Μπάμπης Παπασπύρος*
Η στελέχωση του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), που ιδρύθηκε με το ΝΟΜΟ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5110 ΦΕΚ Α 75/24.5.2024, είναι κρίσιμης σημασίας για την επιτυχή του λειτουργία και την επίτευξη των στόχων του. Το προσωπικό που θα απασχοληθεί στο κέντρο πρέπει να διαθέτει ειδικές γνώσεις, εμπειρία, αλλά και στρατηγική σκέψη ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του τομέα της άμυνας και της τεχνολογικής καινοτομίας. Παρακάτω περιγράφονται οι κατηγορίες προσωπικού που θα μπορούσαν να στελεχώσουν το ΕΛΚΑΚ, οι προδιαγραφές τους και ο ρόλος των μηχανικών της Σχολής Μηχανικών Αεροπορίας (ΣΜΑ).
Διευκρινίζεται ότι μέχρι σήμερα δεν έχει προσληφθεί με σύμβαση ορισμένου χρόνου στο ΕΛΚΑΚ κανείς απόφοιτος της ΣΜΑ.
Αυτό συμβαίνει επειδή στις προκηρύξεις θέσεων Μηχανικών στο ΕΛΚΑΚ , παρά το γεγονός ότι ορισμένες θέσεις αφορούν μηχανικούς και απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις σε τομείς όπως η μηχανολογία, η ηλεκτρολογία, και η αεροναυπηγική, οι απόφοιτοι της ΣΜΑ δεν συμπεριλαμβάνονται στις προϋποθέσεις της προκήρυξης .
Ακολουθούν προτάσεις μας για το προσωπικό που θα έπρεπε να στελεχώνει το ΕΛΚΑΚ.
Κατηγορίες προσωπικού και απαιτούμενα προσόντα
Επιστημονικό και Τεχνικό Προσωπικό
- Εξειδίκευση: Οι επιστήμονες που θα εργαστούν στο ΕΛΚΑΚ πρέπει να διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις στους τομείς της τεχνολογίας αιχμής, όπως η ρομποτική, τα μη επανδρωμένα συστήματα (UAVs), τα συστήματα κυβερνοασφάλειας, η τεχνητή νοημοσύνη, οι επικοινωνίες και η ενέργεια. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η γνώση στις τεχνολογίες διττής χρήσης (dual-use technologies), που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε στρατιωτικές όσο και σε πολιτικές εφαρμογές.
- Ακαδημαϊκές προϋποθέσεις: Οι υποψήφιοι πρέπει να διαθέτουν τουλάχιστον μεταπτυχιακές σπουδές (MSc) σε σχετικά πεδία, όπως η μηχανολογία, η αεροδιαστημική τεχνολογία, η πληροφορική ή η ηλεκτρολογία. Η κατοχή διδακτορικού τίτλου (PhD) σε πεδία άμεσα συναφή με τις αμυντικές τεχνολογίες αποτελεί επιπλέον πλεονέκτημα.
- Προϋπηρεσία και δεξιότητες: Απαιτείται αποδεδειγμένη εμπειρία σε προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) ή στη διαχείριση αμυντικών προγραμμάτων. Πρέπει να έχουν συμμετάσχει σε διακρατικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα και να διαθέτουν ικανότητες διαχείρισης έργων μεγάλης κλίμακας.
- Σχεδιασμός και ανάπτυξη τεχνολογιών αεροδιαστημικής: Οι μηχανικοί της ΣΜΑ μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και τη βελτίωση αεροδιαστημικών συστημάτων (όπως UAVs, αεροσκάφη, ηλεκτρονικά ή δορυφορικά συστήματα). Με την εμπειρία τους σε συστήματα προώθησης, αεροδυναμική, υλικά αεροσκαφών και τροποποίηση-συντήρηση αεροπορικών συστημάτων, μπορούν να προσφέρουν καινοτόμες λύσεις και τεχνολογικές αναβαθμίσεις.
- Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα: Η συμμετοχή τους σε διεθνή και διακρατικά προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης, ιδιαίτερα στον τομέα του Aerospace, είναι κρίσιμη. Μπορούν να ηγηθούν ερευνητικών ομάδων για την ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής, προωθώντας την καινοτομία και την εξέλιξη των τεχνολογιών αυτών στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
- Πιστοποίηση και τεχνική αξιολόγηση: Η εξειδίκευσή τους στην πιστοποίηση συστημάτων και την τεχνική αξιολόγηση είναι απαραίτητη για την ασφαλή ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στις Ένοπλες Δυνάμεις. Οι μηχανικοί της ΣΜΑ μπορούν να αναλάβουν την αξιολόγηση πρωτοτύπων και την παρακολούθηση της ανάπτυξης πειραματικών προϊόντων.
