Tέλη Κυκλοφορίας: Η επιστροφή των ποσών κρίνεται στο ΣτΕ


Στα χέρια των συμβούλων Επικρατείας παίζεται η τύχη της επιστροφής ή όχι των υπέρογκων ποσών που πλήρωσαν εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και μοτοσικλετών για προσαυξημένα με την περιβαλλοντική ρήτρα τέλη κυκλοφορίας, μετά την προσφυγή που κατέθεσαν στο Ανώτατο Ακυρωτικό Συμβούλιο η καταναλωτική οργάνωση ΙΝΚΑ και δύο ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.

Ο πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Π. Πικραμμένος προσδιόρισε την Τρίτη με διαδικασίες-«εξπρές» τη συζήτηση της αίτησης στην πρώτη δικάσιμο της Ολομέλειας που είναι στις 15 Ιανουαρίου 2010 και όρισε εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας κ. Ι. Γράβαρη. Πάντως οι δικαστές ήταν προβληματισμένοι ως προς την τύχη της προσφυγής λόγω των νομικών ζητημάτων που έχουν ανακύψει επάνω στο «καυτό» ζήτημα των τελών κυκλοφορίας.

Η καταναλωτική οργάνωση υποστηρίζει ότι η απόφαση του υπουργού Οικονομικών που καθορίζει τα τέλη κυκλοφορίας είναι αντισυνταγματική, παράνομη και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) αλλά και στη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, η έκδοση υπουργικής απόφασης για τη διάθεση των σημάτων κυκλοφορίας έπρεπε να στηριχθεί σε διάταξη νόμου και όχι, όπως έγινε, στην από 2.11.2009 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
Το ΙΝΚΑ επισημαίνει άλλωστε ότι ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας στην πραγματικότητα δεν γίνεται με περιβαλλοντικά κριτήρια, όπως υποστηρίζεται, αλλά αποκλειστικά και μόνο με βάση την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως του αν αυτό έχει καταλυτική τεχνολογία ή όχι και ανεξαρτήτως της κατάστασής του.

Παράλληλα, όπως υποστηρίζουν οι προσφεύγοντες, παραβιάζεται και η ΕΣΔΑ, αφού με τα δυσανάλογα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας επιβάλλονται δυσμενείς κυρώσεις στους κατόχους παλαιών αυτοκινήτων υποχρεώνοντάς τους να τα αποσύρουν, «εκποιώντας τα αντί ευτελούς τιμήματος ή ακόμα και πετώντας τα στα σκουπίδια ή αποσύροντάς τα χωρίς αντάλλαγμα». Επιπλέον παραβιάζεται και η αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας καθώς επιβάλλονται αυξημένα τέλη κυκλοφορίας για τα παλιά αυτοκίνητα, κάτοχοι των οποίων είναι πολίτες μειωμένων εισοδημάτων. Η κατηγορία αυτή των πολιτών, αδυνατώντας να αποκτήσουν καινούργιο αυτοκίνητο, προσφεύγουν στην αγορά παλαιών πλην όμως πλήρως λειτουργικών αυτοκινήτων, ενώ οι πολίτες με χαμηλό εισόδημα λόγω των αυξημένων τελών θα αναγκαστούν να τα εκποιήσουν ή να παραδώσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας.

Παραβίαση εντοπίζεται και στις ρήτρες της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ενωσης αφού εμποδίζεται δυσανάλογα το εμπόριο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και ειδικά μεγάλου κυβισμού. Την ίδια στιγμή απαλλάσσονται των αυξημένων περιβαλλοντικών τελών τα ταξί και τα λεωφορεία δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, στα οποία επιβάλλονται μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, παρά το γεγονός ότι είναι τα πιο ρυπογόνα. Τέλος, υπογραμμίζεται ότι, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και την ελληνική νομοθεσία, πριν από την επιβολή του περιβαλλοντικού φόρου έπρεπε να είχε προηγηθεί «Στρατηγική Περιβαλλοντικής Εκτίμησης», η ανυπαρξία της οποίας καθιστά άκυρη την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

Από: ΤΟ ΒΗΜΑ

Σχόλια