Λιάνα Γούτα: μιλάει για την Πολιτική ,το Περιβάλλον και την απόφαση της να στηρίξει Αντώνη Σαμαρά


Η χημικός μηχανικός του Α.Π.Θ., που στις εθνικές εκλογές του 2007 έδωσε τη δική της μάχη στην Α΄ Περιφέρεια της Θεσσαλονίκης με το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, σήμερα δίνει τον δικό της αγώνα στον ταρτάν της πολιτικής συμμετέχοντας σε μια πλειάδα δραστηριοτήτων. Το δυνατό της σημείο είναι το περιβάλλον και τα θέματα ενέργειας, εξαιτίας των σπουδών της αλλά και την θητεία της ως σύμβουλος ττου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. ‘Οταν παίρνει το λόγο να μιλήσει για πολιτική ή να γράψει σε εφημερίδες και ιστολόγια για την επικαιρότητα, κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει ότι αυτή η νέα, γυναίκα- τεχνοκράτης, σύζυγος και μητέρα δύο παιδιών, έχει «κάτι» να μας πει. Στη συνέντευξη που ακολουθεί απαντάει σε ερωτήματα που αφορούν την πολιτική και το περιβάλλον. Όσον αφορά στο πρώτο, δηλώνει δίπλα στον Αντώνη Σαμαρά και όσον αφορά στο δεύτερο είναι και θα παραμείνει «πράσινη»!

Είστε μια γυναίκα τεχνοκράτης με μεγάλη ενασχόληση στα κοινά και την πολιτική. Παρά τη συμμετοχή σας στις εθνικές εκλογές 2007, φέτος αρνηθήκατε τη συμμετοχή σας. Νιώθετε ότι η πολιτική είναι υπόθεση μιας «ελίτ» κοινωνίας με πολιτικό υπόβαθρο;


Όπως είπα και στη δήλωση μου, ήταν πολύ τιμητική η πρόταση να συμμετέχω και φέτος στις εκλογές, αλλά σημαντικά ζητήματα της δουλειάς μου δε μου επέτρεπαν να μπω σ’ αυτή την προσπάθεια με τη δέσμευση και την αφοσίωση την οποία θα όφειλα στον εαυτό μου και στην παράταξη που με τίμησε με την πρόταση αυτή. Ως προς το ερώτημά σας, είναι αλήθεια ότι με το παρόν εκλογικό σύστημα, αλλά και κάποιες άλλες ιδιαιτερότητες, οι υποψηφιότητες με εύκολη αναγνωρισιμότητα, όπως για παράδειγμα, από την τηλεόραση και τα media, τον αθλητισμό, αλλά και την οικογενειακή πολιτική παράδοση, δίνουν πολύ μεγάλο προβάδισμα στη γραμμή εκκίνησης και διαταράσσουν τους κανόνες του ανταγωνισμού. Έτσι για έναν άνθρωπο που για χρόνια έχει επενδύσει στην επιστήμη και το επάγγελμά του, η διαδικασία της απόκτησης αναγνωρισιμότητας και άρα της διείσδυσης στην κοινωνία γίνεται συνήθως με άνισους όρους. Ωστόσο, πιστεύω ότι η σύγχρονη πολιτική έχει μεγάλη ανάγκη από τη συμμετοχή τέτοιων ανθρώπων και πρέπει να βρει τρόπους να την προωθήσει ανατρέποντας τη λογική της εύκολης ή της οικογενειακής αναγνωρισιμότητας.


Σας είδαμε στο πλευρό του Αντώνη Σαμαρά, σε περιοδεία του στην Κεντρική Μακεδονία. Είναι αλήθεια ότι στηρίζετε τον κ. Σαμαρά για την νέα προεδρία της Νέας Δημοκρατίας;


Ναι, το έχω δηλώσει και επισήμως, γιατί πραγματικά πιστεύω ότι με τον Αντώνη Σαμαρά μπορούμε να ελπίζουμε ότι η επόμενη μέρα θα είναι διαφορετική και ότι η Νέα Δημοκρατία θα ξαναγίνει ‘Νέα’. Η εκλογή του αρχηγού από τη βάση είναι μια δημοκρατική κατάκτηση, καθώς ο κάθε ψηφοφόρος μπορεί με την ψήφο του να επιλέξει τον επόμενο αρχηγό. Πρόκειται για μια διαδικασία από την οποία η παράταξη πρέπει να βγει ώριμη, δυνατή και ενωμένη και γι αυτό η συμμετοχή των πολιτών πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερη.



