Τα "ψιλά γράμματα" του νομοσχεδίου για τον ΟΣΕ

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στα άκρα οδηγείται ξανά η κατάσταση στον τομέα των μεταφορών. Δύο ημέρες μετά 
την ανακοίνωση του νομοσχεδίου για τη διάσωση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας, το συνδικαλιστικό όργανο του ΟΣΕ, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) ετοιμάζει δυναμική απάντηση με 24ωρες απεργίες. Αλλά και οι ιδιοκτήτες φορτηγών - βυτιοφορων Δημόσιας Χρήσης προχωρούν από σήμερα σε λευκή απεργία (παραδίδουν τα κλειδιά) και σε πορεία.

Στο μέτωπο των σιδηροδρόμων τώρα «αρχίζουν» τα δύσκολα για τον αρμόδιο υπουργό Δημήτρη Ρέππα. Και αυτό διότι θα πρέπει να αποδειχτεί εμπράκτως ότι το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, τη στιγμή που έως το πρώτο τρίμηνο του 2011 στόχος είναι η πλέον ελλειμματική ΔΕΚΟ της Ευρώπης να έχει επιστρέψει στην κερδοφορία.
 
«Εκδήλωση προθέσεων»

Σχολιάζοντας στο Capital.gr το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ ο καθηγητής του πανεπιστημίου Πατρών και συγκοινωνιολόγος, Ευάγγελος Ματσούκης, αναφέρει ότι απαραίτητη προϋπόθεση της εξυγίανσης του ΟΣΕ είναι οι απολύσεις που, όπως έχει διαβεβαιώσει ο κ. Ρέππας, δεν πρόκειται να πραγματοποιηθούν.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, 2.351 εργαζόμενοι αποχωρούν από τον ΟΣΕ και μετατάσσονται σε άλλους δημόσιους οργανισμούς. Θα προηγείται η μεταφορά τους σε «φορέα υποδοχής» και η αναζήτηση κενών δημόσιων θέσεων (όπου θα μετατίθενται).

«Φοβάμαι ότι με το νέο νομοσχέδιο θα παραμείνουμε σε εκδήλωση προθέσεων. Πρόκειται πράγματι η κυβέρνηση να προχωρήσει σε απολύσεις, οι οποίες υπονοούνται στο νομοσχέδιο παρ΄ ό,τι δεν κατονομάζονται και είναι απαραίτητες; Εξάλλου, εάν δεν υπάρξουν απολύσεις, δεν πρόκειται να μειωθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα» αναφέρει ο κ. Ματσούκης.

Αναφορικά με τα δρομολόγια, εκτιμάται ότι θα περικοπούν όσα ζημιώνουν τον ΟΣΕ, καθώς στο νέο business plan που θα καταρτίσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα επαναπροσδιοριστούν τα δρομολόγια, με κριτήριο την επιστροφή στην κερδοφορία.

«Θα είναι δυνατόν να παραμείνει μόνο η κυρία γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, δεδομένου ότι οι επιδοτούμενες από την Ε.Ε. γραμμές είναι δύσκολο να καταργηθούν; Θα τολμήσει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε μία σύγκρουση με την Ε.Ε. στο θέμα αυτό;» σημειώνει ο καθηγητής.

Όπως ορίζει το νομοσχέδιο, τα χρέη του ΟΣΕ θα απορροφηθούν από το δημόσιο, γεγονός  που, όπως εκτιμά ο κ. Ματσούκης, θα ενισχύσει σημαντικά το δημόσιο χρέος, άνω του 4%.

Παράλληλα, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής σιδηροδρόμων. Ωστόσο, κατά τον κ. Ματσούκη, αυτό δεν επαρκεί, καθώς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το εάν θα διερευνηθούν δικαστικά τα σκάνδαλα των προηγούμενων ετών για τις «μαύρες» προμήθειες και τα «μαύρα» βαγόνια.

Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ, προβλέπεται η απόκτηση από στρατηγικό επενδυτή του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά, υπό τις παρούσες συνθήκες της αγοράς, ο κ. Ματσούκης θεωρεί ότι το εγχείρημα αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο. 

«Θα υπάρξει «ήρωας» ιδιώτης επενδυτής, υπό το πρίσμα της κατάστασης που επικρατεί όχι μόνο στον ΟΣΕ, αλλά και στην ελληνική οικονομία;» διερωτάται ο καθηγητής.

«ΤΑ ΚΤΕΛ, αγοραστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ»

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών προκήρυξε για την Τρίτη 24ωρη απεργία, «ως πρώτη απάντηση στην ανακοίνωση του νομοσχεδίου που αφορά την διάλυση του ΟΣΕ και την επιστροφή των εργασιακών σχέσεων στον εργασιακό μεσαίωνα» όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του οργάνου.

Ταυτόχρονα, σε άλλη ανακοίνωση του προέδρου της ΠΟΣ, Νίκου Κιουτσούκη επισημαίνεται επί λέξει ότι:

«Επίδοξοι αγοραστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι... τα ΚΤΕΛ. Τυχαίο; Δεν νομίζω... Άρα η κατάργηση γραμμών και δρομολογίων ποιους εξυπηρετεί; Μάλλον αυτούς που θέλουν να ξεβολευτούν οι σιδηροδρομικοί για να βολευτούν οι ίδιοι και να... σώσουν τάχα τον σιδηρόδρομο! Τελικά οι υποτελείς δούλοι ακολουθούν κατά γράμμα τις εντολές των αφεντικών τους! Θέλουν να λέγονται και αντιεξουσιαστές... Τρομάρα τους!».
http://www.capital.gr/News.asp?id=1045245

Σχόλια