Φτωχοβαγονάκι μου...

«Μέσα στα παλιά βαγόνια / που δεν φύγανε ποτές / φώλιασαν δυο χελιδόνια / οι ελπίδες οι παλιές…» λένε στοχαστικά οι στίχοι του Δημήτρη Ιατρόπουλου.
Μόνο που σήμερα στα παλιά βαγόνια φωλιάζουν και ανθρώπινες ζωές. Αλλοτε παράνομα κάτω στην Πάτρα, άλλοτε νόμιμα και οικολογικά στο Αρδαμέρι Θεσσαλονίκης και
άλλοτε γίνονται θαυμάσιες εξοχικές κατοικίες για όσους θέλουν να αξιοποιήσουν το οικοπεδάκι τους δίπλα στο κύμα ή πάνω στο βουνό.
Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Παναγιώτης Ψωμιάδης είχε κάνει έκκληση προ μηνών στον υπουργό Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα να δοθούν τα παλιά βαγόνια του ΟΣΕ στους άστεγους, που τα έχουν μεγάλη ανάγκη. Οπως επισημαίνει, «η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει στην ιδιοκτησία της έναν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό απενεργοποιημένων βαγονιών, πολλά από τα οποία είναι κυριολεκτικά εγκαταλειμμένα και σε αχρησία εδώ και πολλά χρόνια. Αυτά μπορούν να λύσουν το οξύ στεγαστικό πρόβλημα πολλών οικογενειών που ζουν σε συνθήκες άθλιες, χωρίς καν προστασία από τις καιρικές συνθήκες».
Μια αγγελία στο Διαδίκτυο «Πωλούνται 2 βαγόνια ανακατασκευασμένα για εξοχική κατοικία, σε πολύ καλή κατάσταση, 55τ.μ. 2 δωμ., 1 μπάνιο, 1 σαλονοκουζίνα, μπαλκόνια» μου ξύπνησε το ενδιαφέρον για να μάθω τι γίνονται τα τρένα όταν γερνούν.
Δείτε λοιπόν: τρένα που επί χρόνια μετέφεραν χιλιάδες επιβάτες και εμπορεύματα σε δρομολόγια εντός και εντός Ελλάδας περιμένουν τη στιγμή που θα βγουν σε πλειστηριασμό από τη διοίκηση του ΟΣΕ, για να μετατραπούν σε πολυτελή σπιτάκια και γραφεία, διαστάσεων από 28 έως 36 τετραγωνικά μέτρα, με ένα ή και δύο δωμάτια.
Tα περισσότερα βαγόνια διαλύονται και στέλνονται στο χαλυβουργείο. Ενας ελάχιστος αριθμός, περίπου το 3%, από τα βαγόνια που αποσύρονται μετατρέπεται από επιχειρηματίες σε εξοχικές κατοικίε
ες, γραφεία ή αποθήκες. Οι επιχειρηματίες που ασχολούνται με την ανακατασκευή βαγονιών προμηθεύονται το υλικό τους από τους πλειοδότες των διαγωνισμών και όχι άμεσα από τον ΟΣΕ, καθώς ο οργανισμός δεν πουλά μεμονωμένα ή σε μικρό αριθμό το παλαιό τροχαίο υλικό του.
Μία από τις γνωστότερες επιχειρήσεις ανακατασκευής βαγονιών λειτουργεί στα Λαγυνά Θεσσαλονίκης και διαθέτει προς πώληση εξοχικές κατοικίες και γραφεία. Βαγόνια-γραφεία στεγάζουν υπηρεσίες του ΟΑΣΘ στον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης, ενώ το εκδοτήριο του ΟΣΕ εντός του ΑΠΘ λειτουργεί σε ανακατασκευασμένο βαγόνι.
ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣΕκτός αυτών, στο Αρδαμέρι Θεσσαλονίκης, σε έκταση όπου αναπτύσσεται αγροτουρισμός, υπάρχει μικρή ξενοδοχειακή μονάδα από βαγόνια. Παλιά βαγόνια του ΟΣΕ χρησιμοποιούνται από κτηνοτρόφους στην επαρχία Λαγκαδά και για τον σταβλισμό των ζώων τους.
Στο αγρόκτημα Κέδρος δεκαπέντε βαγόνια αγορασμένα από τον ΟΣΕ, αφού μονώθηκαν με υαλοβάμβακα και ντύθηκαν με ξύλο στο εσωτερικό τους, έπειτα από τις απαραίτητες υδραυλικές εγκαταστάσεις διαμορφώθηκαν σε δωμάτια, το καθένα με το δικό του μπάνιο.
Μάλιστα, κάθε βαγόνι έχει το όνομα ενός σιδηροδρομικού σταθμού. Το αγρόκτημα μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι και πενήντα πέντε άτομα. Βρίσκεται τριάντα χιλιόμετρα έξω από τη Θεσσαλονίκη, κοντά στο χωριό Αρδαμέρι. Είναι ο ορισμός της εναλλακτικής ζωής. Υπάρχει μόνο κρύο νερό. Για ζεστό μπάνιο το νερό ζεσταίνεται σε γκιούμια (μεγάλα δοχεία του γαλατά). Ηλεκτρικό δεν υπάρχει και ο φωτισμός γίνεται με δάδες και λάμπες. Μοιάζει με μικρή φάρμα, αφού διαθέτει και ζωολογικό κήπο με ελάφια, στρουθοκαμήλους, φασιανούς και άλογα.
«Δεν θεωρούνται ακίνητα» Ηδη στην Ελλάδα περισσότερα από πεντακόσια άτομα έχουν προμηθευτεί  
το δικό τους βαγόνι, ενώ η ζήτηση παραμένει μεγάλη, καθώς τα πλεονεκτήματα για τους ιδιοκτήτες είναι πολλά:
«Τα βαγόνια-σπίτια είναι ιδανική λύση για όσους δεν μπορούν να χτίσουν γιατί τα οικόπεδά τους ήταν μικρά, ενώ δεν χρειάζονται και άδεια, διότι δεν θεωρούνται ακίνητα, αφού έχουν ρόδες. Είναι μια λύση οικονομικά φθηνότερη, όμως αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν βαγόνια για μετατροπές» αναφέρει η υπεύθυνη πωλήσεων ιδιωτικής εταιρείας που πουλάει βαγόνια ως κατοικίες, η κ. Αννα Γεωργιάδου.
ΣΟΦΙΑ ΔΙΓΕΝΗ-ΚΟΛΙΟΤΑΣΗ
espresso

Σχόλια