Μάχη κατά της λογοκρισίας στο διαδίκτυο..

Για χρόνια, οι ειδήμονες και επιστήμονες έχουν προειδοποιήσει για τις συνέπειες της απόφασης ορισμένων εταιριών κοινωνικών μέσων δικτύωσης, να υποταχθούν σε ξένες κυβερνήσεις, παραδίδοντας τα δεδομένα του χρήστη ή ασκώντας λογοκρισία του περιεχομένου. Η τελευταία έκθεση σχετικά με το
Facebook που κυκλοφόρησε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, αποδεικνύει γιατί: καθώς οι κυβερνήσεις συνειδητοποιούν το γεγονός ότι η ελεγχόμενες συνομιλίες είναι τόσο εύκολες όσο και το αίτημα στην εταιρία να ελέγξει τα στοιχεία των χρηστών, ο αριθμός των εν λόγω αιτημάτων στην εταιρία έχει αυξηθεί δραστικά.
Η τελευταία έκθεση δείχνει ότι η Τουρκία και το Πακιστάν, ιδίως είναι οι πλέον έτοιμες χώρες να εκμεταλλευτούν την προθυμία του Facebook να ανταποκριθεί σε νομικές παραγγελίες από χώρες όπου δεν έχει τη νομική υποχρέωση να το πράξει. Αν και ο μεγαλύτερος αριθμός των αιτήσεων λογοκρισίας ήρθε από την Ινδία (όπου το Facebook έχει μια μεγάλη παρουσία), η Τουρκία και το Πακιστάν δεν ήταν πολύ πίσω με 1893 και 1773 αιτήσεις αντιστοίχως (την τελευταία χρονιά) για αφαίρεση περιεχομένου.
Το Facebook δηλώνει ότι αφαιρεί μόνο το περιεχόμενο που είναι «παράνομο σύμφωνα με την τοπική νομοθεσία,” αλλά δεν παρέχει πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με το λογοκριμένο περιεχόμενο. Στην Τουρκία, όπου η κριτική του κράτους ή στον σύγχρονο ιδρυτή της χώρας, Ατατούρκ, απαγορεύεται, αυτό σημαίνει ότι το Facebook είναι, στην πραγματικότητα, συνένοχο στην πολιτική λογοκρισία. Το ίδιο συνέβη και στο Πακιστάν, νωρίτερα αυτό το έτος, όπου το Twitter ανέτρεψε την απόφαση να λογοκρίνουν το περιεχόμενο κατ ‘εντολή της Αρχής Τηλεπικοινωνιών του Πακιστάν ύστερα από την κριτική που άσκησε η πακιστανική κοινωνία των πολιτών. Εκείνη την εποχή, η εταιρεία εξέδωσε μια δήλωση που περίπου αναφέρει:
«Έχουμε επανεξετάσει τα αιτήματα και ελλείψει πρόσθετων διευκρινιστικών πληροφοριών από τις πακιστανικές αρχές, έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η αποκατάσταση της πρότερης δημοσίευσης είναι δικαιολογημένη. Το περιεχόμενο είναι τώρα διαθέσιμο και πάλι στο Πακιστάν».
Ενώ συχνά διαπιστώνουμε το λυπηρό αποτελέσμα, ότι όταν μια εταιρεία ανοίγει γραφεία σε μια δεδομένη χώρα, θα πρέπει να συμμορφώνεται με τους τοπικούς νόμους και αφαιρεί το περιεχόμενο αναλόγως. Παρ ‘όλα αυτά, πιστεύουμε ότι, όπως το Twitter έχει γίνει, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι διαφανείς σχετικά με τις αιτήσεις δικαστικής συνδρομής που λαμβάνουν και τις επόμενες ενέργειές τους.
Από την άλλη πλευρά, όταν μια επιχείρηση δεν διαθέτει παρουσία σε μια δεδομένη χώρα και ως εκ τούτου δεν υπόκειται στους απαγορευτικούς νόμους της, πιστεύουμε ότι οι εταιρίες του δικτύου, μπορεί και πρέπει να αρνηθούν τα αιτήματα λογοκρισία της κυβέρνησης. Αυτή είναι η αλήθεια για το Πακιστάν και την Τουρκία όσο και για χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, η Αυστρία, και το Κουβέιτ, χώρες που δείχνουν να είναι οι πιο δραστήριες στη λογοκρισία ως και στην πιο πρόσφατη έκθεση.
Αλλά ακόμη κι όταν οι εταιρίες θέλουν να «εξυπηρετούν» τις κυβερνήσεις, αναμένουμε να είναι διαφανείς σχετικά με τις αιτήσεις που λαμβάνουν. Ενώ το Facebook έχει βελτιωθεί σε αυτόν τον τομέα και εκδίδει τώρα μια τακτική έκθεση που δείχνει τις αιτήσεις των κυβερνήσεων, καλούμε και τις άλλες εταιρίες να κάνουν ένα βήμα παραπέρα και να υποδείξουν τι ακριβώς είδους λογοκρισία ζητείται να ισχύει από τις κυβερνήσεις. Με τον τρόπο αυτό, οι εταιρείες θα επιτρέψουν στην κοινωνία των πολιτών σε αυτές τις χώρες να λαμβάνουν πιο σωστές αποφάσεις για το πώς θα αντιμετωπίσουν τη λογοκρισία.

Σχόλια