"ΘΑ...ΘΑ...ΘΑ...Θα σας εξαφανίσωμεν"

Από την Παρασκευή το μεσημέρι, η χώρα είναι κυριολεκτικά κομμένη στα δύο. Στη Βοιωτία και τη Φθιώτιδα, οι αγρότες έκλεισαν πάλι τους δρόμους, κατά παράβαση του νόμου και του Συντάγματος. Αυτή ήταν μόνο η αρχή. Οι κινητοποιήσεις θα συνεχίσουν να ξεδιπλώνονται ως την Τετάρτη, με τα τρακτέρ να παρατάσσονται σε νευραλγικούς κόμβους του οδικού δικτύου της χώρας.

 Οι αγρότες  της Βοιωτίας  έκλεισαν με τα τρακτέρ τους την Εθνική οδό στον Κόμβο του Κάστρου Ορχομενού Οι αγρότες της Βοιωτίας έκλεισαν με τα τρακτέρ τους την Εθνική οδό στον Κόμβο του Κάστρου Ορχομενού Τις επόμενες μέρες, οπουδήποτε προσφέρεται δημόσιο βήμα, αγανακτισμένοι πολίτες θα διαμαρτύρονται για την ταλαιπωρία και τους κινδύνους που υφίστανται στις μετακινήσεις τους. Ήδη στη Λαμία, τα μπλόκα προκάλεσαν ένα ατύχημα: λεωφορείο του ΚΤΕΛ με κατεύθυνση την Αθήνα ανετράπη σε στενό παρακαμπτήριο δρόμο. Όπως κάθε χρόνο, οι δημοσιολόγοι και οι πολιτικοί που βρίσκονται στην κυβέρνηση θα κατακεραυνώνουν την εκβιαστική συμπεριφορά των αγροτών, ενώ οι της αντιπολίτευσης θα στηλιτεύουν την κυβερνητική απραξία και θα μιλάνε για δίκαιο αγώνα. Να θυμηθούμε απλά, ότι το ΠΑΣΟΚ χαρακτήριζε μόλις πέρσι τα 500 εκ. ευρώ του πακέτου Σουφλιά-Χατζηγάκη «ασπιρίνες» και ότι ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου πρότεινε να τους δοθεί 1 δις ευρώ από το πακέτο της ενίσχυσης των τραπεζών.


Οι κινητοποιήσεις θα πάρουν το δρόμο τους. Άλλωστε, σε μια χώρα όπου τα πάντα είναι συνάρτηση της διαπραγματευτικής ισχύος, γιατί να μην χρησιμοποιήσουν οι αγρότες το μέσο πίεσης που διαθέτουν; Για να μην ταλαιπωρηθούν οι πολίτες; Για να μην πάθει ζημιά η εθνική οικονομία; Μήπως υπάρχει κανείς στη χώρα που να τα σκέφτεται αυτά στην πράξη;
Θέλετε ένα παράδειγμα; Νωρίς χθες το απόγευμα ξεκίνησα από την Αθήνα για να επισκεφτώ το μπλόκο του Κάστρου (110 χλμ.) με σκοπό να διαπιστώσω πόσο μεγάλη είναι η κινητοποίηση. Στο 70ο χιλιόμετρο, λίγο πριν από την έξοδο για τη Θήβα έπεσα σε ένα απίστευτο μποτιλιάρισμα. Η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την ΠΑΘΕ κάνει έργα – μάλλον κατασκευάζει κανένα σταθμό διοδίων ακόμα. Το εξοργιστικό ήταν, πως φτάνοντας μετά από τρία τέταρτα της ώρας πρώτη – νεκρά στην έξοδο για τη Θήβα -από όπου γινόταν η παράκαμψη, διαπίστωσα ότι η κοινοπραξία είχε στήσει προσωρινά κουβούκλια στο οδόστρωμα, δίπλα από την Εθνική, και εισέπραττε διόδια. Μας υποχρέωσαν δηλαδή σε 45 λεπτά καθυστέρηση, για να εισπράξει ο εργολάβος! Ακόμα πιο εξοργιστικό όμως ήταν, πως η αστυνομία αντί να τους συλλάβει όλους μαζί, ρύθμιζε την κυκλοφορία προς την παρακαμπτήριο! Τέτοια περιφρόνηση στους πολίτες, μόνο στην Αφρική συναντάει κανείς. Να σημειωθεί, πως αυτή η παράκαμψη και τα διόδια δεν υπήρχαν ως το τέλος Δεκέμβρη. Επειδή πάρα πολλά έχουμε ακούσει με αφορμή τις εκατό μέρες για τα δεινά που κληροδότησε η προηγούμενη κυβέρνηση, αυτή η ταλαιπωρία δεν ήταν σε καμία περίπτωση έργο Σουφλιά, αλλά αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης Παπανδρέου.
