Νέα Δημοκρατία: 23 μέτρα-ανάσες για την τόνωση της Οικονομίας

Σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία και μετά από τα μέτρα που έλαβε ή αναμένεται να λάβει η κυβέρνηση, υπάρχει δικαιολογημένη ανησυχία ότι θα προκληθούν αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά και κατ’ επέκταση η οικονομία θα οδηγηθεί σε μεγαλύτερη ύφεση. Τα μέτρα της κυβέρνησης είναι μονομερή. Αφορούν στο δημοσιονομικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας, αγνοώντας την αναγκαία τόνωση και ανάπτυξη της Οικονομίας, χωρίς την οποία η ανεργία θα εκτοξευθεί στα ύψη. Χρειάζονται και αντισταθμιστικά μέτρα τόνωσης της ενεργού ζήτησης.
Η Νέα Δημοκρατία έχει σοβαρές επιφυλάξεις για την ορθότητα και αποτελεσματικότητα πολλών κυβερνητικών μέτρων, όπως η αύξηση των φορολογίας καυσίμων και η υπέρμετρη επιβάρυνση της ακίνητης περιουσίας.
Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί οικονομικά και κοινωνικά απαράδεκτη τη λήψη φορολογικών μέτρων και την περιοριστική εισοδηματική πολιτική που επιβαρύνουν τα μικρομεσαία εισοδήματα πριν εξαντληθούν όλα τα περιθώρια καταπολέμησης των εκφυλιστικών φαινομένων της διαφθοράς, σπατάλης, φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής.
Καλούμε την κυβέρνηση να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις στην υιοθέτηση των ακόλουθων πολιτικών και μέτρων που θα δώσουν άμεσα μια ανάσα τόνωσης στην ελληνική αγορά. Τα μέτρα αυτά είτε επιβαρύνουν ελάχιστα είτε καθόλου τον κρατικό προϋπολογισμό. Σε κάθε περίπτωση, θα οδηγήσουν σε τόνωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, σε ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, σε αύξηση της κατανάλωσης και αποτελούν μια άμεση απάντηση στην ύφεση.
ΓΕΝΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
* Υποβολή αιτήματος από την κυβέρνηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μεταφορά της εθνικής συμμετοχής της Ελλάδας στο τέλος την παρούσης προγραμματικής περιόδου ΕΣΠΑ, ώστε να υπάρξει κατά τα πρώτα κρίσιμα χρόνια χρηματοδότηση των κοινοτικών προγραμμάτων κατά 100% από τα κοινοτικά ταμεία (με ανάλογη αύξηση της εθνικής συμμετοχής τα επόμενα χρόνια).
* Να «ξεκολλήσει» η χρηματοδότηση των μεγάλων έργων υποδομ ής (οδικοί άξονες, έργα ΜΕΤΡΟ) που είναι έργα «γέφυρες» από το Γ’ ΚΠΣ στο ΕΣΠΑ. Επίσης, να επιταχυνθούν οι διαδικασίες δημοπράτησης της νέας γενιάς έργων που έχουν ώριμες μελέτες και έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ (μεγάλη περιφερειακή Θεσσαλονίκης, επέκταση ΜΕΤΡΟ Αθήνας προς Πειραιά, επέκταση ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά κ.α.)
* Επιτάχυνση της κατασκευής έργων παραχώρησης με αυτοχρηματοδότηση (αυτοκινητόδρομοι κλπ) και συγχρηματοδοτούμενων έργων. Τα αυτοχρηματοδοτούμενα πραγματοποιούνται με ιδιωτικά κεφάλαια, έναντι παραχώρησης δικαιωμάτων χρήσης μετά την περαίωσή τους. Είναι σημαντική πηγή ενίσχυσης της ενεργού ζήτησης, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης και δημοσιονομικής στενότητας.
Εδώ απαιτείται η επίσπευση των αναγκαίων απαλλοτριώσεων και η άμεση εξόφληση των υποχρεώσεων του δημοσίου προς τις εμπλεκόμενες κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες πρέπει να αναλάβουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την υλοποίηση του προγράμματος. Με την εφαρμογή του προγράμματος αυτού θα έχουμε, αντί δημοσιονομικού κόστους, σημαντικό δημοσιονομικό όφελος, δεδομένου ότι η προβλεπόμενη σχετικώς μικρή κρατική συμμετοχή (12,5% του κόστους) στα έργα παραχώρησης υπεραντισταθμίζεται, λόγω της προκαλούμενης αύξησης του ΑΕΠ, από την είσπραξη ΦΠΑ (19%), εργοδοτικών και εργατικών εισφορών, και φορολογίας εισοδήματος των κατασκευαστικών εταιρειών.


