Η Boeing παρέδωσε το τελευταίο μετασκευασμένο QF-16 Target Drone στην USAF (βίντεο)

QF-16 83-1079, γνωστό και ως «QF-127», στην αεροπορική βάση Davis-Monthan. (Credits: 309η AMARG/USAF)

Τελική Παράδοση QF-16

Το 127ο και, σύμφωνα με τα τρέχοντα σχέδια, το τελευταίο F-16 που θα μετατραπεί σε προαιρετικά πιλοτικό εναέριο στόχο πλήρους κλίμακας QF-16 έχει παραδοθεί στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ.

Σηματοδοτώντας τη μετάβαση από την παραγωγή στη φάση συντήρησης, η Boeing Defense γιόρτασε αυτή την επίτευξη ορόσημου δημοσιεύοντας ένα σύντομο βίντεο με συνεντεύξεις με ορισμένα μέλη του προσωπικού που έχουν εργαστεί στο πρόγραμμα κατά τη διάρκεια της 15ετούς ιστορίας του. Η απαίτηση για τη μετατροπή των πλεοναζόντων αεροσκαφών F-16 Fighting Falcon σε εναέριους στόχους πλήρους κλίμακας (FSAT) καταρτίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000, με τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να προσκαλούνται να υποβάλουν τις προσφορές τους για τη σύμβαση. Το 2010, μια σύμβαση παραγωγής ύψους 69,7 εκατομμυρίων δολαρίων ανατέθηκε στη Boeing.

Μετατροπή QF-16

Το QF-16, όπως ήταν γνωστό, επρόκειτο να αντικαταστήσει τα αποθέματα QF-4 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ - μετατρεπόμενα F-4 Phantom II. Ένα QF-16 απογειώθηκε για πρώτη φορά το 2012 , με περαιτέρω δοκιμές τα επόμενα χρόνια να εντείνονται μέχρι τη δήλωση αρχικής επιχειρησιακής ικανότητας (IOC) το 2016. Αυτό συνέπεσε με την απόσυρση του QF-4 στο τέλος του 2016, 19 χρόνια μετά τη δική του δήλωση IOC. Χρησιμοποιώντας πιο σύγχρονη τεχνολογία καθώς και μια πιο ικανή πλατφόρμα βάσης, το QF-16 σχεδιάστηκε για να κληρονομήσει όσο το δυνατόν περισσότερες λειτουργίες από το F-16, διατηρώντας την ικανότητα να εκτελεί υπερηχητικές πτήσεις, να πραγματοποιεί ελιγμούς 9G και να πετάει σε υψόμετρο 55.000 ποδιών.

(Φωτογραφία της Εθνοφρουράς της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ από τον Halley Clark)

Αεροσκάφη QF-16 πλήρους κλίμακας της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στην 325η Πτέρυγα Μαχητικών βρίσκονται στη γραμμή πτήσης κατά τη διάρκεια της Checkered Flag 26-1 στην αεροπορική βάση Tyndall της Φλόριντα, στις 30 Οκτωβρίου 2025. 

Η Boeing αναμένεται να συνεχίσει να υποστηρίζει τον στόλο QF-16 για τουλάχιστον 5-10 ακόμη χρόνια. Αν και θεωρούνται αναλώσιμοι στόχοι, και μερικές φορές καταστρέφονται σε ασκήσεις με πραγματικά πυρά, τα FSAT εκτελούν επίσης μη καταστροφικά καθήκοντα εναέριων στόχων και μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν όσες φορές χρειαστεί. Το QF-16 είναι το μόνο FSAT σε υπηρεσία των ΗΠΑ, αν και το Υπουργείο Άμυνας διαθέτει επίσης εκτεταμένα αποθέματα μικρότερων μη επανδρωμένων αεροσκαφών-στόχων, όπως τα BQM-167A και BQM-177A .

Με την πάροδο των ετών, τα QF-16 έχουν γίνει στόχος μιας σειράς αντιαεροπορικών πυραύλων, συμπεριλαμβανομένων των AIM-9 Sidewinders, AIM-120 AMRAAM, FIM-92 Stingers, ακόμη και των πιο πρόσφατων AIM-260 JATM . Αρκετά από αυτά έχουν καταστραφεί κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.


Ένα QF-16 εκρήγνυται όταν προσκρούει στο έδαφος μετά την κατάρριψή του από ένα AIM-9X πάνω από το πεδίο βολής στην αεροπορική βάση Holloman, στο Νέο Μεξικό, στις 24 Απριλίου 2019. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που αυτό το AIM-9X χρησιμοποιήθηκε εναντίον ενός QF-16. (Φωτογραφία της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ από τον Τεχν. Σμηνία John Raven)

Μένει να δούμε αν η μακρά ιστορία μετατροπής επανδρωμένων μαχητικών σε μη επανδρωμένα αεροσκάφη-στόχους θα συνεχιστεί στο μέλλον - ίσως με περισσότερα, νεότερα F-16 καθώς θα γίνονται διαθέσιμα. Καθώς τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη γίνονται πιο προηγμένα, ικανά και ολοένα και πιο διαδεδομένα, η απαίτηση για μετατροπές αεροσκαφών όπως το QF-16 εξαφανίζεται ραγδαία.

The aviationist

Σχόλια