Αγωνία για τις φρεγάτες του Στόλου: «Θα ξεμείνουμε από πλοία αν δεν ληφθούν άμεσα αποφάσεις» διαμηνύει το επιτελείο



Του Κώστα Σαρικά
Την ώρα που ο Τουρκικός στόλος συνεχώς ενισχύεται με νέα πλοία και υποβρύχια, αγωνία αλλά και έντονος προβληματισμός επικρατεί στο Ελληνικό επιτελείο
για την επόμενη ημέρα του Πολεμικού Ναυτικού και τις τεράστιες ανάγκες του.
Μόνο έκπληξη δεν προκάλεσε η μηχανική βλάβη στη φρεγάτα ΥΔΡΑ του Πολεμικού Ναυτικού η οποία επρόκειτο να συμμετέχει στην επιχείρηση ΕΙΡΗΝΗ. Η εκπαίδευση του πληρώματος στο Κέντρο Ναυτικής Αποτροπής στην Κρήτη είχε ολοκληρωθεί και η φρεγάτα ήταν έτοιμη να πλεύσει αρχικά προς την Ιταλία και στη συνέχεια να αναλάβει δράση στο Λιβυκό πέλαγος όταν προέκυψε το πρόβλημα με αποτέλεσμα να επιστρέψει στη Σούδα και να δοθεί εντολή στη φρεγάτα ΣΠΕΤΣΑΙ να την αντικαταστήσει άμεσα.
Την ώρα που ο Τουρκικός στόλος συνεχώς ενισχύεται με νέα πλοία και υποβρύχια, αγωνία αλλά και έντονος προβληματισμός επικρατεί στο Ελληνικό επιτελείο για την επόμενη ημέρα του Πολεμικού Ναυτικού και τις τεράστιες ανάγκες του. Η δραματική ολιγωρία εδώ και δύο δεκαετίες στον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση του Στόλου παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των πληρωμάτων και των τεχνιτών ήδη προκαλεί ερωτήματα για την επόμενη μέρα.
Η καθημερινή μάχη δίνεται πλέον για να εκτελούνται όλες οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες και αποστολές-και δεν είναι λίγες με την τεράστια πίεση που δέχεται ο Στόλος στο Αιγαίο -και ταυτόχρονα όλα τα πλοία να παραμένουν ετοιμοπόλεμα. Πλοία τα οποία πλέον θεωρούνται γερασμένα αφού οι κύριες Μονάδες του Στόλου-οι φρεγάτες δηλαδή-συμπληρώνουν ήδη τριάντα και σαράντα χρόνια στη θάλασσα.
Οι τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ 200HN ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ και ΣΑΛΑΜΙΣ-οι πιο νέες φρεγάτες του Στόλου- συμπληρώνουν πλέον 30 χρόνια υπηρεσίας στη θάλασσα χωρίς καν να έχουν αναβαθμιστεί έως τώρα. Μόλις πριν από λίγες ημέρες εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο το πρόγραμμα αναβάθμισής τους με κόστος 158 εκ ευρώ. Ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων πλοίων εκκρεμούσε εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια με αποτέλεσμα τα πληρώματα να δίνουν αγώνα για να κρατήσουν τα πλοία σε υψηλή επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Κι αν για τα πληρώματα των ΜΕΚΟ η προσπάθεια να συντηρήσουν τα πλοία τους χαρακτηρίζεται αξιοζήλευτη πως μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει τον αγώνα που κάνουν τα στελέχη που υπηρετούν στις ακόμη πιο παλιές φρεγάτες τύπου S του Πολεμικού Ναυτικού;
Ακόμη και έξι μήνες το χρόνο οι φρεγάτες του Στόλου βρίσκονται εκτός ναυστάθμου για να εκτελέσουν ασκήσεις και υπηρεσίες Σκοπούν στο Αιγαίο. Πέρα από Εθνικές ασκήσεις και Εθνικές αποστολές τα πλοία συμμετέχουν σε μια σειρά από επίπονες πολυεθνικές ασκήσεις και αποστολές του ΝΑΤΟ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και του ΟΗΕ όπως για παράδειγμα η UNIFILστην Ανατολική Μεσόγειο.
DYNAMIC MANTA, SNMG2, NOBLE DINA ,NHRIIS, MEDOUSA ,SOFIA και ΙRINI είναι μόνο κάποιες από τις Συμμαχικές ασκήσεις και αποστολές στις οποίες συμμετέχει φέτος με φρεγάτες το Πολεμικό Ναυτικό.

Μεγάλη όμως είναι η καταπόνηση των Μονάδων του Στόλου και στο δύσκολο περιβάλλον του Αιγαίου αφού απαιτούνται δύσκολοι χειρισμοί σε μικρά λιμάνια με δυσμενείς συχνά καιρικές συνθήκες που καταπονούν σκάφος και μηχανές. Ειδικά για τις μηχανές των πλοίων οι οποίες αποτελούν προτεραιότητα στον εκσυγχρονισμό μαζί με τα ηλεκτρονικά των φρεγατών ο χρόνος είναι αμείλικτος.
Η έλλειψη κονδυλίων καθιστά προβληματική την προληπτική συντήρηση και τα προγραμματισμένα service σε όλα τα συστήματα των πλοίων. Οι φρεγάτες παραμένουν αξιόμαχες εξαιτίας της υπερποσπάθειας των πληρωμάτων αλλά δεν αρκεί το φιλότιμο των στελεχών όταν περνά ο χρόνος και τα πλοία δεν εκσυγχρονίζονται.
Ακόμα και σήμερα εάν συμφωνηθεί η απόκτηση νέων φρεγατών τα επόμενα χρόνια και μέχρι αυτά να κατασκευαστούν και να ενσωματωθούν στη δύναμη του Στόλου οι ανάγκες θα καλύπτονται από τις τέσσερις ΜΕΚΟ και τις εννέα S. Η ανάγκη για άμεση αναβάθμιση των MEKO και μάλιστα με διαδικασίες fast track είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική.
Την ίδια ώρα, άγνωστο παραμένει πότε θα παραδοθεί από τα ναυπηγεία της Ελευσίνας στο Πολεμικό Ναυτικό η πυραυλάκατος ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ οι δοκιμές της οποίας στη θάλασσα έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί με επιτυχία. Τα προβλήματα στα ναυπηγεία συνεχίζονται και η προσπάθεια συμφωνίας με νέο επενδυτή βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Στο υπόστεγο παραμένει η έβδομη πυραυλάκατος ΒΛΑΧΑΚΟΣ με τις εργασίες να έχουν ουσιαστικά σταματήσει. Και τα δύο Ταχέα Σκάφη Κατευθυνόμενων Βλημάτων SUPER VITA θα έπρεπε να βρίσκονται στη δύναμη του Στόλου εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια. Εξαιρετικά αμφίβολο παραμένει εάν θα προχωρήσει ο αρχικός σχεδιασμός για κατασκευή ακόμη τριών πυραυλακάτων όπως αρχικά επιθυμούσε το Πολεμικό Ναυτικό για να προχωρήσει στην αντικατάσταση των παλαιότερων σκαφών.
newpost.gr

Σχόλια