Πέντε μουντές, «γκρίζες», αποκαρδιωτικές, τυφλές όψεις κτηρίων της Αθήνας, ντύνονται χρώματα, φορούν εικόνες και ...βάζουν στοίχημα να διαγραφεί ένα χαμόγελο στα σφιγμένα - και λόγω της σημερινής οικονομικής συγκυρίας - χείλη των Αθηναίων πολιτών. Έως το τέλος του χρόνου, πέντε κτήρια, διάσπαρτα στο κέντρο και τις γειτονιές της πρωτεύουσας, θα κληθούν να αποδείξουν στους κατοίκους τούτης της πυκνοδομημένης πόλης, ότι η Αθήνα μπορεί να «σύρει» το νου και σε περιπάτους γοητευτικούς.
Η τοιχογράφηση σε πέντε κτήρια πυκνοκατοικημένων, ή υποβαθμισμένων περιοχών της Αθήνας, είναι μόνον η αρχή της εικαστικής παρέμβασης «Ζωγραφική τυφλών όψεων κτηρίων: χρώμα στο γκρίζο της πόλης», που επιχειρεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Οι Αθηναίοι αγκάλιασαν την πρωτοβουλία του υπουργείου, σπεύδοντας να υποβάλουν αιτήσεις για την εικαστική διαμόρφωση της ακαλαίσθητης τυφλής όψης του δικού τους κτηρίου, καθώς το πιλοτικό πρόγραμμα εξελίσσεται με την κυρίαρχη συνδρομή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ). Προβλέπεται, δε, να εφαρμοσθεί άμεσα και στη Θεσσαλονίκη.
«Η ζωγραφική των τυφλών όψεων προωθεί μια εναλλακτική μορφή επικοινωνίας και αστικού πολιτισμού. Είναι μικρή παρέμβαση με μεγάλο αποτέλεσμα και συμμετέχουν σ΄αυτήν συνήθως νέοι καλλιτέχνες και συχνά πολίτες», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η γενική γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Μαρία Καλτσά.
Τριάντα οκτώ θετικές ανταποκρίσεις προέκυψαν από την πρόσκληση του υπουργείου. Από αυτές επιλέχθηκαν πέντε κτήρια με κριτήριο τη θέαση των έργων, ώστε να αναβαθμίζεται η οπτική αισθητική της γειτονιάς, και τη γεωγραφική κατανομή τους σε περιοχές με διαφορετική κοινωνική σύνθεση για λόγους κοινωνικής ισονομίας.
Παρά το μικρό ποσό, το οποίο διατίθεται για να καλύψει το σύνολο των εξόδων (100.000 ευρώ, που αν συνυπολογισθεί και το 23% του ΦΠΑ, συρρικνώνεται σε 77.000 ευρώ), η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών κινήθηκε με ενθουσιασμό. Άλλωστε, «όλα γίνονται με μια διάθεση αυτοθυσίας», όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών, Γιώργος Χαρβαλιάς.
Από την πλευρά της, η πρυτανεία της Σχολής απευθύνθηκε στους ενδιαφερόμενους αποφοίτους και πενταμελής επιτροπή της επέλεξε 11 από τις 71 προτάσεις, που υποβλήθηκαν συνολικά. Βραβεύθηκαν πέντε και δόθηκαν έπαινοι σε έξι, οι οποίες, η ΑΣΚΤ φιλοδοξεί να υλοποιήσει σε επόμενη φάση της δράσης.
«Οι εργασίες μπορούν να ξεκινήσουν περίπου δέκα με είκοσι μέρες μετά την υπογραφή από την κ. Μπιρμπίλη» της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Υπουργείου και Σχολής, η οποία αναμένεται την επόμενη Τετάρτη. Μιλώντας για τη διάρκεια ζωής των έργων, ο πρύτανης τόνισε ότι πρόκειται για διάρκεια «δρόμου». «Δεν είναι η Καπέλα Σιστίνα. Εκτιμούμε ότι αυτά τα έργα αντέχουν από οκτώ έως δέκα χρόνια», είπε.
Ο πρύτανης της ΑΣΚΤ απάντησε και σ΄εκείνους οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η τέχνη είναι πολυτέλεια στους σημερινούς χαλεπούς καιρούς, θυμίζοντας ότι ο Πικάσο έκανε τη «Γκερνίκα», όταν η βασκική πόλη είχε ισοπεδωθεί από τους βομβαρδισμούς.
«Δεν είναι προκλητικό να κάνουμε τέχνη σε μια συγκυρία σαν τη σημερινή. Η τέχνη συνοδεύει την ανθρώπινη πραγματικότητα σε όλες τις φάσεις», υποστηρίζει ο κ. Χαρβαλιάς και υπενθυμίζει ότι η αμερικανική κυβέρνηση παρήγγειλε, το 1929, τη χρονιά του «Μεγάλου Κράχ», εικαστικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο σε καλλιτέχνες από τους οποίους αναδύθηκε το εικαστικό ρεύμα γνωστό ως Αμερικανική Πρωτοπορία.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Η φιλοξενία και οι αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων, τα σχόλια και οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά. Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.