκτιμάτε ότι θα εξυπηρετηθούν τα μέλη του ΑΟΟΑ πολλοί εκ των οποίων έχουν εγγραφεί πριν από το 1970;


Οι ερωτώντες Βουλευτές

Αρβανιτίδης Γιώργος 

Κεγκέρογλου Βασίλης

Σχόλια