Οι άμεσες προτεραιότητες για την ελληνική αγορά


Γράφει ο
Βασίλης Κορκίδης
Στο ελληνικό εμπόριο απουσιάζουν παντελώς οι επενδύσεις και η ανάπτυξη. Το επιχειρηματικό κλίμα απωθεί τόσο τους Έλληνες όσο και τους ξένους επενδυτές, οι οποίοι σε ασταθές πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον δεν πρόκειται να έρθουν ποτέ. Η ΕΣΕΕ πιστεύει ότι η πολιτική συνεννόηση, θα σημάνει και κοινωνική συναίνεση, δίνοντας στους ανθρώπους της αγοράς νέες ελπίδες ότι η χαμένη εμπορική πίστη μπορεί να ξανακερδηθεί και να σταματήσει ο αποκλεισμός της ελληνικής αγοράς από τους οίκους του εξωτερικού.
Στη λίστα ελκυστικότητας ξένων επενδύσεων, μεταξύ 134 χωρών η Ελλάδα βρίσκεται στην 68η θέση κάτω από την Γκάνα, τη Ρουάντα και την Μποτσουάνα. Πληροφοριακά η Κύπρος βρίσκεται στην 28η, τα Σκόπια στην 35η, η Βουλγαρία στην 47η, η Τουρκία στην 54η, η Αλβανία στην 64η, ενώ η Ιρλανδία βρίσκεται στις τέσσερις καλύτερες και πιο φιλικές χώρες για επενδύσεις. Στους επιμέρους δείκτες και στην προστασία των επενδυτών είμαστε στην 120η θέση, στη γραφειοκρατία στην 117η και στην απόδοση 81η.

Η τελευταία έκθεση της Κομισιόν για τους βασικούς δείκτες της ελληνικής οικονομίας, τουλάχιστον δείχνει μέχρι το 2015 τις δυσκολίες που θα ακολουθήσουν μετά το «κούρεμα» του χρέους, που συμφωνήθηκε στις 26 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες, ενώ η αποπομπή μας από την Ευρωζώνη θα σήμαινε άτακτη χρεοκοπία, απόλυτη φτώχεια και χάος. 

Χαρακτηριστικά, οι αμοιβές των εργαζομένων στο σύνολο της οικονομίας, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα από 77,4 δις το 2011, θα μειωθούν σε 71,7δις το 2013 για να καταλήξουν σε 73,6 δις το 2015.

Το διαθέσιμο εισόδημα νοικοκυριών από 171,7 δις θα μειωθεί σταδιακά στα 164,9 δις το 2014. Οι δαπάνες για τις κοινωνικές παροχές από τα 46,6 δις θα μειωθούν στα 43,3 δις το 2014. 

Η ιδιωτική κατανάλωση από τα 163,6 δις θα μειωθεί στα 157,4 δις το 2013 για να αυξηθεί στα 159,3 δις το 2014 και να ανακάμψει στα 161,4 δις το 2015.  Οι άμεσοι φόροι θα αυξηθούν από 17,3 δις το 2011, σε 19,6 δις το 2013 και σε 20,7 δις το 2014. 

Οι άνεργοι από 833.300 το 2011 θα αυξηθούν στους 925.000 το 2012 και 2013 για να μειωθούν στους 897.200 το 2014 και ίσως στους 870.300 το 2015.  Το ΑΕΠ από 217,8 δις το 2011 θα μειωθεί στα 212,1 δις το 2012 και θα αυξηθεί στα 220,3 δις το 2014 με περαιτέρω αύξηση στα 228 δις το 2015. Το πρωτογενές έλλειμμα από τα -4,5 δις το 2011 αναμένεται να μηδενιστεί το 2012 και να μετατραπεί σε πλεόνασμα το 2013 κατά 5,1 δις και 10,9 δις το 2014.

Επιπλέον, θα υπάρξει μείωση του προσωπικού στο δημόσιο κατά 30%, συρρίκνωση του κόστους μισθοδοσίας τουλάχιστον κατά 25%, καθιέρωση ευέλικτων μορφών εργασίας με μείωση των περιορισμών σε προσλήψεις και απολύσεις, ενώ η καθολική μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος με μείωση των ασφαλιστικών παροχών και συντάξεων επίσης εξετάζεται σοβαρά.