Σε ένα κράτος που όχι μόνον επιτρέπει αλλά διευκολύνει κιόλας τον κάθε εργολάβο να ταλαιπωρεί χιλιάδες πολίτες για να μην χάσει την είσπραξη - αλήθεια, πόση επιπλέον μόλυνση σημαίνει ένα μποτιλιάρισμα 10 χιλιομέτρων; - δεν είναι καθόλου περίεργο ότι οι αγρότες κλείνουν το δρόμο. Το περίεργο ήταν η υπέρμετρη αισιοδοξία που επεδείκνυε όλο το προηγούμενο διάστημα η αρμόδια υπουργός Κατερίνα Μπατζελή: δημοσίως απαξίωνε τις κινητοποιήσεις ως «εθιμοτυπικές» και κατ’ ιδίαν διαβεβαίωνε ότι φέτος δε θα γίνει τίποτε. Το αναπόφευκτο συμπέρασμα είναι ότι η προπαγάνδα του ΠΑΣΟΚ στην αντιπολίτευση λειτούργησε στο κίνημα ως συλλογική αυθυποβολή: ήταν αρκετό να έρθουν εκείνοι στην κυβέρνηση για να βελτιωθούν όλα στη χώρα. Ήταν απλά καλύτεροι και ικανότεροι.
Όπως φαίνεται, η αυθυποβολή εξάντλησε την επιρροή της στα όρια του πολιτικού συστήματος. Στη Φθιώτιδα, στο Δομοκό συγκεντρώθηκαν 300 τρακτέρ. Κατέβηκαν στον κόμβο της Αλαμάνας και τον έκλεισαν. Άλλα τόσα τρακτέρ από τη Βοιωτία συγκεντρώθηκαν στο μπλόκο του Κάστρου. Μπλόκα υπάρχουν, όμως, και ενδιαμέσως στη Θήβα και στον Παλιό Λεβέντη. Η κινητοποίηση είναι αξιόλογη και υπολείπεται ελάχιστα από τις περσινές, μεγάλες κινητοποιήσεις.
Για όσους γνωρίζουν την κατάσταση στην ύπαιθρο, αυτό δεν ήταν έκπληξη. Αν το 2008, λόγω της κατάρρευσης των τιμών που προκάλεσε η διεθνής κρίση, ήταν μια άθλια οικονομικά χρονιά για τους αγρότες, το 2009 είναι ακόμα χειρότερη. Οι τιμές στο λάδι και τα δημητριακά είναι εξευτελιστικές, οι περισσότερες αγροτικές εκμεταλλεύσεις αντιμετωπίζουν οξύτατο πρόβλημα επιβίωσης. Επιπλέον, φέτος και λόγω της χρόνιας ολιγωρίας των ελληνικών αρχών να προχωρήσουν στην ψηφιακή καταγραφή των αγροκτημάτων, όπως προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία (ένα πρόβλημα κυρίως πολιτικό και όχι τεχνικό, αφού αυτή η καταγραφή κάνει πιο δύσκολη την εμφάνιση εικονικών αγροκτημάτων και την είσπραξη παράνομων επιδοτήσεων γι' αυτά), οι Βρυξέλλες δεν επέτρεψαν την πλήρη καταβολή των επιδοτήσεων. Οι αγρότες έχουν πάρει στο χέρι μόνο το 60% όσων δικαιούνται.