Τι ευελπιστείτε για το νέο -πλέον- κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, ανεξαρτήτως προεδρίας;


Όπως εξήγησα και στη δήλωσή μου πιστεύω ότι ο νέος αρχηγός πρέπει να βασισθεί σε μερικές θεμελιακές αρχές:
Να στρέψει το βλέμμα στο μέλλον και όχι στο παρελθόν, ενωτικά και όχι με διαχωριστικές γραμμές, προνόμια, παρέες και οικογενειοκρατία.
Με ένα σύγχρονο ιδεοπολιτικό στίγμα, στιβαρό, ξεκάθαρο, σαφές και στραμμένο στον ευρωπαϊκό και διεθνή περίγυρο που θα βασίζεται στον κοινωνικό φιλελευθερισμό. Χρειάζονται ουσιαστικές δομικές αλλαγές και ριζικές μεταρρυθμίσεις. Μεταρρυθμίσεις παντού, με αξιοκρατία παντού για μια ανταγωνιστική οικονομία με διάχυση του παραγόμενου εισοδήματος και ευκαιριών σε ολόκληρη την κοινωνία,
Με μια νέα μοντέρνα οργάνωση κοινωνικής συμμετοχής και παραγωγής ιδεών, χωρίς όμως να αποτελεί ένα κόμμα μηχανισμών. Ένα κόμμα σύγχρονο, ευρωπαϊκό κεντροδεξιό, ανοιχτό, διαδικτυακό, σε σύνδεση με την κοινωνία και όλες τις παραγωγικές δυνάμεις.
Με στόχο την επανασύνδεση της παράταξης με τους παραδοσιακούς ψηφοφόρους, την διείσδυση σε δυναμικά στρώματα της κοινωνίας αλλά και την αξιοποίηση της δυναμικής νεολαίας.
Με την στήριξη και την ανάδειξη της εργαζόμενης γυναίκας, της γυναίκας της επιστήμης και της οικογένειας σε δυναμικό κύτταρο συμμετοχής για όφελος της κοινωνίας και της πολιτικής.
Με μια συνολική πρόταση για το περιβάλλον και την οικολογία, που να δίνει λύσεις σε χρόνια προβλήματα, αλλά και να απαντά στις νέες παγκόσμιες προκλήσεις, αξιοποιώντας τον πλούτο της χώρας και αναδεικνύοντας την περιβαλλοντική αειφορία σε εργαλείο ανταγωνιστικότητας.
Για τους θεμελιακούς αυτούς λόγους, στηρίζω την υποψηφιότητα του Αντώνη Σαμαρά.




Πριν τρία χρόνια οδηγήσατε το πρώτο αυτοκίνητο που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα με καύσιμο από βιοαιθανόλη. Και τι σημαίνει αυτό για την προστασία του περιβάλλοντος;


Πράγματι, το καλοκαίρι του 2007, ξεκινώντας τα πρώτα μου πολιτικά βήματα, θέλησα αυτή η συμβολική ενέργεια να αποτελέσει μια πρόκληση για συζήτηση.
Πρώτον, για τα θέματα περιβάλλοντος γενικά, που ενόψει των κλιματικών αλλαγών θα μας απασχολήσουν για πολλά χρόνια ως η μεγαλύτερη ίσως κρίση της εποχής μας. Αλλά και ειδικότερα, για την οικολογική αυτοκίνηση, ένα θέμα που στις ελληνικές μεγαλουπόλεις με την πολύ επιβαρυμένη ατμόσφαιρα είναι μείζονος σημασίας, για το οποίο όμως ο κόσμος ήταν ελάχιστα ενημερωμένος ειδικά το 2007, αν κρίνω από την τεράστια απήχηση που είχε τότε το θέμα.
Κατά δεύτερον, γιατί θεωρώ ότι η σύγχρονη πολιτική, έτσι όπως τη γνώρισα μέσα από τη θητεία μου ως συμβούλου σε θέματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στη σημερινή εποχή της γνώσης, χρειάζεται μεταξύ των άλλων και την τεχνοκρατική γνώση, αλλά και πολιτικούς οι οποίοι έχουν την υποχρέωση να φέρνουν προτάσεις και ιδέες για την ανάπτυξη με σύγχρονους όρους, για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και της καθημερινότητας του πολίτη, για τον συγχρονισμό της κοινωνίας με το ευρωπαϊκό και το παγκόσμιο γίγνεσθαι.




