Η νέα δομή δυνάμεων αντιμέτωπη με τις στρεβλώσεις του παρελθόντος.

Γράφει ο Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος
Ταξίαρχος(ε.α)
ΜΑ. Διεθνείς Σχέσεις
PhD. Επιχειρησιακή Οργάνωση.

<<Οι μεταρρυθμίσεις στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις ακολουθούν τις αλλαγές ηγεσίας στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με προφανή αποτελέσματα στην αποτελεσματικότητα τους>>
(Στρατηγός Δ. Δήμου) .

Σύμφωνα με ανακοινώσεις και δημοσιεύματα στον τύπο ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κος Πάνος Παναγιωτόπουλος θα καταθέσει νομοσχέδιο για τη νέα δομή των ενόπλων Δυνάμεων
στη Βουλή όπως προανήγγειλε ο υφυπουργός Παναγιώτης Καράμπελας στις 30 Νοεμβρίου 2012 κατά τη διάρκεια της συζήτησης επίκαιρης ερώτησης βουλευτή στην Βουλή των Ελλήνων.

Οι πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί και αφορούν στο τι σχεδιάζει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την νέα δομή των ενόπλων δυνάμεων από καλούς συνάδελφους και ειδικευμένες ιστοσελίδες δίνουν την παρακάτω εικόνα:

Άμεσο κλείσιμο 45 Στρατοπέδων και Μονάδων του Στρατού κατάργηση ενός Σώματος Στρατού και μιας η δυο Ταξιαρχιών. Περικοπή του αριθμού των ανωτάτων αξιωματικών κατά 20% και μείωση των εισαγόμενων στις Στρατιωτικές Σχολές κατά 30%. Απόσυρση με σχεδιασμό παλαιών αρμάτων μάχης και παλαιών οπλικών συστημάτων και οχημάτων

Στην Αεροπορία θα κλείσει η Πτέρυγα που βρίσκεται στην Θεσσαλονίκη και σταδιακά θα αποσυρθούν κάποια παλιά αεροσκάφη.

Για το Πολεμικό Ναυτικό η πρόσφατη αντίδραση του Α/ΓΕΝ αντιναύαρχου Κοσμά Χρηστίδη μέσω συνέντευξης στον Τύπο δίνει την εικόνα στο τι δεν σχεδιάζεται.


Παράλληλα με τα παραπάνω σχεδιάζεται να δοθεί προτεραιότητα στην εφαρμογή της διακλαδικότητας με κύρια την υπαγωγή όλων των Ειδικών Δυνάμεων και των τριών κλάδων σε ενιαία Διακλαδική Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων στο ΓΕΕΘΑ και αναβάθμιση του Κυβερνοπολέμου με την δημιουργία νέας «Διεύθυνσης Πληροφοριακών Επιχειρήσεων» στο ΓΕΕΘΑ. Επίσης ετοιμάζεται πρόταση βελτίωσης των συστημάτων Διοίκησης-Ελέγχου Συλλογής (στρατιωτικών) Πληροφοριών και της ανάλυσής τους όπως και αυτό της Ασφάλειας των Πληροφοριών. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται η εξέταση της δυνατότητας δημιουργίας ειδικού Κλάδου Αξιωματικών Πληροφοριών.

Δεν βρέθηκε κάποια δημοσίευση για αλλαγές και βελτιώσεις στα θεσμικά κείμενα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που επηρεάζουν και καθορίζουν την όποια σχεδιαζόμενη δομή δυνάμεων και ειδικότερα στην Πολιτική Εθνικής Άμυνας(Π.Ε.Α) η όποια αποτελεί κατά κοινή διαπίστωση την πληρέστερη και μοναδική σε εθνικό επίπεδο προσέγγιση σε θέματα υψηλής στρατηγικής.

Στο κοινοβουλευτικό σύστημα της Χώρας μας, οι αποφάσεις σε θέματα εξωτερικών και αμυντικής πολιτικής και κατ ΄επέκταση Εθνικής Ασφαλείας λαμβάνονται από τον Πρωθυπουργό, το Υπουργικό Συμβούλιο και το ΚΥΣΕΑ(ως όργανο του Υπουργικού Συμβουλίου), που έχουν την τελική ευθύνη για τα θέματα αυτά.

