Σουηδική σφραγίδα στα τρόφιμα για την προστασία του κλίματος


Μια μικρή σφραγίδα με σήμα ένα πράσινο δέντρο και το διοξείδιο του άνθρακα πιστοποιεί στη Σουηδία ποια τρόφιμα στα σουπερμάρκετ ή στα εστιατόρια παρήχθησαν με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον.

Το σήμα αυτό πιστοποιεί πόσο διοξείδιο του άνθρακα απαιτήθηκε για να καταναλωθεί και να παραχθεί το συγκεκριμένο προϊόν.
Η Εύα Αϊντερστρέμ, ακτιβίστρια και μέλος της σουηδικής οργάνωσης για την προστασία της φύσης, θέλει να μας δείξει παραστατικά τι ακριβώς εννοείται με αυτό και παίρνει ένα γιαούρτι από τα κάτω ράφια ενός σουπερμάρκετ. «Κοιτάξτε ένα πράσινο σήμα με ένα δέντρο και το σήμα του CO2. Προφανώς το θέμα εδώ είναι το κλίμα. Δεν υπάρχουν όμως άλλες πληροφορίες. Μόνο ένα δέντρο και ένα αίσθημα ότι κάνεις κάτι καλό», δηλώνει η Εύα Αϊντερστρέμ.
Ένας τρόπος να μπερδευτεί ο καταναλωτής με υποσχέσεις ότι δήθεν κάνει κάτι για το κλίμα, υπογραμμίζει επικριτικά η νεαρή ακτιβίστρια. Στη Σουηδία τα σήματα που αφορούν στην προστασία του κλίματος πολλαπλασιάζονται σαν τα μανιτάρια. Κυρίως στις συσκευασίες τροφίμων στα σουπερμάρκετ αλλά και στα εστιατόρια. Η Άννα Ρίχερτ, όμως, από την εταιρεία πιστοποίησης Svensk υπόσχεται ότι στο μέλλον θα υπάρχουν ακριβείς πληροφορίες για το πόσο διοξείδιο του άνθρακα καταναλώνεται : «Η σφραγίδα μας για την προστασία του κλίματος θα εγγυάται στον πελάτη ότι εργαζόμαστε για τη βελτίωση της αλυσίδας παραγωγής των τροφίμων. Όχι μόνο για τη συσκευασία αλλά και για τη μεταφορά και την παραγωγή. Αυτό θα ελέγχεται από μια ανεξάρτητη επιτροπή. Ξέρουμε ότι οι καταναλωτές συνειδητοποιούνται. Θέλουμε ακόμα να βοηθήσουμε και τον παραγωγό να κάνει κάτι για το κλίμα».
Αλλαγή συνηθειών, αλλαγή κλίματος 
Η ιδέα της σφραγίδας για την προστασία του κλίματος οφείλεται σε μια μελέτη του σουηδικού συμβουλίου για το κλίμα.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι σε μια βιομηχανικά αναπτυγμένη χώρα, όπως η Σουηδία, περίπου το ένα τέταρτο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα οφείλεται στην παραγωγή και μεταφορά τροφίμων. Με μια απλή αλλαγή συνηθειών μπορούν οι εκπομπές αυτές να μειωθούν κατά ένα τέταρτο και μπορεί η μείωση να φθάσει μέχρι και το μισό.
Την υπόθεση έχει πάρει σοβαρά η σουηδική επιχείρηση Max που πουλάει χάμπουργκερ. Ο εκπρόσωπος της εταιρείας Πέρ Λαρσχάνς λέει σχετικά: «Γνωρίζουμε ότι θα πρέπει να μειώσουμε την ποσότητα βοδινού που καταναλώνουμε. Το κρέας, το οποίο τρώμε, θα πρέπει να το παράγουμε με μεγαλύτερη φροντίδα. Και ένα πρώτο βήμα είναι να εξηγήσουμε στους πελάτες μας τι τρώνε και αυτοί θα αποφασίζουν εάν θέλουν να φάνε με τρόπο που σέβεται το περιβάλλον ή όχι».
Από ότι φαίνεται πάντως η στρατηγική της Max έχει επιτυχία. Συνδυασμός οικονομίας και σεβασμού στο περιβάλλον.

 

Σχόλια