Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΥΜΝΟΣ


του Γιώργου Χάιλου*
«Οι βασιλείς είναι γυμνοί». Και δεν αναφέρομαι αποκλειστικά και μόνον στο απαλλασσόμενο πάσης ευθύνης υποχείριο του ΑΚΕΛ, στον άρχοντα της χώρας. Όχι, δεν είναι αφελείς μα ούτε κορέννυνται . Όσο δηλαδή η  Νέμεσις αργεί ο τόπος κρημνοβατεί επικίνδυνα. Η πτώση και η τίσις του ακελικού καθεστώτος θα επέλθει έστω και αν ο άρχων ενδεδυμένος το συνταγματικό μανδύα την αναβάλλει για λίγους μήνες. Οι επικείμενες προεδρικές στην Κύπρο, θα τους τσακίσουν. Ερωτήματα όμως παραμένουν μετέωρα, επιζητούν απαντήσεις ή μάλλον λύσεις και μας προβληματίζουν τα μάλα. Με την πτώση τους θα επέλθει η κάθαρσις και μια νέα σωτήρια πορεία θα ακολουθήσει;
Αυτό εξαρτάται εν πολλοίς από τις λοιπές πολιτικές δυνάμεις και εν τέλει από εμάς τους πολίτες.

Ο βασιλιάς είναι γυμνός. Και τώρα αναφέρομαι στον ούτω καλούμενο ηγήτορα του ενδιάμεσου χώρου. Γνωστό το παραμύθι του Άντερσεν για τα καινούργια ρούχα του βασιλιά. Ο βασιλιάς αλλά και το πλήθος των αυλοκολάκων πραιτωριανών του, τυφλωμένοι από τη ματαιοδοξία και τη λάμψη της εξουσίας δε βλέπουν το προφανές: Ο βασιλιάς είναι γυμνός. Γυμνός αιδούς, έρμαιο των παθών του, τουτέστιν οικτρά ανελεύθερος, σύρει εαυτόν αλλά και διασύρει τη χώρα σε μια ακόμα καταστροφική πορεία. Έτσι ο πολυμήστωρ ηγήτορας του κέντρου και το κόμμα του οποίου άρχει, επίσημο και ανεπίσημο, δεν το αντιλαμβάνονται ή μάλλον δε θέλουν να το αντιληφθούν.  Δεν έχω λοιπόν παρά να θυμηθώ την πλέον διάσημη παρήχηση του “τ” – όπως ονομάζεται το φαινόμενο – στην πλούσια αρχαία μας γλώσσα: “Τυφλός τα τ’ ώτα, τον τε νουν, τα τ΄όμματ΄ει”.  Και η συγκεκριμένη αιώνια φράση διατυπωμένη  στον  Οιδίποδα τύραννο, χαρακτηρίζει την παρούσα τραγική κατάσταση. 
Έτσι λοιπόν απερίσκεπτα, κωφεύοντας και εθελοτυφλώντας, αλισκόμενος από το πάθος του για κατάληψη εξουσιών, έρμαιο δηλαδή της θωκολαγνείας του, καθίσταται, εκών άκων, δάκτυλος της άθλιας και ολέθριας ακελικής πολιτικής, προσβλέποντας σε ανίερες συμμαχίες. Και οποιαδήποτε συμμαχία με το ΑΚΕΛ είναι ανίερη. Εφόσον το κόμμα αυτό κατά καιρούς υπήρξε ο κύριος εκφραστής της ανόσιας βρετανικής πολιτικής στην περιοχή, αλλά και ο εσωτερικός εχθρός που κινείται μεταξύ των εγκλείστων ελεύθερα και εξυπηρετεί εν πλήρει συνειδήσει αλλότρια συμφέροντα. Υποσκάπτει λοιπόν το εγγενώς δύσκολο εγχείρημα  του ενδιάμεσου χώρου, για μία καθαρή εναλλακτική πρόταση με γνώμονα τη θαρραλέα και ξεκάθαρη θέση στο ανθελληνικό καταστροφικό σχέδιο Αναν.
Στην προκειμένη περίπτωση όμως, δε χρειάζεται η αθωότητα και η αφέλεια ενός παιδιού για να γίνει αντιληπτό το αυτονόητο. Οι βασιλείς είναι γυμνοί. Απλά χρειάζεται η ορθοκρισία του προβληματισμένου και συνειδητοποιημένου πολίτη. Η κριτική ανάλυση είναι άλλωστε η ουσία του ορθολογισμού. Αυτήν την νοητική διεργασία οφείλουμε εμείς οι προβληματισμένοι πολίτες να ενεργοποιήσουμε. Το να μην αποδεχόμαστε κάτι αν δεν το εξετάσουμε πρώτα, αν δεν το αναλύσουμε λογικά και πραγματολογικά, αν δεν το συγκρίνουμε με τα δεδομένα, αν δεν το αντιπαραθέσουμε και με τις άλλες απόψεις. Οφείλουμε να πάψουμε να βασιζόμαστε στην αυθεντία, την παράδοση, ή το συναίσθημα, αλλά να κρίνουμε πάντα όσο γίνεται αντικειμενικότερα έχοντας στρατηγική σκέψη.  Γνώμονα στην επιλογή των πολιτικών μας ταγών πρέπει να αποτελεί η τιμιότητα, η οξυδέρκεια, το αδιάφθορο του χαρακτήρα, η σταθερότητα και ενάργεια των θέσεων, εν ολίγοις η ηθική τους. Διότι (κατά Ισοκράτη)  «ου γαρ τοις ψηφίσµασιν αλλά τοις ήθεσιν καλώς οικείσθαι τας πόλεις.» (Οι πόλεις δεν διοικούνται σωστά μόνο με τους νόμους αλλά και με την ηθική συμπεριφορά των πολιτών) συνειδητοποιώντας συνάμα πως «το της πόλεως όλης ήθος, ομοιούται τοις άρχουσιν»
Οφείλουμε λοιπόν να επιλέξουμε πρόσωπα απηλλαγμένα μικροπολιτικών ιδιοτελών συμφερόντων, προσωπικότητες με ξεκάθαρη πολιτική πρόταση οι οποίες δύνανται και  τολμούν  να ορθώνουν ανάστημα μπροστά σε κατασκευασμένους κινδύνους και τεχνητά προβλήματα που δημιουργεί το σαθρό πολιτικό σύστημα. Σύστημα που αιχμαλωτίζει μέσα από δήθεν κομματικές πειθαρχίες και άλλα παρόμοια τεχνάσματα τα οποία μεταμορφώνουν φαινομενικά  καιροσκόπους πολιτικάντηδες σε  πολιτικούς ηγέτες.
* Πανεπιστημιακός-Μαθηματικός, Λευκωσία

Σχόλια