Του Αθανάσιου Κατσίμπελη*
Η
εκπαιδευτική κοινότητα και το Υπουργείο Παιδείας είναι ιδιαίτερα
ευαισθητοποιημένοι τα τελευταία χρόνια στα θέματα της ενδοσχολικής βίας
και έχει επίσημα καθιερωθεί η 6η Μαρτίου ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο.
Η ημέρα
αυτή αποτελεί μια αφορμή για δασκάλους, μαθητές και γονείς ώστε στα
σχολεία όλης της χώρας να ανταλλάξουμε σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες
και να ενεργοποιηθούμε με δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και
αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ
και εναντίον των μαθητών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της
βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις
διαπροσωπικές τους σχέσεις.
Τα
περιστατικά αυτά σχολικής βίας έχουν λάβει μεγάλη δημοσιότητα τα
τελευταία χρόνια και πράγματι η κοινωνία μας δείχνει να έχει
συνειδητοποιήσει τη σοβαρότητα της κατάστασης και να μην τα ανέχεται. Δεν
έχει κατανοήσει όμως η κοινωνία μας πως τα περιστατικά αυτά αποτελούν
ένα μικρό μόνο αντικατοπτρισμό της παρακμής και της βίας που η ίδια
διδάσκει καθημερινά στα παιδιά μας. Μέσα από τις καθημερινές
παραστάσεις των παιδιών μας, μέσα από τα “επικίνδυνα σκουπίδια” της
τηλεόρασης που αναγκάζουν τα παιδιά μας να βλέπουν καθώς δεν έχουν
φροντίσει να έχουμε μια σύγχρονη εκπαιδευτική τηλεόραση.
Από την
άλλη μεριά, η Πολιτεία εκτός από τις δράσεις ευαισθητοποίησης, οφείλει
να φτιάξει έναν καλύτερο σχολικό περιβάλλον για τα παιδιά μας.
Πώς να
μιλήσει κανείς για σχολική βία σε παιδιά που φοιτούν σε σχολεία με
στοιβαγμένους μαθητές σε ακατάλληλα σχολικά κτήρια και ανύπαρκτες
σχολικές αυλές;
Πώς να μιλήσει για σχολική βία σε παιδιά που βιώνουν καθημερινά τη βία της πείνας και του υποσιτισμού;
Πώς να
μιλήσει κανείς για σχολική βία σε παιδιά που βιώνουν την οικογενειακή
κατάθλιψη της Μνημονιακής πολιτικής στην παιδεία μας, σε παιδιά που τους
έχουμε στερήσει το δικαίωμα να ονειρεύονται ένα καλύτερο μέλλον στη
χώρα μας και όχι τη φυγή στο εξωτερικό;
Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization)χρησιμοποιούνται
για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη,
απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική
συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση
σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και
εκτός σχολείου.
Συχνά το
«ισχυρότερο» παιδί αντλεί από την πράξη του κάποιο όφελος, όπως
ευχαρίστηση, κύρος, υλικά αποκτήματα, ενώ το «αδύναμο» παιδί δεν μπορεί
να προστατέψει με ουσιαστικό και ριζικό τρόπο τον εαυτό του.
Ο
εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν
αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και
όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους
παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες.
Ένα
σημείο το οποίο χρήζει διευκρίνισης είναι ότι όλες οι μορφές μαθητικής
επιθετικότητας δεν αποτελούν εκφάνσεις του σχολικού εκφοβισμού και της
βίας στο σχολείο.
Η
επιθετικότητα, η οποία αποτελεί οικουμενικό χαρακτηριστικό της
ανθρώπινης φύσης, δεν στοχεύει πάντα στην εμπρόθετη και επαναλαμβανόμενη
τρομοκράτηση των «αδύναμων» και συνεπώς δεν αποτελεί σε όλες τις
περιπτώσεις μορφή εκφοβιστικής συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, η έκφραση
επιθετικότητας στα πλαίσια κάποιου παιχνιδιού εξαιτίας μιας διαφωνίας,
δεν αποτελεί αναγκαστικά μορφή εκφοβισμού.
Επίσης, η
επιθετικότητα μπορεί να μετασχηματιστεί σε μορφές συμπεριφοράς
κοινωνικά αποδεκτές, όπως είναι η διεκδικητικότητα, η πρωτοβουλία, το
θάρρος της γνώμης, η δημιουργικότητα, η επιθυμία για μάθηση. Στις
περιπτώσεις του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο, η επιθετικότητα και
η δύναμη (σωματική, ψυχολογική ή κοινωνική) διαστρεβλώνονται, γίνονται
μέσο επιβολής και μάλιστα ένας τρόπος συσχέτισης με τους άλλους σε
δυαδικό και ομαδικό επίπεδο.
Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει διάφορες μορφές:
- Σωματικός: φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον. Εκδηλώνεται με σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών.