Πόσο έχουμε αναπτυχθεί ως χώρα σε θέματα που αφορούν την περιβαλλοντική συνείδηση στην κίνηση των οχημάτων;


Γενικά στην Ελλάδα, ενώ αυξάνεται διαρκώς η οικολογική συνείδηση και ευαισθησία των πολιτών, υπάρχει μια υστέρηση ως προς το να προσαρμοστούμε οι ίδιοι και να αλλάξουμε τις συνήθειές μας. Μεγάλο ρόλο σ΄ αυτό πιστεύω πως παίζει και η έλλειψη ενημέρωσης, για την οποία όπως είπα και πιο πάνω θεωρώ ότι μεγάλη ευθύνη έχουν και οι πολιτικοί. 




Το 2007, ο μέσος πολίτης στην Ελλάδα δεν είχε καν ακούσει για τα αυτοκίνητα βιοαιθανόλης, που όμως σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, αλλά και στην Αμερική είναι διαδεδομένα και μέρος της καθημερινότητας των πολιτών εδώ και χρόνια. Βεβαίως ήταν ίσως λογικό, αφού ως χώρα είχαμε μείνει πίσω γενικά στον τομέα των βιοκαυσίμων. Ωστόσο, η οικολογική αυτοκίνηση έχει πολλές παραμέτρους, όπως την υβριδική αυτοκίνηση, η οποία τελευταία αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς, την εναλλακτική μετακίνηση όπως τη χρήση ποδηλάτων, την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Επίσης, εκείνο που πρέπει να γίνει συνείδηση στον πολίτη αλλά και στην πολιτεία η οποία οφείλει να πάρει τα σχετικά μέτρα, είναι ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση στις ελληνικές πόλεις είναι από τις χειρότερες σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Κύριος υπεύθυνος γι’ αυτήν είναι το αυτοκίνητο. Επομένως πρέπει να παρθούν γενναία και καινοτόμα μέτρα που να σχετίζονται με την περιβαλλοντική επιβάρυνση που το κάθε αυτοκίνητο επιφέρει, ανάλογα με την τεχνολογία και τις εκπομπές του, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει, τις ώρες που κινείται στην πόλη κ.λ.π. Και τα μέτρα αυτά πρέπει να σχεδιασθούν με όρους περιβαλλοντικής αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης, έτσι ώστε ο πολίτης να ενθαρρυνθεί να μετακινηθεί στην πόλη αφήνοντας το αυτοκίνητό του, αλλά και όταν το χρησιμοποιεί, αυτή η χρήση να συνδέεται με την περιβαλλοντική επιβάρυνση που επιφέρει.




Πρόσφατα βρεθήκατε στις ΗΠΑ, μετά από πρόσκληση του State Department για ένα πρόγραμμα με θέμα την Ανάπτυξη Πράσινων Τεχνολογιών και Πολιτικών στην μετα-¶νθρακα εποχή. Τι ήταν το πιο σημαντικό που αποκομίσατε από αυτή την επίσκεψη;


Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία όπου, μαζί με μια ομάδα 10 ευρωπαίων καλεσμένων από 10 διαφορετικές χώρες της Ε.Ε., είχαμε την ευκαιρία να συναντηθούμε με όλα τα κλιμάκια της διοίκησης των ΗΠΑ από το State Department και το Κογκρέσο μέχρι γερουσιαστές, δημάρχους, κυβερνήτες, αλλά και με επιστήμονες, ερευνητές, επιχειρηματίες, ανθρώπους της αγοράς. Στις συναντήσεις αυτές το θέμα ήταν η ενημέρωση και η ανταλλαγή απόψεων γύρω από το θέμα των κλιματικών αλλαγών, ειδικά ενόψει της κρίσιμης παγκόσμιας Συνόδου της Κοπεγχάγης τον Δεκέμβριο, αλλά και του νομοθετικού πακέτου για τις κλιματικές αλλαγές που για πρώτη φορά περνάει στις ΗΠΑ (προεκλογική δέσμευση του Προέδρου Ομπάμα).
Είναι εντυπωσιακό ότι αυτή η μεγάλη δύναμη, που ως τώρα είχε σταθεί διστακτικά απέναντι στις δράσεις για τις κλιματικές αλλαγές, έχει πλέον ευαισθητοποιηθεί σε όλα τα επίπεδα, έχοντας μαζί της την κοινή γνώμη σε συντριπτική πλειοψηφία. Οι δεσμεύσεις του Προέδρου Ομπάμα για μέτρα και χρηματοδότηση είναι μεγάλες και φιλόδοξες. Εξάλλου δίνεται μεγάλη έμφαση στο ότι οι νέες αυτές πολιτικές θα οδηγήσουν σε μια νέα ανάπτυξη και θα δημιουργήσουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε μια οικονομία η οποία θα έχει πράσινα χαρακτηριστικά. Όταν αυτές οι πολιτικές θα προχωρήσουν σε νομοθετικές ρυθμίσεις και σε εφαρμογή, πιστεύω ότι θα δοθεί μεγάλη ώθηση στον τομέα της πράσινης ενέργειας διεθνώς, καθώς οι ΗΠΑ αποτελούν μια τεράστια δύναμη οικονομική, επιστημονική, αγοραστική.




Διατελέσατε σύμβουλος σε θέματα Βιομηχανίας, Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Υπάρχουν προτάσεις της ευρωπαϊκής κοινότητας που μπορούν να εφαρμοστούν με ευκολία στην Ελλάδα και δεν έγιναν;


Όλη η πολιτική που χαράσσεται στις αίθουσες των Βρυξελλών και του Στρασβούργου μας αφορά όλους. Αυτό δυστυχώς στην Ελλάδα μας διαφεύγει και πιστεύω ότι είναι μεγάλη αδυναμία μας. Μη ξεχνάμε ότι περισσότερο από το 80% της νομοθεσίας που καλούμαστε να εφαρμόσουμε είναι ευρωπαϊκή νομοθεσία. Άρα ο ρόλος των ευρωβουλευτών μας είναι κρίσιμος και σημαντικός. Πέραν αυτού οι ευκαιρίες που έχουμε από το γεγονός ότι είμαστε από τα πιο παλιά κομμάτια μιας μεγάλης κοινότητας 27 χωρών μας δίνει πολλές ευκαιρίες να μάθουμε, να ανταλλάξουμε απόψεις, να πάρουμε ιδέες, να διδαχθούμε από πρακτικές άλλων χωρών, πόλεων, κοινοτήτων γύρω από προβλήματα που μας απασχολούν κι εμάς. Είναι μια ευκαιρία που την αφήνουμε σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητη. Πρέπει να νιώσουμε ότι είμαστε κομμάτι της Ευρώπης, να πάρουμε ενεργό μέρος στις εξελίξεις που όπως είπαμε μας αφορούν άμεσα και να ωφεληθούμε από την ανταλλαγή εμπειριών στην οικονομία, την περιφερειακή ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα, το περιβάλλον, την υγεία, την παιδεία, την κοινωνική πρόνοια, τη θέση της γυναίκας, σε όλους ανεξαιρέτως τους τομείς.




Εργάζεστε επί σειρά ετών στην πετρελαϊκή βιομηχανία. Ποια θεωρείτε ότι είναι η πιο φιλική για το περιβάλλον μορφή ενέργειας και πόσο σύντομα μπορεί να γίνει πραγματικότητα στην Ελλάδα;