* Έργα ΣΔΙΤ (Συμπράξεων Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα), ιδιαίτερα στις περιπτώσεις όπου το Δημόσιο συμμετέχει με ακίνητη περιουσία και ο ιδιωτικός τομέας βάζει τα κεφάλαια, ώστε από την μικτή επιχείρηση να δημιουργείται κέρδος και για τους δύο. Το πραγματικό κέρδος εδώ είναι μεγαλύτερο από τη συμμετοχή του Δημοσίου, διότι υπάρχει το πρόσθετο έσοδο από ΦΠΑ, φόρους επί των κερδών, φόρους παραγόμενου εισοδήματος, ασφαλιστικές εισφορές στα Ταμεία κλπ.
* Εξάντληση, σε συνεργασία με την Ε.Ε. όλων των περιθωρίων δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χρηματοδοτική στήριξη της Ελληνικής Οικονομίας.
* Να προωθηθεί η ιδέα της προηγούμενης κυβέρνησης για αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας με συμβάσεις παραχώρησης, δηλαδή με μικρό δημοσιονομικό κόστος. Τα αεροδρόμια έτσι, από πίστες προσγείωσης και απογείωσης, μπορεί να μετατραπούν σε τοπικούς πόλους ανάπτυξης, με μια σειρά δραστηριοτήτων (π.χ. εμπορικά κέντρα). Έτσι, αναβαθμίζεται η περιφέρεια και δημιουργούνται άμεσα νέες θέσεις εργασίας.
* Να προχωρήσει άμεσα το έργο «Οπτική ίνα για το σπίτι». Η Νέα Δημοκρατία είχε παρουσιάσει αναλυτικό σχέδιο για τη δημιουργία δικτύου οπτικών ινών, που θα συνδέει τουλάχιστον 2 εκατ. σπίτια, μέσω ΣΔΙΤ. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, παρόλο που δεσμεύτηκε να συνεχίσει το πρόγραμμα αυτό, προκηρύσσει εκ νέου την ίδια μελέτη, δαπανώντας άσκοπα χρήματα και παγώνοντας την εφαρμογή του έργου. Όσο πιο γρήγορα υλοποιηθεί το έργο, τόσο μεγαλύτερο όφελος θα έχει όχι μόνο για τις επιχειρήσεις του κλάδου και τις νέες επενδύσεις, αλλά και για την καθημερινότητα των πολιτών.
* Invest in Greece : Να ενεργοποιηθεί και να εφαρμοστεί άμεσα ο νόμος που ψηφίστηκε το καλοκαίρι για την ταχεία προώθηση μεγάλων επενδύσεων (ν. 3775/2009). Συγκεκριμένα, για μεγάλες επενδύσεις, ειδικά σε τομείς όπως βιομηχανία, ενέργεια, τουρισμός και υψηλή τεχνολογία και καινοτομία, ορίστηκε διαδικασία ταχείας αδειοδότησης, μέσω της « Invest in Greece ΑΕ», που λειτουργεί ως Κέντρο Εξυπηρέτησης Επενδυτών ( one - stop - shop ).
* Να εξεταστούν νέοι τρόποι για την εξόφληση των υποχρεώσεων του κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα. Οι προμηθευτές και ανάδοχοι έργων από το Ελληνικό Δημόσιο έχουν πολύ υψηλές απαιτήσεις και βρίσκονται σε πολύ δυσμενή κατάσταση λόγω έλλειψης ρευστότητας. Στο βαθμό, που λόγω των δημοσιονομικών δυσχερειών, δεν είναι δυνατή η εξόφληση των απαιτήσεων πρέπει να διερευνηθούν α) η πιθανότητα νέου διακανονισμού, β) η μερική εξόφληση και ο διακανονισμός γ) η μερική ή ολική εξόφληση με ομόλογα. Επιδίωξη είναι να αποκτήσουν οι επιχειρήσεις τη δυνατότητα να προχωρούν τουλάχιστον μία νέα σύμβαση (στις περιπτώσεις διακανονισμού) προκειμένου να μπορούν να διαπραγματευθούν με τις τράπεζες.