• Λεκτικός: συστηματική
χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και
απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.
• Εκφοβισμός με εκβιασμό: εκούσια
απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων, η οποία συνοδεύεται από
απειλές ή και τον εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις.
• Έμμεσος ή κοινωνικός: προσπάθεια
για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην
ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο
συγκεκριμένο συμμαθητή τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.
- Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.
• Ρατσιστικός: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.
- Σεξουαλικός: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.
Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης
Στα
πλαίσια της πρόληψης έχουν εφαρμοστεί κάποια προγράμματα κατά του
εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας (π.χ. Νορβηγικό μοντέλο Dan Olweus,
φινλανδικό μοντέλο KIVAKOULOU, στην Ελλάδα το πρόγραμμα της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.
«Stop στην ενδοσχολική βία» κ.α.).
Η
αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων αυτών οφείλεται κυρίως στην
υιοθέτηση της Κοινωνικής-Οικολογικής προσέγγισης, μιας ολιστικής
προσέγγισης, που στοχεύει στην αλλαγή του κλίματος του σχολείου, ώστε να
μην αναπαράγει τη βία. Στα πλαίσια της ολιστικής προσέγγισης οι
παρεμβάσεις αφορούν όλους: το σχολείο, την τάξη, τον εκπαιδευτικό, τους
μαθητές, τους γονείς τους και ολόκληρη την τοπική κοινωνία.
Κάποιες αποτελεσματικές πρακτικές, σε επίπεδο σχολείου και τάξης, για εφαρμογή μιας στρατηγικής ενάντια στη βία, είναι:
σε επίπεδο σχολείου:
• σύνταξη Σχολικής Επιτροπής ενάντια στον εκφοβισμό & την ενδοσχολική βία
• σύνταξη Διακήρυξης του σχολείου ενάντια στη βία: δικαιώματα-υποχρεώσεις-καθήκοντα για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας
• αύξηση της επίβλεψης του σχολικού χώρου
•
ευαισθητοποίηση και συνεργασία με τους γονείς, προκειμένου να σταματήσει
ο κύκλος αναπαραγωγής και ενθάρρυνσης της ενδοσχολικής βίας
σε επίπεδο τάξης:
• συζήτηση στην τάξη για τον ορισμό & τις μορφές της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού
• συζήτηση για τις επιπτώσεις του εκφοβισμού
• ενημέρωση σχετικά με το γιατί η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός δεν είναι αποδεκτά από το σχολείο
• τρόποι & προτάσεις για πρόληψη και αντιμετώπιση από τους μαθητές: σύνταξη των κανόνων της τάξης ενάντια στη βία
• παροχή βοήθειας από μαθητές σε άλλους, για την επίλυση των συγκρούσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εκφοβισμό
• προαγωγή των συνεργατικών αλληλεπιδράσεων
• παροχή ευκαιριών για θετική έκφραση της επιθετικότητας (π.χ. μέσω των αθλημάτων)
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
Κάθε
μέλος της σχολικής κοινότητας έχει ρόλο και ευθύνη για την αντιμετώπιση
του σχολικού εκφοβισμού. Ο βαθμός εμπλοκής κάθε μέλους, σχετίζεται τόσο
με την ιδιότητά του, όσο και με τη σοβαρότητα, τη συχνότητα και την
ένταση του περιστατικού εκφοβισμού. Άλλος είναι ο ρόλος και η ευθύνη του
διευθυντή του σχολείου, άλλος του δασκάλου, άλλος των συμμαθητών, άλλος
των γονιών.