Το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης(ΥΠΕΘΑ), στηριζόμενο στις εισηγήσεις της στρατιωτικής ηγεσίας με βάση τις κατευθύνσεις των ως άνω οργάνων συντάσσει τον ετήσιο αμυντικό Προϋπολογισμό και το ΕΜΠΑΕ και τα λοιπά θεσμικά του κείμενα για την υλοποίηση της αποστολής του, τα οποία υποβάλλει αρμοδίως για έγκριση. Τα βασικά αυτά θεσμικά κείμενα του ΥΠΕΘΑ είναι τα ακόλουθα:

(1) Πολιτική Εθνικής Άμυνας(Π.Ε.Α.)
(2) Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική (ΕΘΣΣ).
(3) Στρατιωτική Αξιολόγηση της Κατάστασης(ΣΑΚ).
(4) Κατευθύνσεις Αμυντικής Σχεδιάσεως (ΚΑΣ).
(5) Μελλοντική Δομή Δυνάμεων(Στρατηγικός Σχεδιασμός), σε πενταετή και δεκαπενταετή πρόβλεψη.

Ο σχεδιασμός Δομής Δυνάμεων είναι μία από τις πλέον κρίσιμες και λεπτές αποφάσεις ενός αμυντικού μηχανισμού. Κι αυτό γιατί ο σχεδιασμός πρέπει να συγκεράσει τις πολιτικές κατευθύνσεις για την υψηλή στρατηγική της χώρας, με τις στρατιωτικές αντιλήψεις της χώρας και του μηχανισμού.

Πρέπει με άλλα λόγια ανάλογα με την φύση και την ένταση της απειλής που δέχεται να διαθέσει τους πόρους (που είναι σε θέση να διαθέσει) για να διατηρήσει στρατιωτική ισχύ αντίστοιχη με την απειλή.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορεί να γίνει σχεδιασμός δομής δυνάμεων εάν πρώτα δεν αναθεωρηθούν τα θεσμικά κείμενα του ΥΠΕΘΑ.

Αν λάβουμε υπ όψιν την δήλωση του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Καράμπελα ότι : η «Η κυβέρνηση σε καμία περίπτωση δεν θα δεχθεί εκπτώσεις και δεν θα δεχθεί να μην είναι οι Ένοπλές Δυνάμεις ο κύριος μοχλός αποτρεπτικής ικανότητας της πατρίδας» μπορεί ο κ. ΥΘΕΘΑ να δώσει απαντήσεις στα παρακάτω:

Τι είδους Πολεμικό Ναυτικό σχεδιάζεται στη νέα δομή δυνάμεων όταν προτείνεται από τον ειδικό συντονιστή για τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία να πουληθούν άμεσα τα δύο από τα τρία υποβρύχια Type 214 που βρίσκονται στη ναυπηγική κλίνη των ΕΝΑΕ;

Ποια επιχειρησιακή ανάγκη καλύπτει η πρωτοβουλία που έχει ξεκινήσει ο υπουργός Υγείας κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος για την ανάγκη παραμονής του 11ου Συντάγματος Πεζικού και της 124 Πτέρυγας Βασικής Εκπαίδευσης στην εκλογική του περιφέρεια ενώ αναστέλλεται η λειτουργία του ΚΕΜΧ Ναυπλίου;
Ποιες έκτακτες εκπαιδευτικές ανάγκες πρόεκυψαν για να επαναλειτουργήσει το κλειστό εδώ και 2 χρόνια Κέντρο Νεοσυλλέκτων της Καλαμάτας;
Τα παραπάνω είναι μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα που δείχνουν ότι όχι μόνο η νέα δομή δυνάμεων αλλά και τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων που θα κληθούν να την υλοποιήσουν αντιμετωπίζονται τουλάχιστον με ελαφρότητα από τους κυβερνώντες. Δεν δείχνουν τη παραμικρή ανησυχία για να μην πούμε και το παραμικρό ενδιαφέρον. Το ζητούμενο για αυτους είναι να επανεκλεγούν κι ας διαλυθούν οι Ένοπλες Δυνάμεις κι ότι άλλο προκύψει από αυτό.







Σχόλια