Η ανέχεια και η υπαρκτή δυσαρέσκεια ήταν, όπως και πέρσι, το υπόβαθρο των κινητοποιήσεων. Δύο παράγοντες, όμως, ενίσχυσαν ακόμα περισσότερο τη μαχητικότητα των αγροτών. Από τη μια, ήταν η περσινή εμπειρία με το πακέτο Σουφλιά-Χατζηγάκη που έδειξε ότι το κράτος υποχωρεί, αρκεί να παραμείνει ικανό διάστημα κλειστός ο δρόμος. Από την άλλη, είναι η χαλάρωση της ΕΕ (λόγω της κρίσης) σε ό,τι αφορά τις εθνικές ενισχύσεις. Δεν είναι, πλέον, παράνομες. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπονται φέτος ως το ποσό των 15.000 ευρώ ανά αγροτική εκμετάλλευση. Αυτό έχει ανοίξει την όρεξη σε όλους...
Βεβαίως, το πολιτικό σκηνικό δεν είναι το ίδιο με το περσινό. Η κυβέρνηση είναι ισχυρή και έχει νωπή λαϊκή εντολή ενώ η κοινωνία βιώνει με οδυνηρό τρόπο την κρίση, για την οποία μόνο άκουγε τον περασμένο Ιανουάριο. Το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας είναι, πλέον, σαφές και ξεκάθαρο στον καθένα. Σαφές και ξεκάθαρο θα έπρεπε να είναι και στους αγρότες ότι μια κυβέρνηση που απειλείται με χρεωκοπία και βρίσκεται στο μικροσκόπιο των διεθνών αγορών δεν έχει κανένα απολύτως περιθώριο υποχώρησης. Στην πραγματικότητα, έτσι σκέφτονταν οι επικεφαλής του μεγάλου όγκου των αγροτών του Θεσσαλικού Κάμπου, οι γαλάζιοι αγροτοσυνδικαλιστές της ΕΑΣ Λάρισσας. «Συνδικαλιστική αυτοκτονία», χαρακτήριζε μόλις πριν από 10 μέρες το κλείσιμο των δρόμων ο γνωστός Θανάσης Κοκκινούλης. Αυτή η συνδικαλιστική αυτοκτονία, όμως, βρίσκεται πια σε πλήρη εξέλιξη.
Ίσως να μην είναι τυχαίο ότι η αρχή έγινε στη Στερεά Ελλάδα, στη Βοιωτία και τη Φθιώτιδα, που δεν είχαν την πιο μαχητική παράδοση στα προηγούμενα χρόνια. Πέρσι εμφανίστηκαν κυρίως εδώ οι λεγόμενοι νέοι αγρότες, άνθρωποι με ένα διαφορετικό διεκδικητικό πλαίσιο - όχι απλά επιδοτήσεις αλλά εθνική στρατηγική για τον αγροτικό τομέα, άνθρωποι που δεν είχαν σε καμιά εκτίμηση τον Κοκκινούλη και τους στρατηγούς του Κάμπου. Όπως δήλωσε χθες ο Βάιος Γκανής, ένας από τους επικεφαλής του Πανελληνίου Συντονιστικού που ηγείται της κινητοποίησης στην Αλαμάνα, το ζητούμενο είναι να «διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα της αγροτικής εκμετάλλευσης, ώστε να μπορούμε να καλλιεργούμε». Για πολλούς ο Γκανής, αλλά και άλλοι επικεφαλής του Πανελληνίου Συντονιστικού δε μπορούσαν μετά την περσινή επιτυχία να μη βγουν φέτος στους δρόμους. Έχοντας καταγραφεί ως συμπαθούντες το ΠΑΣΟΚ κινδύνευαν να ακυρωθούν – με το ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση - ως κομματικοί εγκάθετοι.
Το Πανελλήνιο Συντονιστικό δεν έχει δύναμη στη Θεσσαλία, που παραδοσιακά είναι η καρδιά των αγροτικών κινητοποιήσεων. Έχει, όμως, δημιουργήσει ένα δίκτυο που μεταδίδει τον αναβρασμό σε όλη την  Ελλάδα. Από την Κρήτη, όπου έκλεισε χθες ο δρόμος Χανίων – Ρεθύμνου, ως τις Σέρρες όπου 100 τρακτέρ έκλεισαν την Εγνατία, στήνοντας μπλόκο στη γέφυρα του Στρυμόνα. Μπλόκο ετοιμάζεται όμως και στον Προμαχώνα, ενώ τη Δευτέρα οι αγρότες του Κιλκίς θα κινηθούν προς τους Ευζώνους και εκείνοι του Έβρου προς τους Κήπους.