Ωστόσο,
θα πρέπει όλοι να συνεργαστούν σε ένα πλαίσιο παράλληλων δράσεων, διότι,
αφού η αιτιολογία του εκφοβισμού είναι πολυπαραγοντική και η
αντιμετώπισή του θα πρέπει να είναι πολυεπίπεδη.Δεν θα αναφερθώ στον
ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο των εκπαιδευτικών αλλά καλό είναι να γνωρίζουν
τι πρέπει να κάνουν οι συμμαθητές μέσα στην τάξη και οι γονείς τόσο του
παιδιού που εκφοβίζεται όσο και αυτού που εκφοβίζει:
Συμμαθητές μέσα στην τάξη:
• Προσδιορίστε ποιοι συμμαθητές σας ήταν παρόντες στο περιστατικό εκφοβισμού
• Ξεκαθαρίστε αν συμμετείχαν ως ουδέτεροι παρατηρητές ή αν ενθάρρυναν το παιδί που εκφοβίζει
•
Συζητήστε μαζί τους για το ποια θα ήταν η κατάλληλη συμπεριφορά σε μια
τέτοια περίπτωση (π.χ. να μιλήσουν σε κάποιον ενήλικα για να βοηθήσει)
και για το ποιες ευθύνες έχουν όταν παρατηρούν να συμβαίνει περιστατικό
εκφοβισμού
•
Συζητήστε σχετικά με το τι θα μπορούσαν να είχαν κάνει για να αποφευχθεί
ο εκφοβισμός και να εξασφαλίσουν ένα ασφαλές περιβάλλον τόσο για τους
ίδιους όσο και για τους συμμαθητές τους
Κάποια
μοντέλα συνομηλίκων, που αποτελούν στρατηγικές αντιμετώπισης των
περιστατικών εκφοβισμού από μαθητές προς μαθητές στο πλαίσιο του
σχολείου, είναι επιγραμματικά:
• Η προσέγγιση που δεν εστιάζει στο φταίξιμο
• Προσεγγίσεις υποστήριξης μεταξύ των συνομηλίκων
• Το μοντέλο του «συνομηλίκου πρότυπο»
• Το μοντέλο της «συμβουλευτικής μεταξύ συνομηλίκων»
• Το μοντέλο της «Διαμεσολάβησης»
Γονείς παιδιού που εκφοβίζεται:
•
Συνεργαστείτε στενά με το σχολείο για να πληροφορηθείτε για την έκταση
και τη σοβαρότητα του περιστατικού καθώς και για τους τρόπους
αντιμετώπισής του
• Παρέχετε στο παιδί σας υποστήριξη και ασφάλεια, χωρίς να το κατακρίνετε
• Ακούστε προσεκτικά τι έχει να σας πει το παιδί σας για τα συναισθήματά του και για τις ανάγκες του
• Παρακολουθείτε την εξέλιξη της κατάστασης αλλά και την υγεία του παιδιού σας
• Αν το
παιδί σας παραπονιέται για μεγάλο χρονικό διάστημα ότι έχει σωματικούς
πόνους, αν παρατηρείτε ότι έχει δυσκολίες στον ύπνο ή αν αρνείται
επίμονα να πάει στο σχολείο, επισκεφτείτε έναν ειδικό ψυχικής υγείας για
παιδιά.
Γονείς παιδιού που εκφοβίζει:
• Συζητήστε με τον Διευθυντή του σχολείου για το περιστατικό εκφοβισμού που προκλήθηκε από το παιδί σας
• Συνεργαστείτε με το σχολείο, για την αντιμετώπιση του προβλήματος του παιδιού σας σχετικά με τη βία
•
Συνεργαστείτε με τον Διευθυντή και τον δάσκαλο του παιδιού σας για την
εφαρμογή των κανόνων, των συνεπειών και την πρόληψη τέτοιων συμπεριφορών
•
Παρακολουθήστε την εξέλιξη της κατάστασης και συνεργαστείτε στενά με το
σχολείο. Παρατηρήστε αν το παιδί σας εμπλέκεται συχνά σε καβγάδες ή
εκδηλώνει εκφοβιστική συμπεριφορά και με τα παιδιά της γειτονιάς ή και
με εσάς στο σπίτι. Μιλήστε γι’ αυτά στο Διευθυντή και το δάσκαλο της
τάξης και συνεργαστείτε μαζί τους για να πάρετε βοήθεια
Όλα τα
παραπάνω αποτελούν κάποιες άμεσες δράσεις σε επίπεδο πρόληψης και
αντιμετώπισης στις οποίες μπορεί να προβεί το σχολείο, από μόνες τους
όμως δε μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα του εκφοβισμού και της βίας
στο σχολείο.
Χρειάζεται
ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης, στο οποίο να συμμετέχει το
σύνολο της σχολικής κοινότητας αλλά και ευρύτεροι κοινωνικοί φορείς,
προκειμένου να υπάρξει αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση του
φαινομένου.
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΣΙΩΠΗΣΗ
Τα
περιστατικά ενδοσχολικής βίας πολλές φορές αποσιωπούνται διότι: α)
θεωρείται ότι εκθέτουν και στιγματίζουν τους θύτες, τα θύματα και το
κύρος του σχολείου.
β)
υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης, γ)οι γονείς μιλούν ελάχιστα για το πρόβλημα
με τα παιδιά τους, δ) οι μαθητές-θύματα συχνά αντιδρούν με απόσυρση και
αποφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια από τους ενήλικες ε) οι εκπαιδευτικοί
συζητούν ελάχιστα στην τάξη τις συμπεριφορές βίας και εκφοβισμού.
Η
αποσιώπηση λειτουργεί ως ανατροφοδότηση της άσκησης βίας ή εκφοβισμού,
αφού λειτουργεί ως επιβεβαίωση του αντικειμενικού στόχου του θύτη,
(επιβολή), και ως αυτοεπιβεβαίωση του εγώ (κοινωνική επίδειξη και
ικανοποίηση συναισθηματικών κενών).
* Δάσκαλος- Μ.Ed, Νομικός
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Η φιλοξενία και οι αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων, τα σχόλια και οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά. Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.