Από τις αρχές του 2011, οι συμβάσεις πλήρους απασχόλησης μειώθηκαν  σύμφωνα με το Σ.ΕΠ.Ε. κατά 45%, ενώ 10% λιγότερες επιχειρήσεις προχώρησαν σε σύναψη νέων συμβάσεων. Η αλλαγή των συμβάσεων πλήρους απασχόλησης, σε μερικής απασχόλησης αυξήθηκαν κατά 199%, σε εκ περιτροπής απασχόληση, κατόπιν συμφωνίας κατά 1121%  και σε εκ περιτροπής μονομερώς κατά 2725% 

Από όλα λοιπόν τα διαθέσιμα στοιχεία δεν προκύπτουν πουθενά στοιχεία ανάπτυξης για τη χώρα μας, ενώ μέχρι σήμερα δεν υπήρχε κανένα οργανωμένο αναπτυξιακό σχέδιο, αλλά αντίθετα όλα τα μέτρα που εφαρμόστηκαν ήταν υφεσιακά και αντιαναπτυξιακά.

Η έκθεση της Ε.Ε. είναι προάγγελος για μια πέτρινη διετία με τους φόρους στο εισόδημα να αυξάνεται κατά 45% και ειδικά στην ακίνητη περιουσία να αυξάνονται κατά 3,4 δις μέσα στο 2012, ενώ όλες οι φορολογικές επιβαρύνσεις θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία μέχρι το 2014.Οι προβλέψεις λοιπόν της Ευρωπαϊκής Έκθεσης για την ελληνική αγορά και την οικονομία είναι δυσοίωνες, τουλάχιστον μέχρι το 2014, με φυσικό επακόλουθο να περιορίζει τις προσδοκίες για επενδύσεις, ανάπτυξη και εργασία στην  ελληνική αγορά.

Όσο για τα αναπτυξιακά κοινοτικά προγράμματα, καλό θα ήταν να ενεργοποιηθούν, ώστε να διασώσουν τις βιώσιμες ελληνικές επιχειρήσεις, πολλές εκ των οποίων όχι μόνο δεν διαθέτουν πλέον τα απαιτούμενα κεφάλαια για την ίδια συμμετοχή, αλλά, ούτε τις απαραίτητες φορολογικές και ασφαλιστικές ενημερότητες για να ενταχθούν στα προγράμματα.

Οι επιχειρήσεις σήμερα αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας και ενδιαφέρονται κυρίως για κεφάλαιο κίνησης, για δανειοδότηση με επιδότηση επιτοκίου και για εγγυητικές επιστολές. Η δημιουργία διαφόρων Ταμείων εγγυοδοσίας μέσω ΕΣΠΑ, όπως το Ταμείο Εγγυήσεων, το Εγγυοδοτικό Ταμείο Επιχειρήσεων και το Ταμείο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, θα μπορούσαν να βοηθήσουν, όχι τόσο στην ανάπτυξη, αλλά στην επιβίωση  των  επιχειρήσεων.

Αναφορικά με τα ευνοϊκά επενδυτικά δάνεια για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το Ταμείο Επιχειρηματικότητας του ΕΤΕΑΝ με τη χορήγηση 900 εκατ. για εγγυήσεις και άλλων 500εκ. που αφορούν δράσεις για την επιχειρηματικότητα των νέων, τον θεματικό τουρισμό, την αφαλάτωση, την διαχείριση απορριμμάτων, τις πράσινες υποδομές, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες  και η εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων και ποτών, οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι δικαίως διαμαρτύρονται ότι  τα υποκαταστήματα των τεσσάρων αναδόχων τραπεζών δηλώνουν άγνοια.