- Μεταφορά τεχνολογίας και υποστήριξη: Μπορούν επίσης να συμμετάσχουν στη μεταφορά τεχνολογίας από τα ερευνητικά κέντρα και τις ακαδημαϊκές κοινότητες προς τη βιομηχανία και τις Ένοπλες Δυνάμεις, επιταχύνοντας την υιοθέτηση νέων καινοτομιών στον τομέα του aerospace.
Στελέχη διαχείρισης έργων: Απαιτείται η στελέχωση με άτομα που έχουν εμπειρία στη διαχείριση μεγάλων έργων και την επίβλεψη των προγραμμάτων χρηματοδότησης και R&D. Τα στελέχη αυτά θα πρέπει να διαθέτουν προϋπηρεσία στη διαχείριση διακρατικών ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων και ικανότητες ηγεσίας.
Νομικοί σύμβουλοι και ειδικοί σε θέματα πνευματικών δικαιωμάτων: Η προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και των καινοτομιών είναι ζωτικής σημασίας, και για αυτό χρειάζεται η υποστήριξη από νομικούς με εξειδίκευση στα πνευματικά δικαιώματα και τη βιομηχανική ιδιοκτησία.
Ειδικοί σε Θέματα Ασφάλειας Πληροφοριών και Κυβερνοασφάλειας
Εξειδίκευση: Απαιτείται η στελέχωση με ειδικούς στην κυβερνοασφάλεια, που θα έχουν εξειδίκευση στην προστασία των κρίσιμων πληροφοριακών υποδομών και στην ανάπτυξη συστημάτων κυβερνοάμυνας. Οι τεχνολογίες αυτές είναι κρίσιμες τόσο για την προστασία των αμυντικών συστημάτων όσο και για την εθνική ασφάλεια.
Ο ρόλος των μηχανικών της ΣΜΑ
Οι μηχανικοί της ΣΜΑ έχουν μοναδικά χαρακτηριστικά που τους καθιστούν ιδανικούς για ηγετικούς ρόλους στην αμυντική καινοτομία και την αεροδιαστημική τεχνολογία. Συγκεκριμένα:
- Ειδικές γνώσεις στον τομέα του aerospace: Η αεροδιαστημική αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς τομείς για τις Ένοπλες Δυνάμεις, και οι μηχανικοί της ΣΜΑ έχουν τη γνώση και την εμπειρία να αναλάβουν την ανάπτυξη καινοτόμων αεροδιαστημικών συστημάτων.
- Πολυετής εμπειρία: Η εμπειρία τους σε στρατιωτικές εφαρμογές και συστήματα αεροπορικών επιχειρήσεων τους καθιστά ανεκτίμητους για τη βέλτιστη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στο πεδίο της άμυνας.
- Διαχείριση κρίσιμων έργων: Η εμπλοκή τους στη διαχείριση μεγάλων και περίπλοκων στρατιωτικών προγραμμάτων μπορεί να συνεισφέρει στη διαχείριση έργων του ΕΛΚΑΚ, εξασφαλίζοντας ότι οι νέες τεχνολογίες ενσωματώνονται αποτελεσματικά στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Η στελέχωση του ΕΛΚΑΚ απαιτεί μια πολυσχιδή ομάδα που θα συνδυάζει την εμπειρία, τεχνογνωσία στους τομείς της καινοτομίας και της άμυνας με διοικητικές και τεχνικές δεξιότητες. Οι μηχανικοί της ΣΜΑ έχουν έναν κεντρικό ρόλο να παίξουν, αξιοποιώντας την εξειδίκευση και την εμπειρία
Υ.Γ
Στο παρόν άρθρο εστιάζουμε στους μηχανικούς απόφοιτους της ΣΜΑ και τις δυνατότητες αξιοποίησής τους στο ΕΛΚΑΚ.
Προφανώς οι ίδιες αρχές ισχύουν και για απόφοιτους της ΣΤΥΑ της Π.Α, για μηχανικούς του ΠΝ, διαβιβαστές του ΣΞ αλλά και γενικότερα σε προσωπικό των ΕΔ με εξειδικευμένες σπουδές και γνώσεις σε θέματα αμυντικής τεχνολογίας & κυβερνοασφάλειας
* Ταξίαρχος εν αποστρατεία Μηχανικός ΣΜΑ & πρώην Αντιπρόεδρος Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσβλητικά, υποτιμητικά και υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Η φιλοξενία και οι αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων, τα σχόλια και οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά. Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.