Πάνε για πούλημα και το δίκτυο της ΔΕΗ !!!

Κερκόπορτα για την ιδιωτικοποίηση των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΗ) και φυσικού αερίου (ΔΕΣΦΑ) ανοίγει για πρώτη φορά η κυβέρνηση, με τη δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν λεφτά για επενδύσεις.
Στο κείμενο με τις βασικές αρχές του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας (ενσωμάτωση τρίτου ενεργειακού πακέτου), που παρουσίασε χθες στο υπουργικό συμβούλιο η Τίνα Μπιρμπίλη, ομολογείται ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το φυσικό μονοπώλιο της διαχείρισης του δικτύου της ΔΕΗ τεμαχίζεται και οδεύει προς τα χέρια ιδιωτών. 
Το πουλάνε για να το επεκτείνουν, λέει, και να το συντηρήσουν. Υπάρχει λογική; Η νέα κατά 100% θυγατρική εταιρεία της ΔΕΗ, που θα ονομάζεται ΑΔΕΣΜΗΕ και στην οποία θα μεταβιβαστούν το σύνολο των παγίων του κλάδου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και το προσωπικό του κλάδου (περίπου 1.600 εργαζόμενοι), προβλέπεται ότι σε ποσοστό μέχρι 49% θα μπορεί να μεταβιβαστεί σε τρίτους μέσω διάθεσης μειοψηφικού πακέτου. Σ' αυτήν θα περάσουν τα 11.100 χιλιόμετρα των εναέριων, υπόγειων και υποβρύχιων διασυνδέσεων υψηλής τάσης που μεταφέρουν τον ηλεκτρισμό σε όλη τη χώρα, οι υποσταθμοί Υ.Τ. κ.ά.
Μοναδική προϋπόθεση που τίθεται, οι επενδυτές να είναι ανεξάρτητοι από συμφέροντα και δραστηριότητες παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου. Πρακτικά, δηλαδή, ανοίγει η πόρτα για είσοδο των μετοχών της ΑΔΕΣΜΗΕ στο Χρηματιστήριο, μέσω της οποίας οι ιδιώτες θα έχουν σταθερά εξασφαλισμένα έσοδα στο διηνεκές, καθώς τα δίκτυα υψηλής τάσης αποφέρουν πάνω από 300 εκατ. ευρώ ετησίως στη ΔΕΗ.
Πουλάνε χάριν... συντήρησης
Σκοπός της διάθεσης μεριδίων σε ιδιώτες κατά την κυβέρνηση είναι η εξεύρεση κεφαλαίων της νέας εταιρείας, ώστε να επενδύσει σε έργα επέκτασης και συντήρησης του δικτύου μεταφοράς.
Μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση επέμενε στην πολιτική ότι δεν πρόκειται το μερίδιό της στη ΔΕΗ να πέσει κάτω από το 51%, ωστόσο με τον -υποχρεωτικό λόγω της Οδηγίας- διαχωρισμό των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ στα τρία (μεταφορά, διανομή, παραγωγή) λύνει τα χέρια της για τμηματικές ιδιωτικοποιήσεις.
* Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τη λειτουργία της ημερήσιας αγοράς ηλεκτρισμού θα αναλάβει μια επίσης νέα 100% εταιρεία του Δημοσίου, η οποία θα αποτελεί μετεξέλιξη του σημερινού ΔΕΣΜΗΕ Α.Ε. Θα ονομάζεται Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ Α.Ε.) και ενώ αρχικά θα ελέγχεται μόνο από το κράτος (σ.σ.: η ΔΕΗ έχει σήμερα το 49% του ΔΕΣΜΗΕ και θα το μεταβιβάσει), μελλοντικά προβλέπεται δυνατότητα να μπουν ιδιώτες στο μετοχικό της κεφάλαιο.
Ο ρόλος του είναι σημαντικός, καθώς θα καθορίζει τον ημερήσιο προγραμματισμό και την εκκαθάριση της αγοράς (σ.σ. ποιες μονάδες και με ποια σειρά θα πουλάνε ρεύμα στο σύστημα, σε ποια τιμή κ.ά.). Οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί ζητούν ο φορέας αυτός να είναι εντελώς ανεξάρτητος από το κράτος και τη ΔΕΗ, για λόγους ισότιμης μεταχείρισης.
Αυτό που κρατά στην ιδιοκτησία της η ΔΕΗ, μέσω όμως άλλης μίας κατά 100% θυγατρικής της, της ΑΔΔΗΕ Α.Ε., είναι τα δίκτυα διανομής χαμηλής και μέσης τάσης, μήκους 227.000 χιλιομέτρων, τους περίπου 150 υποσταθμούς, αλλά και τα 205 χιλ. δικτύου υψηλής τάσης στην Αττική. Δηλαδή την εμπορική της δραστηριότητα, μέσω της οποίας το ηλεκτρικό ρεύμα φτάνει στους 7,5 εκατ. οικιακούς και επιχειρηματικούς πελάτες της. Η κυριότητα των δικτύων διανομής θα παραμένει στη ΔΕΗ, η οποία υποχρεούται με δικούς της πόρους να χρηματοδοτεί την ανάπτυξη του δικτύου διανομής.
Θολή, η ιδιωτι- κοποίηση ΔΕΠΑ
Στο φυσικό αέριο παραμένει ως έχει το σημερινό μοντέλο λειτουργικού διαχωρισμού της εμπορικής ΔΕΠΑ από τον ιδιοκτήτη και διαχειριστή του δικτύου μεταφοράς (ΔΕΣΦΑ). Ωστόσο παραμένει θολός ο τελικός τρόπος που θα επιλεγεί για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και, κυρίως, εάν θα συμπεριλαμβάνει και τη δυνατότητα μεταβίβασης σε ιδιώτες μεριδίων του ΔΕΣΦΑ.
Στο σχετικό κείμενο, η δυνατότητα εισόδου ιδιωτών στα δίκτυα μεταφοράς (αγωγοί φυσικού αερίου) προβλέπεται μόνο για τα δίκτυα του εθνικού συστήματος, τα οποία επρόκειτο να αρχίσουν να κατασκευάζονται μετά την 3η Σεπτεμβρίου 2009. Δηλαδή για το χερσαίο τμήμα του ελληνοϊταλικού αγωγού (600 χλμ.) και τις επεκτάσεις προς το Αλιβέρι, τη Μεγαλόπολη κ.ά., υπό το πρίσμα αυτό εξαιρούνται από πιθανή είσοδο ιδιωτών οι αγωγοί που μεταφέρουν φυσικό αέριο από τα ελληνοβουλγαρικά και ελληνοτουρκικά σύνορα, καθώς και από τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στη νήσο Ρεβυθούσα.
Στο ενεργειακό νομοσχέδιο περιλαμβάνεται επίσης ρύθμιση για την αναβάθμιση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, καθώς και για την προστασία των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.
Η ΡΑΕ αναβαθμίζεται και πλέον αποκτά νομική, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, ενώ αναλαμβάνει τις άδειες, το νομικό πλαίσιο, τον έλεγχο των μη ανταγωνιστικών τιμολογίων και την εποπτεία της αγοράς.
Στον τομέα του καταναλωτή θεσπίζεται κώδικας για την προστασία του από καταχρηστικές συμπεριφορές προμηθευτών, επίλυση διαφορών κ.ά.
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=258073

Σχόλια