Με το νέο σχεδιασμό του ΕΣΠΑ, αναμένεται τους επόμενους μήνες, να αυξηθούν οι  εντάξεις των έργων και  σύμφωνα με το ΥπΑΑΝ να έχουν φτάσει το 88% και από τα οποία θα έχουν συμβασιοποιηθεί το 52%, αλλά θα έχει υλοποιηθεί μόνο το 24%. Φαίνεται όμως να ξεχνούν ότι οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις δεν διαθέτουν πλέον ούτε τον χρόνο, ούτε την ρευστότητα, ούτε τις τυπικές προϋποθέσεις, για να υλοποιήσουν αναπτυξιακά προγράμματα.

Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η επιβράδυνση της πιστωτικής επέκτασης σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά επιδεινώνει συνεχώς την κατάσταση στην ελληνική αγορά η οποία έχει στην κυριολεξία στεγνώσει.

Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της συνολικής χρηματοδότησης του ιδιωτικού τομέα μειώθηκε σε -2,2% τον Σεπτέμβριο και είναι βέβαιο ότι θα μειωθεί περαιτέρω, το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Συνολικά, η ροή χρηματοδότησης ήταν αρνητική κατά 1,06 δις ευρώ, εκ των οποίων τα 584 εκατ. αφορούν στις επιχειρήσεις και τα 108 εκατ. τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Ίσως, προσωρινή ανάσα ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες και αντίστοιχα  στην αγορά, να δοθεί με την ενεργοποίηση του πακέτου εγγυήσεων των 30 δις.

Τέλος, παρά τη διατήρηση του πληθωρισμού στο 3%, ο περιορισμός της κατανάλωσης συνεχίζεται αμείωτα και αναμένεται να φτάσει  στο -22%.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, 8 στους 10 Έλληνες, δηλώνουν ότι έχει περιοριστεί, όσο ποτέ άλλοτε η αγοραστική τους δύναμη. Χαρακτηριστικά, 1 στους 4 δηλώνουν ότι δεν τους φτάνουν τα χρήματα ούτε για την κάλυψη βασικών αναγκών, 2 στους 4 ότι δεν περισσεύουν καθόλου χρήματα λόγω αποπληρωμής δανείων και καρτών, ενώ 1 στους 4 δηλώνει ότι εάν του περισσέψουν τα αποταμιεύει με αποτέλεσμα, με εξαίρεση τον κλάδο των  τροφίμων να μην καταλήγει «ρευστό» στο λιανεμπόριο. 

Σε μια τέτοια κατάσταση οι επενδύσεις, η ανάπτυξη, η απασχόληση και η ρευστότητα, εάν δεν αλλάξει η οικονομική πολιτική, θα παραμείνουν για πολύ καιρό θεωρητικές αναζητήσεις.

Οι βασικές και άμεσες προτεραιότητες για την πραγματική οικονομία είναι σήμερα η διασφάλιση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, η ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων για την επιβίωσή τους και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και, τέλος, η ανάκτηση της αξιοπιστίας μας διεθνώς, με  την άρση του αποκλεισμού της ελληνικής αγοράς από τους οίκους του εξωτερικού.

Το ελληνικό εμπόριο δεν ξεχνά τα σκληρά μέτρα του πρώτου Μνημονίου, ούτε αποδέχεται τα φορολογικά μέτρα του μεσοπρόθεσμου, αλλά κατανοεί την ανάγκη ότι είναι ώρα για εργασιακή ειρήνη και όχι για  συνδικαλιστικές απαιτήσεις.

Η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να θέσει σε προτεραιότητα την αξιοποίηση των επεξεργασμένων θέσεων του κοινωνικού διαλόγου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, έτσι ώστε να δημιουργήσει ένα κλίμα κοινωνικής συναίνεσης, πολιτικής σοβαρότητας και οικονομικής σταθερότητας. 

Τα επικίνδυνα και τα χειρότερα για την ώρα, φαίνεται να τα ξεπερναμε, όμως το βέβαιο είναι ότι τα δύσκολα για την ελληνική αγορά και το εμποριο εξακολουθούν να βρίσκονται μπροστά μας. 
http://www.elzoni.gr/html/ent/749/ent.15749.asp

Σχόλια