Η υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κατερίνα Μπατζελή επισκέπτεται τα γραφεία της Ν.Ε. του ΠΑΣΟΚ Λάρισας Η κυβέρνηση αντέδρασε, μάλλον, αμήχανα στο μοιραίο. Η Κατερίνα Μπατζελή δήλωσε χθες στη Λάρισα ότι η κυβέρνηση έχει δώσει ήδη μέσα στις πρώτες 100 μέρες 2 δις ευρώ για τους αγρότες: «Μήπως πέρασαν από τα μπλόκα και δεν τα είδα;», αναρωτήθηκε κοροϊδευτικά ο Βάιος Γκανής σε σχετική παρατήρηση του ραδιοσταθμού Flash. Πέρα από αυτό, κατέφυγε στις δοκιμασμένες μεθόδους των «μακιαβέληδων» της ομάδας Ρουσόπουλου, οι οποίοι σε κάθε εργατική αναταραχή προσπαθούσαν να ενεργοποιήσουν τον κοινωνικό αυτοματισμό. Η αστυνομία, δήθεν για να βοηθήσει τους οδηγούς να αποφύγουν τα μπλόκα, τους οδηγούσε (αφού πλήρωναν όλα τα διόδια στους εργολάβους!) από παρακαμπτήριους ως τη Λαμία, χωρίς να τους ξαναβγάλουν καθόλου στην Εθνική Οδό. Πρώην βουλευτής που ξεκίνησε στις 2 το μεσημέρι από την Αθήνα για το Βολο, δεν είχε καταφέρει να φτάσει στη Λαμία ως τις 8 το βράδυ.
Πριν ακόμα προλάβει να αγανακτήσει ο κόσμος με τους αγρότες, όπως ελπίζει η κυβέρνηση, θα λειτουργήσει ένας άλλος αυτοματισμός, αυτός των αγροτών αναμεταξύ τους. Το γεγονός, πάντως, ότι ο δρόμος έκλεισε την Παρασκευή στη Στερεά Ελλάδα δημιουργεί διαφορετικά δεδομένα για τους «κόκκινους» της ΠΑΣΥ με επικεφαλής το Βαγγέλη Μπούτα, που θα συγκεντρωθούν τη Δευτέρα στον κόμβο της Νίκαιας, έξω από τη Λάρισα. Ως την περασμένη εβδομάδα, η πρόθεσή τους ήταν να μετρήσουν πρώτα τις δυνάμεις τους και να δουν στη συνέχεια τι θα κάνουν. Δύσκολα θα αφήσει, πάντως, η ΠΑΣΥ που πρόσκειται στο ΚΚΕ τους νέους αγρότες να την ξεπεράσουν σε μαχητικότητα. Στις προσυγκεντρώσεις που έγιναν στα χωριά της Καρδίτσας, της Λάρισας και των Φαρσάλων, οι «κόκκινοι» διαπίστωσαν μεγάλη συμμετοχή και ενδιαφέρον. Διαπίστωσαν, επίσης, ιδιαίτερα στον Τύρναβο, μια απόπειρα προσέγγισης από γαλάζιους αγροτοσυνδικαλιστές που επιδιώκουν να αναστήσουν την παλιά γαλαζοκόκκινη συμμαχία της δεκαετίας του '90. Δημοτικές εκλογές έρχονται, άλλωστε, και κάποιοι από τους γαλάζιους αγροτοσυνδικαλιστές το σκέφτονται πάλι να είναι υποψήφιοι. Δεν είναι τυχαίο, ότι ο Θανάσης Νασίκας έδωσε το παρών σε όλες τις κινητοποιήσεις και εκδηλώσεις της «κόκκινης» Ενωτικής Ομοσπονδίας στην περιοχή του Τυρνάβου.