* Να προωθηθεί το Σχέδιο Νόμου της προηγούμενης κυβέρνησης για τα Επιχειρηματικά Πάρκα: Μέσα από ένα πλέγμα κινήτρων και αντικινήτρων, το Νομοσχέδιο προωθούσε την απομάκρυνση επιχειρήσεων από τον αστικό ιστό και την ένταξή τους σε οργανωμένα και σύγχρονα επιχειρηματικά πάρκα. Ρύθμιζε με μια σειρά μέτρων την αταξία που χαρακτηρίζει τα υφιστάμενα πάρκα. Προέβλεπε την ίδρυση επιχειρηματικών πάρκων μέσα από one - stop - shop . Δημιουργούσε «πράσινα επιχειρηματικά πάρκα», ώστε να συνδυάζεται η επιχειρηματική δραστηριότητα με τις αυξημένες απαιτήσεις προστασίας του περιβάλλοντος. Συνέδεε την έρευνα με την παραγωγή, μέσω εγκατάστασης ερευνητικών κέντρων στα επιχειρηματικά πάρκα. Όλα αυτά είναι μέτρα ενίσχυσης της υγιούς επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα.
* Κατάργηση των εμποδίων-στρεβλώσεων στη λειτουργία του ανταγωνισμού στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών (κυρίως σε μεταφορές και ενέργεια, καθώς και άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων).
* Να απλοποιηθεί η αδειοδότηση των επιχειρήσεων με σπάσιμο της γραφειοκρατίας. Που σε ώρες οικονομικής δυσπραγίας, συνεχίζει να αναστέλλει κάθε επενδυτική ικμάδα. Σε αυτό έχουν γίνει σημαντικά βήματα από την προηγούμενη κυβέρνηση. Μπορούν τα βήματα για την ίδρυση μιας επιχείρησης να περιοριστούν από δεκαοκτώ σε τρία.
Τέτοια μέτρα είτε αυξάνουν άμεσα την ανταγωνιστικότητα της Οικονομίας είτε βελτιώνουν άμεσα το επιχειρηματικό κλίμα.
ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ Μικρο Μεσαίες Επιχειρήσεις
* Να στηριχθεί η προσπάθεια του ΤΕΜΠΜΕ για την ενίσχυση της ρευστότητας των βιώσιμων μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.
* Να δημιουργηθεί ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα από το ΤΕΜΠΜΕ, το οποίο θα προσφέρει επιδότηση επιτοκίου για ειδικά δάνεια που θα συνάπτουν οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των δανείων αυτών είναι ότι το ποσό δεν θα εκταμιεύεται στο δανειζόμενο, αλλά θα μεταφέρεται απευθείας από την Τράπεζα στο φορέα του Δημοσίου και το Ασφαλιστικό Ταμείο προς το οποίο έχει ανεκπλήρωτες υποχρεώσεις ο δανειζόμενος επιχειρηματίας.
* Επαν-ενεργοποίηση του Επενδυτικού Νόμου: Το ίδιο το ΠΑΣΟΚ αναγνωρίζει ότι ο Επενδυτικός Νόμος που ίσχυε ως σήμερα είναι ο πιο επιτυχημένος που έχει ψηφιστεί στην Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά τον έχει παγώσει δηλώνοντας ότι θέλει να τον βελτιώσει, χωρίς να έχει έτοιμη πρόταση. Πρέπει να κινηθεί η κυβέρνηση χωρίς καθυστερήσεις για να αποσαφηνιστούν οι κανόνες του παιγνιδιού, αλλά και για να υπάρχει ουσιαστική στήριξη νέων υγιών επενδύσεων.
* Να επιταχυνθεί το πρόγραμμα του πρώην ΥΠΟΙΟ για την παροχή εγγυήσεων ύψους 2 δισεκ. ευρώ για επιχειρηματικά δάνεια, με παράλληλη επιδότηση επιτοκίου, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Τα χρήματα αυτά προέρχονται από το πακέτο εγγυήσεων για τον τραπεζικό κλάδο, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει το πρόγραμμα αυτό.
