12 μνηστήρες για τον ΟΣΕ

Της Κατερίνας Μπασακάλη
Δώδεκα εταιρικά σχήματα επενδυτών από το εξωτερικό και την Ελλάδα μελετούν τους φακέλους και το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ και αναμένεται να φανεί αν θα εκφράσουν και έμπρακτα ενδιαφέρον το επόμενο διάστημα. Διατάξεις που ευνοούν μελλοντικούς επενδυτές του ΟΣΕ περιέχει, πάντως, το νομοσχέδιο, που κατέθεσε στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, στα τέλη της εβδομάδας η κυβέρνηση.
Στην Εκθεση Αξιολόγησης Συνεπειών των Ρυθμίσεων του Νόμου αναφέρεται σαφώς ότι «το νομοσχέδιο προσβλέπει στην ενδυνάμωση της σιδηροδρομικής αγοράς, ευνοώντας την είσοδο ιδιωτών φορέων στον ελληνικό σιδηρόδρομο».
Η αρχή φαίνεται να γίνεται με τη διευκόλυνση ιδιωτών που δραστηριοποιούνται στις εμπορευματικές μεταφορές, αφού, όπως αναφέρει το άρθρο 41, αν και «οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες ή πρόκειται να εγκατασταθούν στην Ελλάδα υποχρεούνται να λάβουν άδεια από το υπουργείο Υποδομών» από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται «οι επιχειρήσεις που εκτελούν μόνον μεταφορές φορτίου σε σιδηροδρομική υποδομή που ανήκει σε ιδιώτες και υπάρχει για να χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τον κύριο της υποδομής για τις δικές του μεταφορές φορτίου». Η πρόβλεψη αυτή θα διευκολύνει σε πρώτη φάση την Cosco, που διεκδικεί το εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου, αλλά και οποιονδήποτε άλλον μεταφορέα επιδιώξει στο μέλλον να αναλάβει με σύμβαση παραχώρησης μεταφορά cargo σε οποιοδήποτε τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής υπαχθεί στην κατηγορία του καταργημένου από τον ΟΣΕ δικτύου.
Το νομοσχέδιο εξάλλου, ενώ στην αρχική του μορφή ανέφερε ότι ο ΟΣΕ θα ήταν ο αποκλειστικός διαχειριστής της υποδομής, στην κατατεθείσα του μορφή έχει απαλειφθεί ο όρος «αποκλειστικός», αφήνοντας ευλόγως να εννοηθεί ότι προς ιδιωτικοποίηση δεν βαίνει μόνο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά όλες οι εταιρείες του ομίλου, όπως θα προκύψουν από τη συγχώνευση του ΟΣΕ και της ΕΔΙΣΥ, αλλά και της ΓΑΙΟΣΕ. Στο δε άρθρο 18, όπου προσδιορίζεται το οργανόγραμμα και ο κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης της Λειτουργίας, γίνεται σαφές ότι οι ρυθμίσεις των μετατάξεων εφαρμόζονται σε «κάθε εταιρεία» του ομίλου «και υπό την προϋπόθεση ότι η διοίκηση της εταιρείας δεν θα έχει ανατεθεί σε ιδιωτικό φορέα».
Διατάξεις, που φαίνεται ότι «κουμπώνουν» πάνω σε προτάσεις που έχει δεχθεί από Ελληνες και ξένους ιδιώτες επενδυτές η κυβέρνηση, φαίνεται ότι υπάρχουν και στα σημεία, όπου καθορίζονται οι αρμοδιότητες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τις οποίες αρχικό ενδιαφέρον έχουν επιδείξει Γάλλοι, Ρώσοι, Κινέζοι αλλά και Ελληνες. Ετσι, στο άρθρο 7 προβλέπεται η δυνατότητα «ανάπτυξης οργάνωσης και εκμετάλλευσης αστικών, προαστιακών, περιφερειακών, υπεραστικών και διεθνών λεωφορειακών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών στην αλλοδαπή ή την ημεδαπή». Προβλέπει, επίσης, τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας γραφείων γενικού τουρισμού της αλλοδαπής ή της ημεδαπής, καθώς και πρακτόρευση μεταφορικών εταιρειών και γραφείων γενικού τουρισμού.
Η σημερινή ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν διαθέτει, ως γνωστόν, γραφεία τουρισμού, ενώ τους τελευταίους μήνες κατάργησε τα λίγα λεωφορεία με τα οποία εκτελούσε διεθνή δρομολόγια προς βαλκανικούς προορισμούς, με το αιτιολογικό ότι ήταν ασύμφορα. Διεθνή δρομολόγια με λεωφορεία πιθανόν να ενδιαφέρουν τα ΚΤΕΛ, αλλά και ξένες εταιρείες τουριστικών μεταφορών. Ανάλογη αναφορά γίνεται και «σε συνδυασμένες μεταφορές». Πρόταση τέτοια έχουν καταθέσει εδώ και τρεις εβδομάδες τα ΚΤΕΛ. Γίνεται επίσης μνεία σε δραστηριότητες «λοτζίστικς», και οδικών εμπορευματικών μεταφορών, που σήμερα δεν υπάρχουν, αλλά και για «δυνατότητα οργάνωσης και εκμετάλλευσης και παροχής υπηρεσιών κατάκλισης και εστίασης επιβατών». Στον τομέα αυτό, έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον εκφράσει γαλλικές επιχειρήσεις κατασκευής και ανάπτυξης σιδηροδρομικών σταθμών, συνδυαζόμενοι με εμπορικά κέντρα και ξενοδοχεία.

Σχόλια