Ο Γκεόγκι Απολλόνοβιτς Γκαπόν υπήρξε ένας ευφυής ιερέας και χαρισματικός δημαγωγός.
Διέθετε καλή εμφάνιση, χάρισμα λόγου,
άριστες οργανωτικές ικανότητες και είχε την φήμη του υπερασπιστή των
κατατρεγμένων και αδυνάτων.
Ο Γκαπόν οργάνωσε και καθοδήγησε την διαδήλωση η οποία έγινε γνωστή ως Ματωμένη Κυριακή.
Το γεγονός αυτό πυροδότησε τη Ρωσική Επανάσταση του 1905 .
Το αινιγματικό προφίλ του Γκαπόν
Ο πατέρας του μπορεί επίσης να περιγραφεί ως σοσιαλιστής που «εξέπεμπε αδιευκρίνιστα μηνύματα»
όσον αφορά στις επαναστατικές συμμαχίες του. Φαίνεται σχεδόν σαν να
ήταν έτοιμος και σίγουρος να χαράξει τη δική του διαδρομή μέσα στο χάος
των ρωσικών αναταραχών της εποχής.
Αυτός είναι ο λόγος που ορισμένοι
επικριτές αμφισβήτησαν τα κίνητρά του Γκεόργκι Γκαπόν και ερμήνευσαν τις
κοινωνικές πράξεις καλοσύνης ως έναν τρόπο να δημιουργήσει ευνοϊκές
προϋποθέσεις προσωπικής ανέλιξης.
Είναι ο ίδιος λόγος που κατέληξε νεκρός
το 1906. Εκτέθηκε σε τέτοιο βαθμό ώστε τον απέρριψαν τόσο οι επαναστάτες
όσο και το Τσαρικό καθεστώς.
Βιογραφία
Ο Γκαπόν ήταν παντρεμένος με την Βέρα και είχαν δύο παιδιά.
Μετά από τέσσερα χρόνια γάμου η σύζυγός του, αρρωσταίνει ξαφνικά και πεθαίνει, αφήνοντας τον Γκαπόν συντετριμμένο.
Ο Γκαπόν γεννήθηκε στην Beliki ή Beliaki,
ένα μικρό χωριό της Ουκρανίας, στις 5 Φεβρουαρίου 1870 και οι γονείς
του ήταν αγρότες και ευσεβείς άνθρωποι.
Φοίτησε στο δημοτικό σχολείο, στη
συνέχεια αποφοίτησε από την κατώτερη Εκκλησιαστική Σχολή της Πολτάβα και
ακολούθως παρακολούθησε το ιεροδιδασκαλείο Πολτάβα. Εργάστηκε για λίγο
ως υπεύθυνος στατιστικών για το τοπικό συμβούλιο (zemstvo) προκειμένου
να χρηματοδοτήσει τις σπουδές του και κατόπιν ως ιερέας σε παρεκκλήσι
νεκροταφείου.
Από το 1898 μέχρι το 1903, σπούδασε στη
Θεολογική Ακαδημία της Αγίας Πετρούπολης, μετά την οποία εργάστηκε ως
εφημέριος σε φυλακή.
Κατά τα φοιτητικά του χρόνια στην Αγία
Πετρούπολη ο Γκαπόν συνέδραμε ανθρώπους που βρίσκονταν σε ανέχεια.
Σύντομα, η τσαρίνα Αλεξάνδρα Φεοντόροβνα έχοντας πληροφορηθεί τις καλές
πράξεις του, τον συνέστησε σε κορυφαίους πολιτικούς. Ξεκινώντας το 1902,
ο Γκαπόν αμοιβόταν με 100 ρούβλια το μήνα από τον Sergey Zubatov ως
επικεφαλής της μυστικής αστυνομίας του Τσάρου, που ονομαζόταν Οχράνα.
Αποστολή του Γκαπόν ήταν να ενισχύσει την δημοτικότητα του Τσάρου
Νικολάου στον λαό.
Προς τούτο ο Γκαπόν ιδρύει το Συνδικάτο
Εργατών Ρωσικών Εργοστασίων και Μύλων της Αγίας Πετρούπολης. Το
συνδικάτο διοργάνωνε κοινωνικές και άλλες εκδηλώσεις, με σκοπό να
εξομαλύνει τυχόν σοσιαλιστικές φιλοδοξίες και να διατηρεί τις
επαναστατικές δραστηριότητες υπό έλεγχο. Όμως εν αγνοία των εργοδοτών
του ο Γκαπόν εργαζόταν και για τις προσωπικές του πολιτικές φιλοδοξίες.
Ο Γκαπόν και η Ματωμένη Κυριακή του 1905
Ακολουθεί το χρονοδιάγραμμα των γεγονότων που οδήγησαν στη σφαγή στις 22 Ιανουαρίου 1905.
Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου
Οι εργαζόμενοι σε εργοστάσιο στην πόλη
Πούτιλοβ της Ουκρανίας, κατεβαίνουν σε απεργία. Ο Γκαπόν υποστηρίζει
τους εργαζόμενους Η απεργία εξαπλώνεται γρήγορα σε άλλα εργοστάσια.
Τετάρτη 18 Ιανουαρίου
Ο Γκαπόν συναντάται με τον κυβερνήτη της
πόλης και αναλύει το σχέδιό του για μια ειρηνική πορεία στην Αγία
Πετρούπολη, που θα καταλήξει μπροστά από την κατοικία του Τσάρου.
Σάββατο 21 Ιανουαρίου
Το βράδυ, ο Ιωσήφ Βλαντιμίροβιτς Γκέσεν,
ένας εξέχων δικηγόρος και πολιτικός σύμβουλος, επισκέπτεται τον Σεργκέι
Γιούλιεβιτς Βίτε ο οποίος ήταν πρόεδρος του Συμβουλίου των Υπουργών
(πρωθυπουργός).
Ο Γκέσεν επισημαίνει ότι το γενικό πνεύμα
των διαδηλωτών ήταν μάλλον ανήσυχο και ότι θα ήταν φρόνιμο να μην
παρέμβει ο στρατός στην αυριανή πορεία.
Επίσης εκείνο το βράδυ, το Υπουργείο
Εσωτερικών λαμβάνει μια επιστολή από τον Γκαπόν, γραμμένη σε ευγενικό
ύφος, ζητώντας να του επιτραπεί να παρουσιάσει τα αιτήματά του του στον
Τσάρο την επομένη ημέρα στις 2 μμ.
Κυριακή 22 Ιανουαρίου (Ματωμένη Κυριακή)
Πρώτο δεδομένο – Είχαν αποσταλεί στρατεύματα για να ενισχύσουν τις τοπικές μονάδες.
Δεύτερο δεδομένο – Δεν ορίσθηκε ραντεβού
στον Γκαπόν για να παρουσιάσει τα αιτήματά του προς τον Τσάρο Νικόλαο.
Στην πραγματικότητα, ο Τσάρος απουσίαζε εκτός πόλεως.
Εξέλιξη των γεγονότων – Οι διαδηλωτές
κάνουν πορεία με κατεύθυνση το κέντρο της πόλης. Η αστυνομία διατάσσει
το πλήθος να διαλυθεί. Οι διαδηλωτές αρνούνται. Οι στρατιώτες ανοίγουν
πυρ. Αρκετές εκατοντάδες άνθρωποι τραυματίζονται και μεταξύ αυτών ο
Γκαπόν. Σκοτώνονται περίπου 130 άτομα.
Μετά το λουτρό αίματος ο Γκαπόν
εγκαταλείπει την χώρα και συναντάται με άλλους Ρώσους εμιγκρέδες οι
οποίοι υποστήριζαν την επανάσταση μεταξύ των οποίων ο Βλαντιμίρ Λένιν, ο
Πιότρ Κροπότκιν, κ.α. Καταφέρεται κατά του τσαρικού καθεστώτος και
προσχωρεί στο Σοσιαλιστικό Επαναστατικό Κόμμα.
Ο Γκαπόν επιστρέφει στη Ρωσία, έρχεται σε
επαφή με τις αρχές και εκφράζει επίσημα τη λύπη του αποκηρύσσοντας
επίσημα τον ρόλο του στα γεγονότα που οδήγησαν στην Ματωμένη Κυριακή. Η
ενέργειά του αυτή προκαλεί δυσπιστία στους συντρόφους του.
Τελικά η δυσπιστία «ανοίγει τα μάτια»
όταν ο Γκαπόν αποφασίζει να συνεργαστεί ξανά με τη μυστική αστυνομία του
Τσάρου. Αυτή τη φορά του ανατίθεται η αποστολή να διαλύσει το
αντιιμπεριαλιστικό κίνημα του οποίου ήταν μέλος.
Ωστόσο, ο πρωθυπουργός Βίτε δεν τον
εμπιστεύεται και κανονίζει να εκδιωχθεί από τη χώρα μέσω Verzhbolovo, το
οποίο ευρίσκεται στη σημερινή Λιθουανία. Ο Γκαπόν φεύγει από την Ρωσία
υποσχόμενος να μην επιστρέψει ποτέ.
Όμως περί τον Νοέμβριο του 1905, ο Γκαπόν
επιστρέφει προσφερόμενος να βοηθήσει τις υπηρεσίες εσωτερικής ασφάλειας
στον αγώνα τους εναντίον των επαναστατών.
Αυτήν τη φορά οι επαναστάτες τον κρέμασαν.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Η φιλοξενία και οι αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων, τα σχόλια και οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά. Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.