ΠΑΓΩΜΕΝΕΣ ΟΣΟ ΠΟΤΕ ΠΡΙΝ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΘΗΝΑΣ - ΜΟΣΧΑΣ

Παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης Παπανδρέου πως ''δεν υπάρχει πρόβλημα'', οι σχέσεις Ελλάδος και Ρωσίας περνούν την χειρότερη φάση τους εδώ και πολλά χρόνια, όπως αναφέρουν απόλυτα έγκυρες πηγές από την Μόσχα. Aυτό υποστηρίζει το ''Defencenet'', το οποίο εμφανίζει την Ρωσία ενοχλημένη μετά το "πάγωμα" της αμυντικής συνεργασίας από την πλευρά της Ελλάδας. Η ελληνική στάση καθώς και τα προσκόμματα που έχει δημιουργήσει η Βουλγαρία στον αγωγό Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη (με ελληνική υπόθαλψη, σύμφωνα πάντα με το ''Defencenet'' ) , θέλουν τη Μόσχα να αποφασίζει τις επόμενες μέρες οριστική αποχώρηση από το εν λόγω ενεργειακό project.
Ήδη οι ρωσικές εταιρείες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία Trans Balkan Pipeline, OAO Transneft, OAO Rosneft and OAO Gazprom Neft, έλαβαν εντολή από το ρωσικό υπουργείο Ενέργειας να αποχωρήσουν. Επισήμως αύριο στη Ρώμη, στην συνάντηση των τριών μετόχων, πιθανόν να ανακοινώσουν ότι σταματούν τη χρηματοδότηση του σχεδίου του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.
Σε ότι αφορά την ελληνορωσική αμυντική συνεργασία, το κλίμα είναι επίσης παγωμένο, ενώ οι ίδιες πηγές από την Μόσχα διαψεύδουν τα όσα διαδίδουν πηγές του ελληνικού υπουργείου Εθνικής Άμυνας για "καλό κλίμα" στην πρόσφατη συνάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου με τον Ρώσο υφυπουργό, αρμόδιο για την αμυντική συνεργασία, Μιχαήλ Δημήτριεφ: "Ο Μ. Δημήτριεφ αποσύρθηκε για να διαβουλευτεί με τον πρόεδρο και των πρωθυπουργό της Ρωσίας για τις επόμενες κινήσεις τους", αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Πρόκειται για την πλέον αρνητική γεωπολιτική εξέλιξη σε βάρος των ελληνικών συμφερόντων, αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθήθηκε από την ελληνική πλευρά από το 2009 και μετά, ενώ ευθύνες υπάρχουν και στην προηγούμενη κυβέρνηση του Κώστα Καρμανλή, που δεν είχε επιταχύνει τις εξελίξεις, σημειώνει ενδεικτικά το ''Defencenet'', και συνεχίζει: ''Η ελληνική γεωπολιτική ήττα στο θέμα του αγωγού, με την συνδρομή του αμερικανικού "πιονιού" Μπόϊκο Μπορίσοφ, είναι κάτι παραπάνω από επώδυνη, σε όλα τα επίπεδα, στρατηγικά και οικονομικά. Το χειρότερο: καταδεικνύεται ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να υλοποιήσει ούτε βασικές γεωοπολιτικές της επιλογές''.
Υπενθυμίζεται όιτι Ελλάδα, Ρωσία και Βουλγαρία είχαν συμφωνήσει το 2007 στην κατασκευή του αγωγού, μήκους 285 χιλιομέτρων, που θα μετέφερε πετρέλαιο από το βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς στην Αλεξανδρούπολη. Το σχέδιο, ύψους 1 δισ. ευρώ, θα είχε μεταφορική ικανότητα 35 εκατ. μετρικών τόνων πετρελαίου τον χρόνο και θα παρέκαμπτε για πρώτη φορά στην Ιστορία τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, οδηγώντας σε σημαντική εξοικονόμηση του υψηλού κόστους που συνεπάγεται η μεταφορά πετρελαίου μέσω δεξαμενόπλοιων, αλλά κυρίως δίνοντας στην Ελλάδα ένα τεράστιο στρατηγικό πλεονέκτημα, αφού έβαζε την Ρωσία, πρακτικά, ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία στον Έβρο, κάνοντας ενέργειες όπως η "Βαριοπούλα" ακατόρθωτες.
Το 2010 η Ρωσία βλέποντας ότι η Ελλάδα και η Βουλγαρία κωλυσιεργούσαν προχώρησε σε συμφωνία 2,5 δισ. δολαρίων, με την Τουρκία και την Ιταλία για τη μεταφορά πετρελαίου από το τουρκικό λιμάνι της Σαμσούντας στη Μαύρη Θάλασσα, στο μεσογειακό (επίσης τουρκικό) λιμάνι του Τσεϊχάν.

Σχόλια