Σίγουρα οι πιο φιλικές για το περιβάλλον μορφές ενέργειας είναι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σε αντιδιαστολή με τα ορυκτά καύσιμα, το πετρέλαιο, το αέριο και τον άνθρακα, οι ανανεώσιμες πηγές είναι ‘εγχώριες’, ανεξάντλητες και δε ρυπαίνουν. Έτσι απαντούν στα δυο μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα, την ενεργειακή εξάρτηση από καύσιμα που δεν έχουμε αλλά πρέπει να εισάγουμε αλλά και στο πρόβλημα των κλιματικών αλλαγών εξαιτίας του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται από τη χρήση των ορυκτών καυσίμων.
Η χώρα μας είναι προικισμένη με ένα πλούσιο δυναμικό ανανεώσιμων πηγών όπως ο αέρας, η γεωθερμία και ο ήλιος τα οποία δε πρέπει να τα αφήνουμε άλλο ανεκμετάλλευτα, τη στιγμή που χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης όπως η Γερμανία, η Αυστρία, η Δανία, η Σουηδία κλπ πρωτοπορούν, με πολύ μικρότερο ενεργειακό πλούτο.
Από τις σημερινές τεχνολογίες, η αιολική είναι η πιο ώριμη, και ήδη διαδίδεται ταχύτατα, αλλά οι επιστήμονες επενδύουν πολύ για το απώτερο μέλλον στην ηλιακή ενέργεια, εκεί που άλλωστε η χώρα μας υπερτερεί των υπολοίπων ευρωπαϊκών. Πρέπει λοιπόν ως χώρα να κινηθούμε άμεσα, καλύπτοντας τον χαμένο χρόνο, έτσι ώστε να μη βρεθούμε ουραγοί στα χρόνια της τρίτης βιομηχανικής επανάστασης που προβλέπουν οι επιστήμονες, αλλά να επιδιώξουμε την πρωτοπορία αξιοποιώντας την ενέργεια που η φύση μας χαρίζει απλόχερα σ’ αυτόν τον τόπο.




Κυβερνήσεις, ΜΜΕ, επιστήμονες και πολιτικοί μιλάνε συνεχώς για επικίνδυνες κλιματικές αλλαγές και μια πράσινη πολιτική που πρέπει να ακολουθηθεί. Πιστεύετε όμως ότι ο μέσος έλληνας γνωρίζει τι σημαίνει όλο αυτό;


Δυστυχώς όχι. Μάλλον ακούγονται δυσνόητα ίσως και μακρινά ακόμα, ειδικά όταν ο μέσος πολίτης αντιμετωπίζει καθημερινές δυσκολίες όπως αυτές που προκύπτουν από την οικονομική κρίση που βιώνουμε το τελευταίο διάστημα. Ωστόσο, οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για μια κρίση περιβαλλοντική που θα την αντιμετωπίσουμε για τις επόμενες δεκαετίες, και οι πολιτικοί έχουν την ευθύνη να προσαρμόσουν τις πολιτικές, να πάρουν γενναίες αποφάσεις και μέτρα και να ενημερώσουν τον κόσμο για τις απειλές αλλά και τις ευκαιρίες. Οι περιβαλλοντικές πολιτικές έχουν αποτιμηθεί οικονομικά και ως προς το κόστος που συνεπάγεται η μη λήψη μέτρων, αλλά και ως προς τα οφέλη που θα επέλθουν από την εφαρμογή των πράσινων πολιτικών. Οφέλη που έχουν να κάνουν με την τόνωση της οικονομίας, την ανάπτυξη και τη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας.




Υπάρχει εκπαίδευση για το περιβάλλον στα σχολεία; Τι γνωρίζετε γι’ αυτό και τι θα μπορούσε να γίνει;


Πιστεύω ότι η εκπαίδευση είναι το σημείο κλειδί. Κι αυτό γιατί τα παιδιά είναι οι καλύτεροι και πιο ευαίσθητοι δέκτες της νέας πληροφορίας αλλά και οι καλύτεροι πομποί, μεταφέροντάς της πληροφορία στο σπίτι και τους οικείους τους.
Αυτό που πρωτίστως πρέπει να κατανοήσουμε όλοι ξεκινώντας από την μικρή ηλικία είναι πως κάθε δραστηριότητά μας έχει ένα οικολογικό αποτύπωμα και επηρεάζει σε μικρό ή μεγάλο βαθμό το περιβάλλον. Κι αυτό το αποτύπωμα πρέπει να το ελαχιστοποιήσουμε. Έχουν ξεκινήσει να γίνονται προσπάθειες στα σχολεία, αλλά πιστεύω πως υπάρχει πολύς χώρος ακόμα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μάλιστα και ο έλληνας Επίτροπος Περιβάλλοντος Σταύρος Δήμας έχουν δημιουργήσει μια ειδική ιστοσελίδα για την περιβαλλοντική εκπαίδευση και για την εξοικείωση των παιδιών με τις έννοιες αυτές, από όπου κανείς μπορεί να πάρει πολλές ιδέες και να συμμετάσχει σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα.
 


Από : http://www.athenspress.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=2972

Σχόλια