ΤΕΕ: Εκτιμήσεις για την κατολίσθηση στα Τέμπη


Επιφυλακτικός για τα αίτια της φονικής κατολίσθησης στα Τέμπη, αλλά ξεκάθαρος στην επισήμανσή του, για μη υλοποίηση της μελέτης του 2003 σχετικά με τα επιβαλλόμενα μέτρα ασφαλείας στο δρόμο μέσα στην Κοιλάδα, εμφανίσθηκε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κ&Δ Θεσσαλίας, Ντ. Διαμάντος.
Ο κ. Διαμάντος, παρουσίασε τις εκτιμήσεις του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδας εκ μέρους του προέδρου, Γ. Αλαβάνου, ο οποίος δεν μπόρεσε να έλθει στη Λάρισα, και μεταξύ άλλων επέρριψε ευθύνες στην Πολιτεία γιατί δεν προχώρησε η κατασκευή εναλλακτικών διαδρομών: "Είχαμε επισημάνει ότι με το έργο παραχώρησης και για να μη δημιουργηθούν μονοπωλιακές καταστάσεις με υποχρεωτική διέλευση μέσα από τη σήραγγα με τα υψηλά διόδια, έπρεπε να κατασκευαστούν οι επαρχιακές οδοί που θα εξυπηρετούσαν κυρίως τις ενδονομαρχιακές ανάγκες ενώ στην προκειμένη περίπτωση θα βοηθούσαν σηκώνοντας το βάρος της κυκλοφορίας".
Συγκεκριμένα ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας επικεντρώθηκε στα ακόλουθα ζητήματα:


- παρά τη δεδομένη επικινδυνότητα και τις κατολισθήσεις που είχαν προκύψει στο παρελθόν, επί δεκαετίες δεν εκπονήθηκε μελέτη για μέτρα προστασίας
- από την εδαφολογική μελέτη του 2003, στην προκήρυξη της σύμβασης προκρίθηκε, από τις προτεινόμενες λύσεις, εκείνη της κατασκευής μέτρων ασφαλείας στο πρανές του δρόμου
- όπως προέβλεπε η σύμβαση παραχώρησης η εταιρία λέει ότι υπέβαλλε πλήρη μελέτη για έργα μέτρων ασφαλείας η οποία όμως δεν υλοποιήθηκε παρά μόνον τμηματικά. Και τούτο διότι θα έπρεπε για να γίνουν τα έργα να κλείσει η εθνική οδός στα Τέμπη επί εξάμηνο. Δεν είναι γνωστή η σχετική αλληλογραφία της εταιρίας με το ΥΠΕΧΩΔΕ από την οποία θα φαινόταν ποιός ανέλαβε την ευθύνη και το ρίσκο να μην κλείσει ο δρόμος και έτσι δεν έγιναν τα έργα που θα ελαχιστοποιούσαν τους κινδύνους πιθανολογούμενης κατάρρευσης.
- η εκτίμηση των ειδικών συγκλίνει στο ότι η κατολίσθηση αποδίδεται πρωτίστως στις σημαντικές βροχοπτώσεις και την εναλλαγή με την ξηρασία, που ενέτειναν την αποσάθρωση. Το σημείο της κατάπτωσης στο κοίλο της πλαγιάς και όχι στις εξέχουσες βραχώδεις περιοχές της ενισχύει την εκτίμηση αυτή.
- χωρίς να μπορεί να το αποκλείσει κανείς, οι εκρήξεις δεν φαίνεται να συνέβαλλαν στο φαινόμενο και διότι ήταν ελεγχόμενες μικρής ισχύος και επειδή οι σχετικές μετρήσεις δεν έδιναν ισχυρά κύματα δόνησης εξαιτίας τους σε ακτίνα 150 μέτρων, πόσο μάλλον θα επηρέασαν στα 800 μέτρα που απέχει το μέτωπο της σήραγγας από το σημείο της κατάρρευσης.
- παραμένει προς διερεύνηση αν έγινε στο πάνω μέρος του βουνού κάποιο βοηθητικό οδικό έργο πχ για να περάσει το ερευνητικό γεωτρύπανο της εταιρίας, το οποίο να διατάραξε τα εδάφη και να άλλαξε τη ροή των υδάτων στην πλαγιά.
-να αρχίσουν άμεσα, τώρα που ο δρόμος είναι εκ των πραγμάτων κλειστός, τα έργα των μέτρων ασφαλείας που θα χρειαστούν μήνες να ολοκληρωθούν. Πιο σίγουρη λύση για την διαχρονική ασφάλεια του δρόμου της Κοιλάδας προκρίνεται η κατασκευή κεκλιμένων ιδιαίτερα ισχυρών στεγάστρων ξεπερνώντας τυχόν περιβαλλοντικές ενστάσεις.
Στη συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκαν επίσης οι επισημάνσεις και προτάσεις του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ στις εναλλακτικές διαδρομές όπου σημειώνεται ότι με βάση τη σύμβαση παραχώρησης η εταιρία θα έπρεπε να έχει εντοπίσει οδούς έκτακτης ανάγκης και παρακαμπτήριους στις οποίες θα έπρεπε να έχουν μελετηθεί και υλοποιηθεί μέτρα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας ανεξάρτητα από το συμβάν στα Τέμπη.
 Από: http://www.ana.gr/

Σχόλια