* Πρωτοβουλία JEREMIE : Να οριστικοποιηθούν τα χρηματοδοτικά εργαλεία της κοινοτικής πρωτοβουλίας JEREMIE (Κοινοί Ευρωπαϊκοί Πόροι για τις Μικρομεσαίες και τις Μεσαίες Επιχειρήσεις) , ενός ταμείου (χαρτοφυλακίου) κεφαλαίου, που είχε συσταθεί επί Νέας Δημοκρατίας. Αφορά σε μικροπιστώσεις μέσω τραπεζών, σε συμμετοχή στο κεφάλαιο επιχειρήσεων, σε κεφάλαια ανάληψης επιχειρηματικού κινδύνου, σε παροχή εγγυήσεων κ.ά. Αν μάλιστα προχωρήσουν οι προκηρύξεις του JEREMIE άμεσα, θα δοθούν εγγυήσεις δανείων για μικρές επιχειρήσεις που λειτουργούν από 1 έως 3 χρόνια στον τομέα των νέων τεχνολογιών, ύψους 90 εκατ. ευρώ μέχρι τον Ιούνιο 2010. Τα ποσά αυτά δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
* Να «τρέξουν» τα προγράμματα της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του πρώην Υπουργείου Ανάπτυξης «Πράσινη Επιχείρηση», «Μετεγκατάσταση», «Εξελίσσομαι», «Διαπιστευθείτε», «Πρωτοτυπώ» κλπ, που στόχευαν στη στήριξη και ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στόχος ήταν οι επιχειρήσεις αυτές να εξελιχθούν και να διαφοροποιηθούν, αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητά τους. Είναι αδικαιολόγητο ότι το ΠΑΣΟΚ σταμάτησε τα προγράμματα αυτά, ενώ είχε γίνει όλη η προετοιμασία και η αγορά υπολόγιζε στην εισροή χρήματος από το ΕΣΠΑ.
ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΔΟΜΗ
* Άμεση ενίσχυση της οικιστικής δραστηριότητας, με σημαντική επιχορήγηση του επιτοκίου στεγαστικών δανείων για μια 10ετία, εφόσον οι σχετικές συμβάσεις υπογραφούν μέχρι 31/12/2011, και επέκταση των φορολογικών κινήτρων που έληξαν την 31/12/2009 μέχρι 31/12/2011. Η εφαρμογή του Προγράμματος αυτού συνεπάγεται, αντί δημοσιονομικού κόστους, σημαντικό δημοσιονομικό όφελος.
* Ο Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας, όπως προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, να προβεί σε μαζικές αγορές ολοκληρωμένων και ημιτελών απούλητων κατοικιών (λόγω της κρίσης), και να τις εντάξει στο πρόγραμμα παροχής επιδοτούμενης στέγης για τους δικαιούχους, με έμφαση στις ευπαθείς ομάδες (ανέργους), αλλά και στους νόμιμους μετανάστες (μηδενικό δημοσιονομικό κόστος).
* Άμεση προώθηση προγράμματος βελτίωσης του θερμοδυναμικού του υφισταμένου αποθέματος κτιρίων, πρόγραμμα το οποίο στηρίζει τον κατασκευαστικό κλάδο και έχει παγώσει από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Να διατηρηθεί ο προϋπολογισμός του προγράμματος αυτού των 400 εκατομμυρίων, από κοινοτική επιχορήγηση (μέσω ΕΣΠΑ), με τη μέθοδο της «υπερδέσμευσης», όπως έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν.
Άλλα Μέτρα
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
* Άρση του Cabbotage . To Cabbotage είναι η απαγόρευση στα ξένα κρουαζιερόπλοια να επιβιβάζουν πελάτες από την Ελλάδα. Η άρση του Cabbotage , σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, είναι αίτημα όλων των τουριστικών παραγόντων, με υψηλά αναμενόμενα έσοδα για το Δημόσιο.
ΥΠΟΔΟΜΕΣ
* Συγκέντρωση φορέα λιμανιών και ένταξή τους στο ΕΣΠΑ, με στόχο τη βελτίωση των υποδομών στα νησιά, κάτι που θεωρείται απολύτως αναγκαίο για τον Τουρισμό, αλλά και την εμπορική δραστηριότητα. Υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ και συμβάσεων παραχώρησης σε λιμάνια και μαρίνες.
Ψυχολογία-Γενικό Κλίμα
Η συζήτηση για την ανάταξη της ελληνικής Οικονομίας δεν μπορεί να αφορά μόνο το δημοσιονομικό, αλλά πρέπει να αφορά και την πραγματική Οικονομία.
Η επισήμανση της κρισιμότητας των στιγμών δεν μπορεί να δημιουργεί μόνιμη κατήφεια και απογοήτευση, γιατί Οικονομία είναι κυρίως Ψυχολογία.
Για να ανατάξουμε τα Οικονομικά του κράτους, πρέπει να τονώσουμε τον δυναμισμό της Οικονομίας, να ενισχύσουμε την Επιχειρηματικότητα, να αλλάξουμε την Ψυχολογία της Αγοράς.

Σχόλια