Το κινεζικό σχέδιο Μάρσαλ

Το Πεκίνο είναι πρόθυμο να διαθέσει δισεκατομμύρια από τα τεράστια συναλλαγματικά αποθέματα που διαθέτει επενδύοντας σε ένα «Σχέδιο Μάρσαλ» για την Ασία. Με τον τρόπο αυτό ενισχύει τον ηγετικό ρόλο του στην περιοχή.
Ξεκίνησαν χθες οι διήμερες εργασίες της συνόδου του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας – Ειρηνικού.

Τα 21 κράτη-μέλη προσπαθούν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να προωθήσουν την οικονομική συνεργασία. Στις εργασίες παίρνουν μέρος και ο Αμερικανός Πρόεδρος Μπάρακ Ομπάμα, ο Ρώσος ομόλογός του Βλαντιμίρ Πούτιν και ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Σίντζο Άμπε. Η πρόσκληση του Ιάπωνα πρωθυπουργού στο Πεκίνο θεωρήθηκε μια κίνηση φιλίας ανάμεσα στις αιώνιες αντίπαλες Κίνα και Ιαπωνία με στόχο να προωθηθεί το εμπόριο στην ευρύτερη περιοχή.
Ο Αμερικανός πρόεδρος παρά τις διαφωνίες που έχει με την Κίνα διαβεβαίωσε πως από την πλευρά του θα συνεργαστεί με το Πεκίνο και δήλωσε πως «η άνοδος μιας ειρηνικής Κίνας είναι καλοδεχούμενη». Το θετικό πνεύμα είχε διαφανεί ήδη και από τις δηλώσεις του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Τζον Κέρι, ο οποίος είχε κάνει λόγο για την εμβάθυνση των σχέσεων και τη στενότερη συνεργασία με τις χώρες-μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας – Ειρηνικού.
Η διήμερη σύνοδος είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία πάντως για το Πεκίνο να ενισχύσει το ρόλο του ως ισχυρής οικονομικής δύναμης στην περιοχή. Το Πεκίνο ήδη πριν από την έναρξη των εργασιών είχε εκφράσει την πρόθεσή του να επενδύσει τουλάχιστον 40 δις δολάρια για ένα ταμείο για τη χρηματοδότηση σχεδίων υποδομών. Ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ δήλωσε σχετικά:
«Η Κίνα θέλει να επενδύσει 40 δις δολάρια για να ξεκινήσει η λειτουργία του λεγόμενου ‘ταμείου για τους δρόμους του μεταξιού” για την ανάπτυξη των υποδομών, των πηγών ενέργειας, της βιομηχανικής και οικονομικής συνεργασίας. Καλωσορίζουμε επενδυτές από την Ασία να πάρουν μέρος στο νέο ταμείο».
Λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηροδρομικές γραμμές και δρόμοι
O Μπάρακ Ομπάμα συμμετέχει στις εργασίες της συνόδου του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας–Ειρηνικού
Το μέγεθος των επενδύσεων στην περιοχή συγκρίνεται με αυτό του σχεδίου Μάρσαλ, που είχαν εκπονήσει οι ΗΠΑ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο νέος Πρόεδρος της Κίνας και πρόεδρος του κόμματος θέλει να κάνει πραγματικότητα το κινεζικό όνειρο. Υπόσχεται λιμάνια και αεροδρόμια, σιδηροδρομικές γραμμές και δρόμους, ώστε να φέρει πιο κοντά τις αγορές της περιοχής. Και το όνειρο δεν σταματάει εκεί. Στόχος δεν είναι να έρθουν μόνο πιο κοντά οι χώρες της περιοχής αλλά οι δρόμοι να φθάσουν μέχρι την Ευρώπη. Δεν είναι μόνο τα 40 δις δολάρια που θα επενδυθούν στο ταμείο για τους δρόμους του μεταξιού αλλά και άλλα 50 δις δολάρια στην Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων (AIIB).
Οικονομικοί αναλυτές διευκρινίζουν πάντως πως στόχος όλης αυτής της γενναιοδωρίας είναι να προσδέσει το Πεκίνο οικονομικά και πολιτικά πολύ περισσότερο τις γειτονικές χώρες. Και ένα εργαλείο για αυτό είναι η νεοϊδρυθείσα Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων (AIIB), η οποία στόχο έχει να είναι ανταγωνιστική όχι μόνο απέναντι στην Παγκόσμια Τράπεζα. Ήδη τον περασμένο Ιούλιο η Κίνα μαζί με άλλες αναδυόμενες οικονομίες ίδρυσαν μια Αναπτυξιακή Τράπεζα με κεφάλαιο 100 δις δολαρίων και έδρα τη Σαγκάη. Στόχος είναι να πεισθούν οι γειτονικές χώρες και όχι μόνο πως η Κίνα είναι μια αδιαμφισβήτητα πλέον ισχυρή οικονομία. Μαρία Ρηγούτσου (DPA, DW)

Σχόλια