Αυτό που θα συμβεί τη Δευτέρα στη Νίκαια θα προσδιορίσει σε μεγάλο βαθμό και τη συμπεριφορά των γαλάζιων αγροτοσυνδικαλιστών, που ηγούνται του κυρίου όγκου των δυνάμεων του Κάμπου, στη Λάρισα. Οι γαλάζιοι, οι οποίοι παραδοσιακά συγκεντρώνονταν στα Τέμπη, αυτή τη φορά βγαίνουν στη Μελούνα και στον Πλατύκαμπο (5χλμ. απόσταση από τη Νίκαια). Η παρουσία τους στο δεύτερο αυτό σημείο έχει σα στόχο την απευθείας σύγκριση των δυνάμεων με εκείνες των «κόκκινων» ώστε να φανεί ποιος έχει το πάνω χέρι. Μπορεί, όμως, να αποβλέπει και σε μια καλύτερη συνεννόηση.
Από τις κινητοποιήσεις των αγροτών στην Εγνατία Οδό στον κόμβο του Στρυμώνα Από τις κινητοποιήσεις των αγροτών στην Εγνατία Οδό στον κόμβο του Στρυμώνα Αν όλοι οι άλλοι κλείσουν τους δρόμους, οι γαλάζιοι αγροτοσυνδικαλιστές θα δεχτούν μεγάλη πίεση να κάνουν το ίδιο, παρότι στο σχεδιασμό τους δεν υπήρχε τέτοια πρόθεση. Γνωρίζουν άλλωστε ότι δεν θα έχουν πολιτική κάλυψη, τα μηνύματα που έχουν πάρει από τη Ρηγίλλης ήταν ως τώρα σαφή: «όχι στο κλείσιμο των δρόμων». Στη σύσκεψη που είχαν την περασμένη βδομάδα στην Κατερίνη, αποφάσισαν «έξυπνες» μορφές διαμαρτυρίας, όπως π.χ. η κατάληψη των διοδίων, ώστε να περνάνε ελεύθερα οι πολίτες ή εκείνη των εφοριών. Ωστόσο πέρσι, οι γαλάζιοι της Λάρισας βρέθηκαν στο στόχαστρο όλων των άλλων αγροτών, επειδή έσπασαν πρώτοι το μπλόκο στα Τέμπη. Κάποια πράγματα είναι και θέμα γοήτρου.
Στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης εξακολουθούν, πάντως, να ελπίζουν πως η ανομοιότητα των αιτημάτων, η αγανάκτηση των υπόλοιπων πολιτών, και η πολιτική πίεση θα εκτονώσουν την κατάσταση σύντομα. Η κ. Μπατζελή ποντάρει και στο μεγάλο κοινωνικό διάλογο για το αγροτικό ζήτημα, που θα αρχίσει στις 25 Ιανουαρίου και που ενδεχομένως να οδηγήσει τους αγροτοπατέρες σε μια πιο διαλλακτική στάση. Υπάρχει πάντως ένας καθαρά πολιτικός παράγοντας, που μπορεί να ανατρέψει κάθε μετριοπαθή σχεδιασμό.
Η χώρα έχει μπροστά της μια μεγάλη αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση, που θα δημιουργήσει νέους δήμους και νέα εκλογικά σώματα, και με βάση την οποία θα γίνουν οι εκλογές του 2010. Στην ύπαιθρο αυτό σημαίνει την ευκαιρία για τους αγροτοσυνδικαλιστές να διεκδικήσουν πολιτικές θέσεις. Το ιστορικό παράδειγμα του 1998 παραμένει ζωντανό. Τότε, στα μπλόκα της Βιοκαρπέτ κέρδισαν ο Κοκκινούλης και ο Νασίκας τους νέους καποδιστριακούς δήμους του Πλατυκάμπου και του Τυρνάβου. Αν όντως οι αγροτοσυνδικαλιστές σκέφτονται έτσι, και κάποιοι σκέφτονται έτσι, τα μπλόκα θα αποτελέσουν για μια ακόμα φορά το σκηνικό ενός ανελέητου ανταγωνισμού για πολιτική επιρροή. Και αυτό μπορεί να πυροδοτήσει ανεξέλεγκτες καταστάσεις.
Από: NewsTime

Σχόλια